
**-----------------------------------------------------------------------------------
Strona duchowa Aikido jest w technice - Philippe Voarino(uczen Saito sensei - styl Iwama)
Aikido narodzilo sie kiedy O sensei zaadoptowal pozycje hanmi. Ta pozycja hanmi jest nazywana sankaku(trzy katy), to trojkat. Hanmi jest wazna poniewaz ta pozycja jest kluczem do wejscia w ruch, co w aikido nazywamy irimi. To wlasnie hanmi, na poziomie technicznym pozwala na inicjatywe w akcji, nawiazanie kontaktu i to we wszystkich kierunkach przestrzeni i natychmiast. Dla O sensei’a trojkat reprezentowal IKUMUSUBI, co oznacza podstawe witalnosci. Byla to dla niego figura geometryczna symbolizujaca zycie i ruch, przeplyw KI i Niebo. Trojkat to liczba 3. Jesli chodzi o liczbe JEDEN, nie mozna o niej nic powiedziec, nawet ze istnieje. Tak naucza Tao, to rowniez mowil Zohar ”Kiedy Nieznany z Nieznanych zapragnal zaistniec, rozpoczal od stworzenia Punktu. Dopoki ten swiecacy punkt nie wyszedl z niego, Nieskonczonosc byla ciagle nieznana i wydzielala zadnego swiatla”. Zeby zaistniec, JEDEN musi sie podzielic. Pierwszy podzial powoduje pojawienie sie 2, to yin i yang, co O sensei nazywal IKI, ogien i woda, woda i ogien czyli KA-MI, lub, jesli chcemy uczlowieczyc te sily, IZANAGI i IZANAMI. Poczatkowy Trojkat jest polaczeniem pomiedzy niezroznicowanym Jeden(zrodlo i zasada) i pierwszymi rodzicami ktorzy z niego powstali IZANAGI i IZANAMI, z ktorych narodzil sie caly Swiat, slynne dziesiec tysiecy istnien. To nic innego jak Swieta Trojca, i mamy to przed oczami od ponad 2 tysiecy lat w kulturze judeo-chrzescijanskiej.
Jesli dobrze sie zastanowic, to przyjecie pozycji hanmi ma duzo glebsze znaczenie niz tylko postawienie jednej stopy przed druga na tatami.
Jesli hanmi jest zachowane, utworzony jest trojkat i IKUMUSUBI, ki Niebianskie jest w stanie sie zamanifestowac. Jaka forme przybiera ta manifestacja w aikido? Przybiera ona oczywiscie forme ruchu.
Ale nie byle jakiego ruchu. Jest to ruch techniki, w ktorej I-KI, woda i ogien, MASAKATSU-AGATSU jesli uzyjemy slow O sensei’a, sa zjednoczone w sposob doskonaly i zgodny z prawami Wszechswiata. To co O sensei nazywal TARUMUSUBI, cykl pojawiania sie, jest spirala dynamiczna reprezentowana na planie geometrycznym przez figure okregu. To jest moment spotkania sie uzupelniajacych sie sil i ich unii, wiec powrotu do Jednosci, do JEDEN niezroznicowanego, skad one wyszly i gdzie one musza koniecznie powrocic zeby Ki mogla byc zunifikowana. Jest to przelotny moment w swiecie dualizmow, polaczenia bytu z zasada pierwotna.
Jest to moment, dokladnie mowiac, nie z tego swiata. Jest to doskonale zakonczenie rzeczy w rozwoju cyklicznym. To jest Wszystko ktore wrocilo do Jednosci.To jest Krolestwo. I to chcial zaznaczyc O sensei przypisujac temu momentowi charakter boski. Jesli dobrze sie temu przyjrzec, wykonanie ikkyo, shohonage czy kaitennage ma wiec znacznie duzo glebsze niz tylko rzucenie kogos na tatami.
W koncu, kiedy okrag zostal doprowadzony do konca, kiedy cykl manifestacji sie zakonczyl, kiedy TARUMUSUBI jest zakonczone, i technika jest skonczona kwadratura okregu jest w koncu zrealizowana. Plynny okrag sie skonsolidowal, skostnial w forme sztywna, mineralna symbolizujaca sile i ziemie, to 4, to SHI po japonsku, nieruchomosc smierci, unieruchmienie z ikkyo, nikkyo i sankyu , kotegaeshi, gdzie klekamy kolanami na ziemie w pozycko kwadratu. Niebo i Zimia zostaly zjednoczone przy pomocy czynu czlowieka wykonanego z poszanowaniem praw Wszechswiata(ktory jest, niezapominajmy, Jednoscia, do ktorej nalezy sie kierowac). To zakonczenie cyklu i doprowadzenie jego do konca, to jest to co O sensei nazywal TAMATSUMEMUSUBI lub KATSUHAYABI. Jesli zwroci sie na to uwage, to unieruchomienie n.p. kotegaeshi ma glebsze znaczenie niz tylko mozliwosc uszkodzenia barku przeciwnika.
Kiedy trojkat, okrag i kwadrat sa zawarte w technice aikido, jest to IKUMUSUBI TARUMUSUBI TAMATSUMEMUSUBI, jest tp rowniez MASAGATSU AGATSU KATSUHAYABI, to ogien i woda pomiedzy Niebem i Ziemia, to czlowiek na plywajacym moscie pomiedzy Niebem i Ziemia, to zjadnoczona Ki, czyli to co dobrze znamy TAKEMUSU AIKI. Spojzenie na studiowanie aikido pod tym katem byc moze pomoze zrozumiec poczatkujacym, ze nie istnieje technika z jednej strony a duchowosc z drugiej. Postawa duchowa wynika z przedluzenia prawidlowej techniki, w tym sensie spoczywa ona calkowicie na technice, jest zalezna od techniki.
Z tego powodu jest wazne zeby byc niezwykle wymagajacym/dokladnym w technice, zeby nie stracic wiezi ktora sie w niej tworzy, ktora sie tworzy dzieki niej z duchowoscia. Technika, ktore nie odzwierciedla Zasady jest pusta skorupa, wlasnie poniewaz wiez z duchowoscia zostala zerwana.
Nie jest to wiedza esoteryczna (specjalna, dostepna tylko wybrancom), przeciwnie, jest to wiedza exoteruczna. O sensei nigdy jej nie tail, przeciwnie, robil wszystko aby naprowadzic swoich uczniow na sciezke wiedzy Aikido. Jesli istnieje w aikido wymiar esoteryczny to tylko dlatego ze wiedza ta jest gleboka i trudna ze swojej natury, co nie ulatwia jej obserwacji i zrozumienia.