Wprowadzenie do Okinawa Goju Ryu
Okinawa Goju Ryu jest stylem wywodzącym się z chińskiego kung fu , a przede wszystkim jednej z odmian stylu He Chuan ( Styl Żurawia )i stylu Tygrysa . Pewien wpływ miały zapewne również rodzime okinawańskie metody „ TE „. Pierwowzór Goju Ryu to „Naha Te „( Ręce Naha ), styl stworzony przez Kanryo Higaonna , który z kolei przekazał całą swoją wiedzę Chojun Miyagi .
GOJU RYU „twardo miękki styl „ jest połączeniem dwóch przenikających i uzupełniających się metod ; twardej, mocnej i siłowej „ go „ , oraz łagodnej, miękkiej „ ju „. Obie te metody przenikają
się niemal w każdej technice , a swoje apogeum osiągają w Kata, gdzie umiejętne operowanie nimi nadaje formą stylu niepowtarzalnego wyrazu i uroku.
JUNBI UNDO w wielkim uproszczeniu możemy powiedzieć „ rozgrzewka „ . Ćwiczenia te zostały bardzo roz-
winięte przez Chojuna Miyagi , który poświęcał im mnóstwo czasu . wiele z tych
ćwiczeń ma chiński rodowód i bardzo mocno przypomina formy Ba Duan Chin ( ,,Osiem Kawał-
ków Brokatu ,,) . Celem tych ćwiczeń jest zarówno ogólnie rozumiana ,,gimnastyka ,, jak i bardzo
specyficzne przygotowanie ciała do dalszego treningu technicznego oraz wyćwiczenie odpowiednich
mięśni , ścięgien i stawów w jak najbardziej odpowiedni dla potrzeb stylu sposób .
HOJO UNDO , to z kolei ćwiczenia uzupełniające , wykonywane z odpowiednimi przyrządami , takimi jak ; chishi ,
ishsashi , kongoken , nigiri itd . Ćwiczenia te oprócz rozwijania siły , kształtują
mięśnie , ścięgna i stawy wykorzystwane w technikach , tak że trening ten rozwija poniekąd samą
technikę .
UDE TANREN „ ćwiczenia utwardzające „ . Celem tych ćwiczeń jest takie przygotowanie ciała , aby było ono jak
najmniej wrażliwe na ataki przeciwnika . ten rodzaj treningu ma zapewne wiele wspólnego z metodami
„ Żelaznej Koszuli „ czy „ Okrywy Złotego Dzwonu „ znanych z chińskiego kung fu . Ćwiczenia te obejmują „ ut-
wardzanie „ zarówno przedramion , ramion , nóg jak i barków , pleców czy brzucha .
KATA , w każdym z tradycyjnych styli Karate to bodaj najważniejsza rzecz i nie chodzi tu wcale o bezustanne
powtarzanie form w „ powietrze „ , ale także o Bunkai . Kata i Bunkai to dwa nierozerwalne aspekty tego same-
go . Możliwości interpretacji i wykorzystania materiału zawartego w poszczególnych Kata jest przeogromna ,
a zgłębienie tego zagadnienia nadaje poszczególnym Kata życia , które jednoznacznie określa ich „ przydatność „.
W Goju Ryu , Kata dzielimy na dwie zasadnicze grupy :
a) Heishu Kata : Sanchin , Tenshio
Kaishu Kata : Gekisai Dai , Saifa , Seiyunchin , Shisochin , Sanseru , Sepai , Kururunfa , Seans , Suparinpei
Heishu Kata to „ Kata zamkniętych rąk „ wykonywanych przy stałym napięciu mięśni całego ciała , przy czym
Sanchin charakteryzuje element „ go „ , zaś Tenshio element „ ju” .
Kaishu Kata to „ Kata otwartych rąk „ , ciało jest umiejętnie rozluźniane i napinane .
KAKIE , ćwiczenia „ złączonych rąk „ , forma praktyki walki w trakcie której jesteśmy jesteśmy w ciągłym kon-
takcie z partnerem. Możliwości „ akcji „ w tej formie ćwiczeń jest przeogromna , a jej sens bezsporny . Ćwiczenie
to przypomina nieco „ Pchające ręce „ Tai Chi Chuan .
Goju Ryu jest stylem , w którym bardzo mocno podkreśla się element „ pracy wewnętrznej „ , stąd ćwiczenia Kokyu ,
czy Kiko Undo . Aspekt energi KI przejawia się bardzo często i wcale nie chodzi tu o jakieś „ czarodziejskie sztu-
czki „ , a o umiejętne wykorzystanie naturalnych możliwości człowieka i adaptacje ich do treningu walki .
Nie sposób pominąć tematu IRI KUMI ( Kumite ) , który jest także praktykowany , choć nie w każdej federacji po-
polaryzującej Goju Ryu . Należy pamiętać , że Okinawa Goju Ryu jest przede wszystkim sztuką samoobrony , a ry-
walidacja , to jedynie jej niewielki ułamek .
W ten oto sposób , bardzo pobieżnie , przedstawiłem styl Okinawa Goju Ryu Karate Do .