Drille, zadaniowki i sparringi
Napisano Ponad rok temu
Punkty 2-8 to w zasadzie są standardy, z którymi ciężko się nie zgodzić. Natomiast 1. jest ciekawy. Czy mógłbyś powiedzieć, co według Ciebie oznacza wysoki poziom umiejętności technicznych w aikido?
Od razu wyrażę swoje wątpliwości, żeby mnie pan Grzegoś Toś nie oskarżał o złośliwość
Otóż mam wątpliwości dotyczące oceny poziomu technicznego w sztuce, której istota neguje istnienie kryteriów oceny tego poziomu. Po czym poznać, że jeden aikidoka jest lepszy od drugiego? Co więcej - ocenę tą utrudnia fakt, że wielu znanych nauczycieli robi wszystko kompletnie inaczej - np. sensei Isoyama, a sensei Tissier to są zupełnie inne bajki, mimo, że obaj to bardzo wysokie stopnie aikido.
Tylko proszę nie odpowiadać mi tu dyrdymałami w stylu płynny ruch, piękno i gracja, bo wtedy moskiewska baletmistrzyni wygrywa ze wszystkimi aikidokami na świecie. "Rozwój duchowy" też uznam za unik
Napisano Ponad rok temu
No właśnie. Co kieruje ludźmi, że wybierają tego a nie innego nauczyciela? Efekt estetyczny, który jest odmiennie rozumiany przez każdego z nas? Czy może to, jakie groźne miny robi nauczyciel, oraz jak bardzo cierpieć potrafi jego uke? Bo z pewnością stopień zachwytu zmienia się w zależności od nabytego i posiadanego przez adepta doświadczenia.
Napisano Ponad rok temu
1. Reprezentując wysoki poziom umiejętnosci technicznych i zrozumienia sztuki nie kreuje sie na wszechwiedzącego mistrza
No właśnie to. Mój sensei też dojrzewał, zmieniało się jego aikido ale i sposób tłumaczenia. Obecnie nie prowadzi treningów ale pod koniec mawiał "robisz to na co ci przeciwnik pozwala". Nie wymyślał jakichś serii śmiercionośnych atemi przy zamrożonym uke, a gdy coś nie dawało się rozwiązać technikami aikido nie wstydził się powiedzieć "nie wiem, na obecnym swoim poziomie nie znam dobrej odpowiedzi". Niekoniecznie podobało mi się jego aikido, ale ceniłem sobie jego powściągliwość, pewność i spokój.
Pewnym wyznacznikiem może być oyo henka waza. Właściwie dla mnie to jest jedna z podstawowych rzeczy, jeśli osoba ze stopniem mistrzowskim nie potrafi tego to dla mnie nie jest mistrzem i tyle.
Co kieruje ludźmi, że wybierają tego a nie innego nauczyciela?
Zakładamy że ma się wybór ;-) Myślę że charyzma, mając charyzmę można na środku pokazywać co się chce i ludzie to łykną. Na drugim miejscu poziom techniczny rozumiany jako odbiór "podoba mi się to co widzę" czyli sensei w akcji.
Nie ma co uogólniać na siłę, bo każdy jest inny i myśli samodzielnie.
Podawany był kiedyś na forum pokaz wideo z sensejem Martuccim - na pewno nie jest osobą u której chciałbym ćwiczyć.
Napisano Ponad rok temu
Temat naprawdę idzie w dobrą stronę! Dlatego zostań jeszcze troszkę, serio!
Punkty 2-8 to w zasadzie są standardy, z którymi ciężko się nie zgodzić. Natomiast 1. jest ciekawy. Czy mógłbyś powiedzieć, co według Ciebie oznacza wysoki poziom umiejętności technicznych w aikido?
Od razu wyrażę swoje wątpliwości, żeby mnie pan Grzegoś Toś nie oskarżał o złośliwość
Otóż mam wątpliwości dotyczące oceny poziomu technicznego w sztuce, której istota neguje istnienie kryteriów oceny tego poziomu. Po czym poznać, że jeden aikidoka jest lepszy od drugiego? Co więcej - ocenę tą utrudnia fakt, że wielu znanych nauczycieli robi wszystko kompletnie inaczej - np. sensei Isoyama, a sensei Tissier to są zupełnie inne bajki, mimo, że obaj to bardzo wysokie stopnie aikido.
Tylko proszę nie odpowiadać mi tu dyrdymałami w stylu płynny ruch, piękno i gracja, bo wtedy moskiewska baletmistrzyni wygrywa ze wszystkimi aikidokami na świecie. "Rozwój duchowy" też uznam za unik
Punkty 2-8 to powinny być standardy i jak mówiłem opisują mojego nauczyciela. Czy wszedzie sa takie? Odpowiedzcie sobie sami w swoim doswiadczeniu.
Co do pytania, to napisałem " poziom techniczny i zrozumienie sztuki".
Zgadzam sie, ze kryteria sa nieprecyzyjne.
Trzeba sie oprzec na subiektywnej ocenie.
Dla mnie na ten poziom wpływa wiele rzeczy. Wszystkie trudno wymienić ale składaja sie na jeden spojny obraz. Chodzi o takie sprawy jak czucie dystansu czy raczej przestrzeni, timing, kontrola srodka cięzkosci swojego i uke, shizentai, zanshin itp.itp.
Ten zestaw cech, wydaje mi sie, po ilus tam latach ćwiczeń możemy dosyc łatwo ocenić oglądając pokaz. Tym bardziej mając stały kontakt z nauczycielem.
To, ze konkretna szkoła ( konkretny nauczyciel) zwraca uwage na inne wykonanie, bardziej "twarde" czy " miekkie", dynamiczne czy nie, "krótkie" czy nie to wszystko sprawy drugorzedne i rzecz gustu czy raczej osobowosci.
Poza tym nie ma czegos takiego jak "lepszy - gorszy" Aikidoka. Z załozenia i z braku , jak słusznie piszesz, kryteriów. Sa mistrzowie i uczniowie. O relacji sempai-kohei był kiedys dosyc rozbudowany watek.
Sorry za off topa , ale poniewaz zostałem grzecznie poproszony to czułem sie zobowiazany odpowiedziec.
Użytkownicy przeglądający ten temat: 2
0 użytkowników, 2 gości, 0 anonimowych
10 następnych tematów
-
M. Fujita sensei
- Ponad rok temu
-
Pokaz mi swoje irimi-nage a powiem kim jestes
- Ponad rok temu
-
Staz Aikido Slupsk z Sensei Robert Zimmermann, Shihan 7Dan
- Ponad rok temu
-
Jak zdefiniowac cwiczenie Budo
- Ponad rok temu
-
Od czego zależy skuteczność aikido
- Ponad rok temu
-
PSA
- Ponad rok temu
-
Trochę szkoda
- Ponad rok temu
-
Shochugeiko 2014 z A. Sato Shihan (6dan Aikikai)
- Ponad rok temu
-
Czy Aikido jest skuteczne?
- Ponad rok temu
-
Miyamoto Shihan w Polsce!! 26. 07 - 02.08. 2014 Wrocław
- Ponad rok temu