No kurde, to nie jest "normalna sprawa" tylko ciężka patologia treningowa:To zupełnie normalna sprawa. Zawodnicy na pytanie "...Na co rzucasz ?" odpowiadają
..NA IPON...
"Jest jednak zdumiewające i smutne zarazem, jak wielu jeszcze trenerów naucza (...) na poziomie postrzegania czuciowo-ruchowego, za pomocą małpiego naśladowania ruchów czy tylko uczenia reakcji, bez podawania nazwy i sposobów wykonania danego działania i jego zastosowania taktycznego, a więc z pominięciem werbalizacji i intelektualizacji procesu treningu. Ten prymitywny sposób nauczania stanowi poważny błąd dydaktyczno-metodyczny i wychowawczy, zmienia proces zaprawy w tresurę, a przede wszystkim wyrządza wielką krzywdę uczniom(...). Tak szkolony zawodnik opiera swą walkę tylko na odruchach warunkowych, nie rozumie taktyki, widzi ruchy przeciwnika, ale nie potrafi ich rozpoznać ani nazwać, nie potrafi zrozumieć zamiarów przeciwnika. Postrzeganie na wyższym poziomie nie jest w żadnym przypadku mechanicznym odczytywaniem wrażeń. Postrzeganie znaczeniowo-czynnościowe jest czynnością wyuczoną, stanowi wynik czynności odpowiednich pól kory mózgowej ( część korowa analizatora) pod wpływem podniet przekazywanych drogami dośrodkowymi od narządów odbiorczych. Postrzeganie zmienia się jako bezpośrednia funkcja sceny, którą się ogląda..." ( prof. Zbigniew Czajkowski, Nauczanie techniki sportowej).
Zacytowałem ten fragment w związku z przykładaniem nadmiernej wagi do zjawiska walki jako czynnika rozwijającego osobowość. A także dlatego, że w sąsiednim temacie o rzutach w judo pojawiła się teza, że nie ważne jak technika się nazywa, ważne aby umieć ją zastosować. Tymczasem im zawodnik lepiej zna działania, ich nazwy, znaczenie i zastosowanie taktyczne, tym lepiej postrzega i rozumie sytuację taktyczną na macie, ringu, klatce, itp.
A tu jest film, na którym Jigoro Kano wykonuje Koshiki-no-kata:
[link widoczny dla zalogowanych Użytkowników]
Moim zdaniem już z tego filmu wynika, że rola kata w tym dawnym judo była ogromna.
I jeszcze cytat ze strony Pana Eryka M.:
Jednak z drugiej strony Kano był bardzo naiwny tworząc judo, gdyż nie miał żadnego wzorca czy tez bazy na której mógłby się oprzeć, a to spowodowało że idea powszechnej dostępności i równości dla każdego kto chce się uczyć judo doprowadziła do obniżenia poziomu technicznego tego systemu.
To ostatnie było powodem jego niezadowolenia czemu dał wyraz w jednej z wypowiedzi: "walczyliście jak młode byki spięte rogami. To co widziałem dzisiaj w waszych technikach nie zawierało niczego wzniosłego ani dumnego. Ja nigdy nie uczyłem nikogo technik kodokan judo w taki sposób. Jeżeli będziecie myśleć o zwycięstwie poprzez brutalną siłę, to oznacza to koniec kodokan judo"