Wiec do rzeczy.
1. Rys historyczny.
Jak dobrze wiemy, Shinra Saburo Yoshimitsu, daleki praszczur Sokaku Takedy, przygladal sie kiedys pajakowi atakujacemu swa ofiare, i na tymze fundamencie utworzyl swoja sztuke walki. Gdy ta byla juz przemyslana i wyprobowana w praktyce, Yoshimitsu zaczal jej nauczac... i tu pojawil sie problem, albowiem nauka jujutsu wymaga dojo. Dojo wymaga mat. Maty wymagaja ich skladania.
Podobno Shinra Saburo Yoshimitsu wrocil tedy w miejsce, w ktorym obserwowal pajaka, lecz rzeczonego juz nie znalazl. Znalazl za to chlopke, ktora glosem poteznym, zupelnie nie pasujacej do jej postury, poganiala swoich synow, w szybkim tempie znoszacych ryz z pola do magazynu. I na tymze fundamencie Yoshimitsu utworzyl swoja sztuke skladania mat, ktora byc moze nie zawierala wielu technik, ale na pewno ksztaltowala u uczniow odpowiednia prace nog. Oraz struny glosowe mistrza.
W ciagu nastepnych stuleci wraz z oshikiiuchi, co mozna przetlumaczyc jako 'czcigodna ceremonia wewnatrz (domu)', ksztaltowala sie rowniez oshikii jigo oshikiiuchi (*) czyli 'czcigodna ceremonia po czcigodnej ceremonii wewnatrz (domu)', choc wielu z uczniow uwazalo te nazwe za lekkie przegiecie (stosowana byla rowniez nazwa: sekretne techniki wykonywane po treningu)
W tradycji skladania mat daito-ryu aikijujutsu mozemy juz wyraznie odroznic stosowanie takich technik jak: tatami ippon dori, oraz tatami nippon dori, do przenoszenia mat, jak rowniez tatami gohonage - czyli tatami shihonage ("rzut tatami w cztery strony swiata"), wykonywane w wersji pod centrum, do ukladania mat na stosie. Tori stal na szczycie juz ulozonych mat i ciskal nowa centralnie pod siebie, odpowiednio przy tym podskakujac, dzieki czemu po rzucie stawal stabilnie na tej macie, ktora rzucil (techniki pin-up).
A po daito-ryu byl juz tylko Morihei Ueshiba, ktory zrewolucjonizowal swiat skladania mat, dopracowujac do perfekcji swoj rzut tataminage.
2. Techniki.
Przygotowanie mat polega na zlozeniu dwoch ze soba, tak jak kanapke - stronami z maselkiem do siebie. Nastepnie z pozycji naturalnej chwytamy krotsza krawedz za pomoca tatami'ikkyo (cztery palce z jednej strony, piaty z drugiej), a nastepnie jesli jest to wersja ura, robimy tenkan, zwracajac sie do maty plecami. Z tej pozycji, uzywajac naszej ki, zaczynamy przesuwac srodek ciezkosci uke w strone skladziku na maty (nalezy pamietasz, by uzywac ki, a nie po prostu ciagnac). Gdy srodek ciezkosci mat znajdzie sie w odpowiedniej bliskosci skladziku, mozemy albo pozostawic dokonczenie techniki drugiemu tori, ktory bedzie wykonywal rzut, albo tez zajac jego miejsce. Rzut wykonuje sie juz na pojedynczych matach w nastepujacy spsob:
a) wykonujemy tatami'ikkyo na krotszej krawedzi uke
![B)](http://forum-kulturystyka.pl/public/style_emoticons/default/cool.png)
c) zmieniamy uchwyt na dluzsza krawedz
d) unosimy uke pionowo przed nami, stajemy w kibadachi, a nastepnie sila ki prostujemy nogi i popychamy uke na stos.
Tak oto wyglada slynne tataminage
![:D](http://forum-kulturystyka.pl/public/style_emoticons/default/biggrin.png)
3. Komentarze.
Istnieje rowniez wersja tataminage futaridori, wykonywana gdy stos mat jest juz dosc wysoki, a maty ciezkie. W przeciwienstwie jednak do zwyklego futaridori, tu zamiast dwoch uke wystepuje dwoch tori, rzucajacych synchronicznie.
Nalezy rowniez pamietac ze w randori, tzn. gdy otacza Cie wiele mat, nalezy zawsze skierowac sie do tej najblizszej.
4. Zdjecia i bibliografia.
Na razie brak.
---
PS. Skutki niewyspania i nadmiaru kofeiny potrafia byc bardzo dziwne
![:D](http://forum-kulturystyka.pl/public/style_emoticons/default/biggrin.png)