
Postęp w stylach wewnętrznych
Napisano Ponad rok temu
A może ocena dokonuje się dopiero później, gdy przechodzi się do bardziej zaawansowanych ćwiczeń (np. z partnerem) i na światło dzienne wychodzą braki ćwiczącego (i każe mu się ćwiczyć niejako od podstaw, ale już skorygowanych).
Jak to jest?
Napisano Ponad rok temu

Ale kiedyś odpowiedziałem na pytanie równie nie na miejscu:
Pytanie: Jak nauczyciel ocenia postępy ucznia? Przecież w wielu ćwiczeniach w yiquan istotne jest to co się dzieje "wewnątrz" - wyobrażenia i odczucia. Czy jest możliwa obiektywna ocena postępów?
Odpowiedź: Yiquan to koordynacja tego co "wewnątrz" i "na zewnątrz". Nie wszystko jest widoczne z zewnątrz, ale wiele jest. W bardzo wielu wypadkach na podstawie pozycji i ruchu można też stwierdzić niedostatki "wewnętrzne". Natomiast może się zdarzyć, że zewnętrzna forma wygląda poprawnie, mimo że praca "wewnętrzna" jest niedostateczna. Dlatego, żeby możliwe było zweryfikowanie prawidłowości ćwiczenia i postępów, niezbędna jest ścisła współpraca nauczyciela i ucznia. To dlatego nauczyciel pyta ucznia, jakie ma problemy z ćwiczeniem i czy nie ma pytań? I oczekuje, że uczeń wyrazi swoje odczucia, powie jakie ma problemy i czego nie rozumie. Wtedy łatwiej jest poprowadzić ucznia dalej. W pierwszej fazie nauki najistotniejsze jest jednak zwykłe zapamiętanie wymogów danego ćwiczenia. Zwykłe "jak"? Wówczas uczeń może sam kontrolować czy jest w stanie zrealizować wymogi ćwiczenia, a jeśli nie, to czego dotyczy problem? Natomiast gdy uczeń rozpoczynający naukę zadaje nauczycielowi pytanie, czy dobrze ćwiczy, to jest to zupełne pomieszanie pojęć. Gdy nauczyciel wyjaśnia jakie wyobrażenia w danym ćwiczeniu się stosuje i jakie odczucia powinny się pojawić, to uczeń powinien wiedzieć, czy osiąga te odczucia. W zależności od tego jakie trudności się pojawiają, nauczyciel może wówczas służyć pomocą. Stopniowe wprowadzanie bardziej zaawansowanych metod treningowych umożliwia zarówno uczniowi jak i nauczycielowi weryfikację, czy efekty jakie przynieść powinny metody bardziej podstawowe zostają osiągnięte. Jeśli nie, wtedy uczeń, korzystając ze wskazówek nauczyciela powinien poprawić swój trening podstawowy. W ćwiczeniach z partnerem najwyraźniej uwidaczniają się niedostatki adepta. Stopniowo coraz lepiej rozumiejąc zależność pomiędzy różnymi metodami treningowymi, oraz pomiędzy metodami treningowymi, a praktycznymi umiejętnościami, uczeń, z pomocą nauczyciela powinien być w stanie lepiej wykonywać ćwiczenia podstawowe.
Napisano Ponad rok temu
Skąd wie, co trzeba skorygować?
O właśnie o to chodzi. Uczeń musi najpierw poznać to czego się uczy. Gdy to wie, wtedy jest miejsce na dyskusje jak tego uczyć i jak oceniać postęp uczniów. Gdy pierwsze nie zostało osiągnięte, dyskusja od drugim jest pozbawiona sensu.
Napisano Ponad rok temu

Ale tym bardziej dziękuję za odpowiedź.
Napisano Ponad rok temu
Nie wiedziałem, że zadaję pytanie nie na miejscu, przepraszam, jeżeli kogoś uraziłem.
Ależ nie. To tylko ja mam zwyczaj odpowiadać w taki sposób, bo to Czytelnikom na dłużej utkwi w pamięci :-)
Użytkownicy przeglądający ten temat: 1
0 użytkowników, 1 gości, 0 anonimowych
FaceBook
10 następnych tematów
-
Chiński
- Ponad rok temu
-
Pytanko do Taijiquanowcow
- Ponad rok temu
-
pytanie do dachenga...co to jest yiquan?
- Ponad rok temu
-
Ving Chun - Kozle prosze o opinie na ten temat
- Ponad rok temu
-
Czy ćwiczycie na świeźym powietrzu?
- Ponad rok temu
-
??? Kung-fu w Lublinie ???
- Ponad rok temu
-
YIQUAN na piasku
- Ponad rok temu
-
Puchar Polski Kung-fu, Warszawa, 9 listopada
- Ponad rok temu
-
hsing yi ?
- Ponad rok temu
-
test
- Ponad rok temu