Na pracę na takim poziomie mogą sobie pozwolić, gdy ich uczniowie mają perfekcyjnie opanowane palcówki i gamy, w innym przypadku ich praca nie ma sensu...Wielcy nauczyciele mistrzowie fortepianu nie uczą palcówek i gam, lecz zajmuja sie znacznie wyzszym poziomem dot. interpretacji utworu.
Swoją drogą, w kontekście Twojego spostrzeżenia, zastanawiające jest postępowanie japońskich shihanów jak przyjeżdżają do Polski na staże.
Zarówno Isoyama sensei jak jak i cała plejada nauczycieli z Hombu Dojo pokazują u nas generalnie podstawy podstaw...
Daję głowę , ze nawet świeży adept dowolnej SW wskaże co 15 sekund filmu otwarcia i luki, ktore z punktu widzenia walki czy sparingu byłyby niedopuszczalne. Powie : " a gdyby tak uke kontynuowal atak poprzez kombinację z jodan tsuki z drugiej reki?
To prawda, ale co z tego?
Taki obserwator popelnia błąd patrząc na Aikido poprzez pryzmat wygrany-przegrany, skuteczne/nieskuteczne dzialania podejmowane przez tori/uke.
Zdaje się, że nie tylko adepci innych sztuk walki patrzą na działania na styku tori/uke poprzez pryzmat skuteczne/nieskuteczne. Wspomniany wcześniej Isojama sensei [link widoczny dla zalogowanych Użytkowników] :
Moje techniki kataguruma i gansekiotoshi, dla przykładu, wynikły z tego, że próbowałem nauczyć koshinage. Kiedy próbowałem wykonać koshinage na kimś wyższym, okazywało się, że może on nieomal przejść nade mną. Nie ważne, jak próbowałem wykonać tą technikę, nie mogłem wykonać rzutu, ponieważ różnica wzrostu powodowała, że nie mogłem ustawić bioder w dobrej pozycji wobec danej osoby. Wówczas wpadłem na pomysł, aby zamiast rzucać przez biodra, rzucać przez ramiona i w ten sposób zacząłem używać tych technik. Nie starałem się być ani ostry, ani miękki, po prostu starałem się, aby techniki zadziałały. Potrzeba jest matką wynalazków!
Wg mnie stosuje tu jak najbardziej pragmatyczne podejście do wykonywania technik.
Dalej podejście Isoyama sensei do aikido jako budo:
Był tam jeden z zapaśników, który zajął szóste miejsce podczas Olimpiady w Helsinkach. Zszedł do parteru i "zawinął się" wokół mnie od tyłu w ten sposób, że nie mogłem ruszać rękami i nogami. Chciał, abym się uwolnił z tej pozycji. Jedyną częścią ciała, która nadal była wolna była moja głowa, więc uderzyłem nią do tyłu prosto w jego twarz i złamałem mu nos. Jest to oczywiście zakazane w zapasach, ale takie zasady nie dotyczą budo. Kiedy uderzałem w jego twarz, wydałem okrzyk i wykorzystałem chwilowe otwarcie, aby się uwolnić. Powiedziałam mu" "To jest właśnie budo!", a on dał się przekonać. Takie rzeczy działy się codziennie.
Znaczenie atemi w aikido:
Wykonywanie atemi tylko dla wykonywania atemi jest niczym poza pustą formą. Jest zupełnie bezcelowe wykonywanie atemi, chyba że wykonywany cios jest takiego rodzaju, że mógłby odnieść realny efekt. Atemi nie musi być koniecznie śmiertelne, ale powinno nieść możliwość realnej szkody.
Podejście takie jak ma Isoyama sensei było charakterystyczne dla początkowych okresów kształtowania się aikido. Dopiero jako wtórne pojawiły się szkoły zajmujące się interpretacją ruchu, jego harmonią i pięknem.
Podejście do aikido jak Twoje czy Irimiego jest od jakichś 10 lat w polskim aikido dominujące, ale nie ma jednak jeszcze patentu na jedynie słuszne...