Skocz do zawartości


Zdjęcie

Bokken im cięższy tym..... ?


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
13 odpowiedzi w tym temacie

budo_ushimita-katana
  • Użytkownik
  • Pip
  • 21 postów
  • Pomógł: 0
0
Neutralna
  • Lokalizacja:z zadupia

Napisano Ponad rok temu

Bokken im cięższy tym..... ?
witam

Kupiłem ostatnio bokken - prasowane ciśnieniowo drewno, ciężki jak jasny pieron - ponad 1 kg - specjalnie dociążany na końcu (prawie sie nie zwęża). Kupując kierowałem sie radą jednego z ćwiczących i faktem, że swój poprzedni (lżejszy) po prostu rozwaliłem na treningu. Jestem po kilku treningach z kenem, gdzie jak zwykle dla rozgrzewki shomeny, kasagiri itp w ilościach hurtowych. I tu kłopot - poprzez ciężar tego kena ramiona mam spięte jak dupa oficera w galowym mundurze. Ruchy dość wolne i niepewne - zaś jak wezmę ken partnera - to macham nim jak zapałką. Pytanie czy po prostu mam swoje odwalić tym kenem, wzmocnić siłe i wtedy problem ramion sam odpadnie ? Czy może jednak wybór cięzkiego kena to błąd i bardziej mi zaszkodzi niż pomoże?
Chciałbym znać wasze zdanie nt. doboru kena.
  • 0

budo_szczepan
  • Użytkownik
  • PipPipPipPip
  • 8153 postów
  • Pomógł: 0
0
Neutralna
  • Lokalizacja:dzika,śmiercionośna Północ

Napisano Ponad rok temu

Re: Bokken im cięższy tym..... ?
Ciezki boken moze zaszkodzic z cala pewnoscia, jezeli nie cwiczysz pod okiem instruktora ktory ma kwalifikacje w cwiczeniu bronia.
Przez internet trudno radzic, ale powiedzialbym ze przez pierwszy rok nawet nie mysl o mocnych i szybkich cieciach -- bo rezultat jest tragiczny: kontuzje barkow lub lokci lub nadgarstkow -- zalezy jak zle trzymasz, a to ze zle trzymasz to oczywiste.

Musisz trzymac sie tylko formy, nie dokladac wlasnej sily do ciecia tylko pozwolic grawitacji aby popracowala i spowodowala 'upadek' bokenu. To pozwoli ci stopniowo rozluznic ramiona, otworzyc klatke piersiowa i prawidlowo uzyc wlasnego ciezaru ciala. W przeciwnym wypadku do konca zycia bedziesz zbieral kontuzje i uzywal bicepsow do wytworzenia mocy ciecia, ludzac sie ze jestes mocarzem mistrzem bokenu.
  • 0

budo_starszawy
  • Użytkownik
  • PipPipPip
  • 121 postów
  • Pomógł: 0
0
Neutralna

Napisano Ponad rok temu

Re: Bokken im cięższy tym..... ?
Przylaczam sie do Szczepana.
Ciezki bokken jest bardzo dobry ale do subburi. Mozesz nim jak najbardziej cwiczyc subburi, ale z glowa. Jakosc ciecia nie zalezy od sily wlozonej w zamach , ale od szybkosci katowej kissaki (czubka). Zastosuj sie do rady Szczepana, bo jak on to napisal, daj szanse grawitacji i nie przeszakdzaj mieczowi opadac. Bardzo uwazaj na nadgarstek, bo go rozwalisz, jesli bedziesz zle trzymal miecz. Radzilbym Ci kupic bokken zwykly, ale nie za lekki (ok. 650-700 g) do cwiczen. Do subburi zdecydowanie polecam ten ciezki. Nie wiem co prawda jak jest wywazony, bo piszesz, ze jest dociazony na koncu. Zapytaj kogos bardziej doswiadczonego na temat wywazenie, bo mozesz sobie zrobic brzydkie kuku.

Pozdrawiam
  • 0

budo_hara-kiri
  • Użytkownik
  • PipPipPipPip
  • 1088 postów
  • Pomógł: 0
0
Neutralna

Napisano Ponad rok temu

Re: Bokken im cięższy tym..... ?
Dostałem kiedyś w prezencie bokken ciężki i używam go do dziś. Sam też jestem ciężki, więc może dlatego :wink:
Czasem mam wrażenie, że moje ruchy są wolniejsze niż osób ćwiczących bokkenami lekkimi, ale też wydaje mi się, że mój bokken wymusza w pewnym sensie dokładniejszą pracę. Nie pozwala na niedbałe i niechlujne machnięcia zza ucha oraz wymaga większej uwagi i kontroli nad cięciem, szczególnie gdy ćwiczymy w parach.
Ponadto kiedy przesiadam się czasem na bokken lekki mam wrażenie, że potrafię posługiwać się takim sprzętem z jeszcze większą precyzją i stawać w szranki choćby z Kmicicem :wink:
Rozpoczynając niedawno trening mieczem nie zauważyłem też wielkiej różnicy jeżeli chodzi o ciężar, za to zauważyłem całą masę detali i popełnianych przez siebie błędów, z istnienia których wcześniej nie zdawałem sobie nawet sprawy… Ale to zupełnie inna historia :-)
Pozdrawiam, h-k :-)
  • 0

budo_satorian
  • Użytkownik
  • PipPipPip
  • 227 postów
  • Pomógł: 0
0
Neutralna

Napisano Ponad rok temu

Re: Bokken im cięższy tym..... ?
Jeśli zależy Ci na "lekkości" cięcia, to lepsze rezulaty uzyskasz odpowiednie partie mięśni ramion i barków (siłownia, lub hantle). Przy okazji ćwicz też brzuch i nogi, bo zacznie Cię przeważać.
  • 0

budo_starszawy
  • Użytkownik
  • PipPipPip
  • 121 postów
  • Pomógł: 0
0
Neutralna

Napisano Ponad rok temu

Re: Bokken im cięższy tym..... ?
Ciezki bokken jest swietny do suburi. Rece przy tym tez sie wzmacniaja. Sam mam taki. Sa jeszcze tzw. "wiosla", to bokuto o normalnej wielkosci (grubosci) tsuka, ale reszta jest ciezsza. Do wykonywania technik uzywamy normalnego bokkena, ale tez nie moze byc za lekki. Co do battodo, to po ilus latach cwiczenia iaito przychodzi czas na miecz prawdy i pokory - dootanuki, przed przejsciem na ostry, ale juz lzejszy. To cacko wazy jakies 1300-1400g. Ten juz nie wybacza bledow. Jesli trzyma sie go niewlasciwie, albo wklada sile w ciecie, to czuje sie to natychmiast. Ostry miecz taz nie wybacza bledow, ale skutki sa juz innego rodzaju. Polecam te droge, bo sam ja przeszedlem i uwazam, ze daje inne spojrzenie na miecz. Pamietam, ze jak Senssei przywiozl mi dootanuki, to nie zdawalem sobie sprawy, ze roznica moze byc tak kolosalna. Iaito tez nie powinno byc za lekkie, ale te roznice sie czuje.

Pozdrawiam
  • 0

budo_jaded
  • Użytkownik
  • PipPipPip
  • 169 postów
  • Pomógł: 0
0
Neutralna
  • Lokalizacja:Vegas

Napisano Ponad rok temu

Re: Bokken im cięższy tym..... ?
Jak pisze hara-kiri wiele zależy od "masy własnej" a także siły i dotychczasowej praktyki. Ja mając (że sparafrazuję forumowego kolegę ) nadwzrost i siły raczej przeciętne używam Iwama boken (nie zwężany u końca - te z huntera są bardzo podobne) o wadze ~750 gram i wydaje mi się, że jest odrobinę za lekki. Natomiast moje iaito wazy 1000g i jest ok. Obie bronie różnią się jednak wyważeniem.
Mówiąc krótko, sam się niedługo przekonasz, ale chyba przesadziłeś :)
  • 0

budo_starszawy
  • Użytkownik
  • PipPipPip
  • 121 postów
  • Pomógł: 0
0
Neutralna

Napisano Ponad rok temu

Re: Bokken im cięższy tym..... ?
Zgadzam sie z Toba Jaded, ze masa broni powinna byc dobrana do masy ciala. Moje opisy dotycza faceta sredniego, bo o masie ok. 80-85 kg. Niestety w Japonii jest tendencja do obnizania masy iaito - moze zeby lepiej swiszczalo, nie wiem. To, czy miecz sobie swiszczy jest drugorzedne. Miecze z hi beda to robic i bokeny oczywiscie tez. Jesli miecz bez hi "gada" to oznacza poniekad, ze ma sie z nim dobry kontakt. Bokken 1000g dla duzego faceta, to uwazam jest jak najbardziej w porzadku. Bron w reku nie moze byc witka bambusowa do wywijania.

Pozdrawiam
  • 0

budo_ushimita-katana
  • Użytkownik
  • Pip
  • 21 postów
  • Pomógł: 0
0
Neutralna
  • Lokalizacja:z zadupia

Napisano Ponad rok temu

Re: Bokken im cięższy tym..... ?
heh.. skoro mam 180 cm wzrostu i nadwagę :-) -waże ponad 90 kg - to wyglada na to, że chyba sobie poradzę. dzieki za rady
  • 0

budo_marcin954
  • Użytkownik
  • PipPipPipPip
  • 2861 postów
  • Pomógł: 0
0
Neutralna
  • Lokalizacja:Manchester UK
  • Zainteresowania:MMA

Napisano Ponad rok temu

Re: Bokken im cięższy tym..... ?

I tu kłopot - poprzez ciężar tego kena ramiona mam spięte jak dupa oficera w galowym mundurze. Ruchy dość wolne i niepewne - zaś jak wezmę ken partnera - to macham nim jak zapałką. Pytanie czy po prostu mam swoje odwalić tym kenem, wzmocnić siłe i wtedy problem ramion sam odpadnie ? Czy może jednak wybór cięzkiego kena to błąd i bardziej mi zaszkodzi niż pomoże?


Do suburi bardz dobry, kiedyś ćwiczyłem takim iaito co mi łapy wyłamywało, ale chwała bogu, że nauka w las nie poszła... :D

Masz zły uchwyt, ten bokken wazy tyle ile cieższe iaito jak moje, miecz ostry waży tyle samo lub więcej. Pokombinuj z uchwytem, tak abyś nie wyłamywał lewego nadgarstka. Jak dojdziesz do etapu, że nie wyłamujesz sobie łapy, kissaki zatrzymujesz w miejscu na końcu każdego cięcia, to jesteś do przodu. Szybkością aż tak bardz osię stresuj bo nie ma czym, musisz poprawić pracę rączek - nie zginaj łokci jak unosisz go do góry i jak zaczynasz cięcie, to od małego palca lewej dłoni, lekko go zaciskasz na rękojeści. Taki bokken nauczy Cię techniki a nie gimnastyki w hakamie.
  • 0

budo_authority
  • Użytkownik
  • PipPipPipPip
  • 1851 postów
  • Pomógł: 0
0
Neutralna
  • Lokalizacja:z codexu

Napisano Ponad rok temu

Re: Bokken im cięższy tym..... ?
Ja tam wole takie zapali lekkie :) coby sie nei zmeczyc :)
  • 0

budo_hara-kiri
  • Użytkownik
  • PipPipPipPip
  • 1088 postów
  • Pomógł: 0
0
Neutralna

Napisano Ponad rok temu

Re: Bokken im cięższy tym..... ?
Jeszcze jedną zaletą tych cięższych jest to, że są zwykle twardsze i tak szybko się nie niszczą przy treningu bloków i zbić.
Pozdrawiam, h-k
  • 0

budo_szczepan
  • Użytkownik
  • PipPipPipPip
  • 8153 postów
  • Pomógł: 0
0
Neutralna
  • Lokalizacja:dzika,śmiercionośna Północ

Napisano Ponad rok temu

Re: Bokken im cięższy tym..... ?

Jeszcze jedną zaletą tych cięższych jest to, że są zwykle twardsze i tak szybko się nie niszczą przy treningu bloków i zbić.
Pozdrawiam, h-k

Jak to 'blokow' i 'zbic'??? Czyzbys nie znal 'bezszelestnego bokkenu'?? :roll: 8O 8O Zabawiasz sie w drwala kanadyjskiego czy co? :wink:







:) :) wybacz szanowny Hara, nie moglem sie powstrzymac :lol:
  • 0

budo_hara-kiri
  • Użytkownik
  • PipPipPipPip
  • 1088 postów
  • Pomógł: 0
0
Neutralna

Napisano Ponad rok temu

Re: Bokken im cięższy tym..... ?

Jak to 'blokow' i 'zbic'??? Czyzbys nie znal 'bezszelestnego bokkenu'?? :roll: 8O 8O Zabawiasz sie w drwala kanadyjskiego czy co? :wink:
:) :) wybacz szanowny Hara, nie moglem sie powstrzymac :lol:

Skąd wiedziałem, że coś takiego napiszesz? :lol:
Ależ my robimy bloki i zbicia! Tłuczemy się aż huczy, a bokkeny trzeszczą. :lol:
Poważnie. :-)
Zasada bezszelestnego miecza jest mi znana, minie jednak sporo czasu kiedy będę potrafił ją stosować w praktyce :roll:
Pozdrawiam, h-k :-)
  • 0


Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych

Ikona FaceBook

10 następnych tematów

Plany treningowe i dietetyczne
 

Forum: 2002 : 2003 : 2004 : 2005 : 2006 : 2007 : 2008 : 2009 : 2010 : 2011 : 2012 : 2013 : 2014 : 2015 : 2016 : 2017 : 2018