Skocz do zawartości


Zdjęcie

Witamina B6 - opis i działanie


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
Brak odpowiedzi do tego tematu

EXPERTO

EXPERTO
  • Zabanowany(a)
  • PipPipPipPip
  • 14273 postów
  • Pomógł: 5
  • Lokalizacja:P.O.T.C.O.A.W.M.B.W.
  • Płeć:Mężczyzna
  • Zainteresowania:- Śliczne Panny.
    - Przyroda.
    - Kulturystyka.
    - Sztuki Walki.
    - Forum.
    - Samochody.
  • Staż [miesiące]:od 2003
  • Wzrost [cm]:188
  • Waga [kg]:100-102

Napisano Ponad rok temu

Witamina B6 - opis i działanie
artykuł Barbary Michalik

Witamina B6 jest nazywana pirydoksyną, ale właściwie oznacza całą grupę związków. Obecnie znamy sześć biologicznie aktywnych form witaminy B6, wśród których poza pirydoksyną znajduje się m.in. pirydoksal i pirydoksamina. Są one rozpuszczalne w wodzie, a ich nadmiar jest wydalany przez organizm z moczem.

Rola w organizmie

Witamina B6 jest wszechobecna i spełnia wiele różnych zadań. Przede wszystkim bierze udział w przemianie aminokwasów, czyli składników białka. Ułatwia rozkład białka na aminokwasy, stwarzając kwaśne środowisko. Włączając się w różne procesy biochemiczne, umożliwia przekształcanie aminokwasów w inne aminokwasy, aminokwasów w węglowodany lub tłuszcze, dzięki czemu nasze ciało magazynuje energię. Umożliwia przemianę tłuszczów i węglowodanów.

Witamina ta uczestniczy w tworzeniu takich związków białkowych jak enzymy, które aktywizują procesy organiczne, oraz hormony i hemoglobina. Bierze udział w powstawaniu prostaglandyn regulujących między innymi ciśnienie krwi, skurcze mięśni i pracę serca.

Witamina B6 zapewnia prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, gdyż ma wpływ na wytwarzanie substancji odgrywających tu ważną rolę, czyli serotoniny, dopaminy czy kwasu amino-masłowego.

Obecność witaminy B6 zwiększa też odporność organizmu i łagodzi skutki uboczne niektórych leków, na przykład tych, które są stosowane w leczeniu nowotworów. Wspomaga leczenie nerek, gdyż zmniejsza nadmierne wydalanie kwasu szczawiowego z moczem, co zapobiega tworzeniu się kamieni nerkowych. Stosuje się ją również w leczeniu astmy, a także w schorzeniach neurologicznych, gdyż pomaga w zwalczaniu dolegliwości bólowych i zesztywnień występujących w tzw. zespole cieśni nadgarstka i dłoni. Przypuszcza się również, że można ją wykorzystywać do łagodzenia objawów zespołu napięcia przedmiesiączkowego, a więc depresji, drażliwości, bolesności piersi, bólów głowy.

Niedobór witaminy B6

Niedostateczna ilość witaminy B6 przejawia się zaburzeniami w funkcjonowaniu całego organizmu.

Przede wszystkim obserwujemy różnorodne nieprawidłowości w układzie nerwowym, a więc na przykład drgawki czy depresję. Odczuwamy apatię, bezsenność, ogólne pogorszenie samopoczucia, obniżenie sprawności procesów myślowych, a także zapalenia nerwów.

W wyniku braku witaminy B6 zmniejsza się odporność na infekcje. Zewnętrzymi objawami głębokiego niedoboru witaminy B6 są stany zapalne skóry przypominające pelagrę, łojotokowe zmiany na twarzy, podrażnienie języka i błon śluzowych jamy ustnej. Zmiany te są bardzo podobne do objawów wywoływanych brakiem lub niedoborem kwasu nikotynowego, czy też ryboflawiny.

Pojawia się także niedokrwistość, gdyż produkcja hemoglobiny w organizmie jest niewystarczająca. Ulega zaburzeniu prawidłowe funkcjonowanie nerek, co może prowadzić do tworzenia się kamicy nerkowej. Częściej odczuwamy zmęczenie, a nawet nudności i odruchy wymiotne.

U dzieci brak witaminy B6 lub trudności w jej przyswajaniu prowadzi do drgawek, opóźnień umysłowych i nieprawidłowości w budowie kości oraz zaburzeń padaczkowych. Niemowlęta, które nie otrzymują dostatecznej ilości witaminy B6 w pożywieniu, stają się drażliwe i płaczliwe.

Zaobserwowano także niedobór witaminy B6 u osób, które przeszły zawał serca, co może nasuwać wniosek, że jej brak może prowadzić do zaburzeń funkcjonowania mięśnia sercowego. Przypuszcza się, że ma to związek z występującym wówczas podniesieniem poziomu homocysteiny, który występuje przy zbyt małej ilości witaminy B6 w organizmie.

Naukowcy przypuszczają również, że brak witaminy B6 może zwiększać ryzyko powstawania nowotworów.

Dla kogo witamina?

Zwiększone zapotrzebowanie na witaminę B6 odczuwają dzieci, młodzież, kobiety (szczególnie w ciąży oraz te, które przyjmują środki antykoncepcyjne), osoby starsze, ludzie będący na ścisłej diecie, a także ci, którzy spożywają duże ilości tłuszczów i cukrów.

Jej niedobór powinni również uzupełniać ludzie nadużywający alkoholu, gdyż prowadzi on do osłabienia wątroby, a tym samym utrudnia przemianę witaminy B6. Tej witaminy brakuje także palącym papierosy, gdyż tytoń obniża ilość witaminy B6 we krwi.

Szczególnie zaleca się stosowanie witaminy B6 osobom narażonym na promieniowanie, pacjentom chorym na serce, na nerki, przyjmującym leki nowotworowe, przeciwko astmie, leczonym takimi środkami, jak pochodne amfetaminy, chloropromazyna, rezerpina. Można zażywać dodatkowe dawki tej witaminy przy osłabionym systemie nerwowym oraz w okresach wytężonej pracy umysłowej, aby ułatwić koncentrację uwagi i sprawność umysłu.

Skutki nadmiaru

Podczas przyjmowania witaminy B6 trzeba jednak pamiętać o tym, że jest ona toksyczna i może nam zaszkodzić.

Zbyt duża ilość powoduje niekorzystne objawy w układzie nerwowym, a więc brak koordynacji mięśni, zwyrodnienia tkanki nerwowej, słabość mięśni, niepewny chód, uczucie mrowienia. Nadmiar tej witaminy ma także niekorzystny wpływ na obecność aminokwasów we krwi. Dlatego też witaminę B6 powinno się stosować pod kontrolą lekarza, tym bardziej że niektóre z tych zmian są nieodwracalne.

Źródła witaminy B6

Witamina B6 znajduje się w wielu produktach żywnościowych. Najwięcej jest jej w mięsie, rybach, drobiu, jajkach, mleku i drożdżach. Dobrym źródłem tej witaminy są warzywa, takie jak kapusta, groszek zielony, kalafiory, marchew, szpinak, ziemniaki. Występuje w dużej ilości w zbożach (szczególnie kiełkach pszenicy), ziarnach soi, fasoli, orzeszkach ziemnych.

Warto tu wspomnieć, że zawartość witaminy waha się w poszczególnych produktach w zależności od sposobu ich przygotowywania. Tak więc o wiele więcej będzie jej w ziarnach, nie oczyszczonej mące z grubego przemiału, otrębach i zarodkach niż w białych bułeczkach pozbawionych tej substancji podczas przetwarzania. Aby zapobiec jej stratom, nie zaleca się wylewać wywaru z przygotowywanych potraw, gdyż podczas obróbki cieplnej rozpuszcza się ona w wodzie.

Czy wiesz, że...
# Witamina B6 współdziała z witaminą B2 oraz B12.
# Zbyt mała ilość witaminy B6 wywołuje niższy poziom witaminy C we krwi, a niedobór witaminy C wzmaga wydalanie B6.
# Niedobór witaminy B6 utrudnia działanie niektórych pierwiastków koniecznych do prawidłowego funkcjonowania organizmu, a więc wapnia, magnezu, miedzi, a także selenu.
# Witamina B6 nie ulega zniszczeniu w wodzie. Ulega jednak rozkładowi w środowisku obojętnym lub alkalicznym, a także pod wpływem światła.
# Straty naturalnej witaminy B6 podczas suszenia mleka wynoszą od 30-70%. Zadziwiające jest jednak to, że witamina B6 dodana sztucznie do mleka tuż przed jego suszeniem przechodzi do suchego produktu niemal bez strat.


Nazwa witaminy

Witamina B6 (pirydoksyna, pirydoksal i pirydoksamina)
Rola w organizmie
bierze udział w przemianie aminokwasów, ułatwia ich rozkład, przemianę tłuszczów i węglowodanów, umożliwia magazynowanie energii, uczestniczy w tworzeniu enzymów, hormonów, hemoglobiny, uczestniczy w powstawaniu prostaglandyn, ma wpływ na ciśnienie krwi, skurcze mięśni, pracę serca, prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, zwiększa odporność organizmu, łagodzi skutki uboczne leków, wspomaga leczenie nerek, zmniejsza nadmierne wydalanie kwasu szczawiowego z moczem, zapobiega tworzeniu się kamieni nerkowych, pomaga zwalczać ból i zesztywnienia nadgarstka i dłoni, łagodzi objawy tzw. napięcia przedmiesiączkowego, a więc depresji, drażliwości, bolesności piersi, bólów głowy
Skutki niedoboru
nieprawidłowości w układzie nerwowym: drgawki, depresja, apatia, bezsenność, ogólne pogorszenie samopoczucia, obniżenie sprawności procesów myślowych, zapalenia nerwów, zmniejszona odporność na infekcje, stany zapalne skóry: łojotokowe zmiany na twarzy, podrażnienie języka, błon śluzowych jamy ustnej, niedokrwistość, kamica nerkowa, zmęczenie, nudności, odruchy wymiotne, zaburzenia w funkcjonowaniu mięśnia sercowego, zwiększenie ryzyka powstawania nowotworów, u dzieci - opóźnienia umysłowe, nieprawidłowości w budowie kości oraz objawy padaczkowe, drażliwość
Skutki nadmiaru
jest toksyczna; nadmiar powoduje zaburzenia układu nerwowego: brak koordynacji mięśni, zwyrodnienia tkanki nerwowej, słabość mięśni, niepewny chód, uczucie mrowienia, a także wpływa niekorzystnie na obecność aminokwasów we krwi (uwaga! niektóre z tych zmian mogą być nieodwracalne)
Źródła w pożywieniu
mięso, ryby, drób, jajka, mleko, drożdże, warzywa (kapusta, groszek zielony, kalafior, marchew, szpinak, ziemniaki, fasola), zboża (kiełki pszenicy), soja, orzeszki ziemne


"Żyjmy dłużej" 1 (styczeń) 1999

Nie udzielam pomocy na PW / PM / Priv. Wszelkie pytania proszę pisać na forum, w temacie otrzymasz więcej opinii.




Podobne tematy Zwiń

  Temat Forum Autor Podsumowanie Ostatni post

Użytkownicy przeglądający ten temat: 1

0 użytkowników, 1 gości, 0 anonimowych

Ikona FaceBook

Plany treningowe i dietetyczne
 

Forum: 2002 : 2003 : 2004 : 2005 : 2006 : 2007 : 2008 : 2009 : 2010 : 2011 : 2012 : 2013 : 2014 : 2015 : 2016 : 2017 : 2018