Skocz do zawartości


Zdjęcie

Hartowanie 45, 55


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
5 odpowiedzi w tym temacie

budo_matgaw
  • Użytkownik
  • PipPipPip
  • 226 postów
  • Pomógł: 0
0
Neutralna
  • Lokalizacja:okolice Poznania

Napisano Ponad rok temu

Hartowanie 45, 55
Proszę, jeśli to możliwe, o podanie mi parametrów hartowania stali 45 i 55, oraz, jeśli to możliwe, 35HGS.
Chodzi mi o temperaturę hartowania, odpuszczania (jak długo), w czym hartować i inne szczegóły jakie mogą się przydać. Hartowany będzie miecz, więc ważny jest udar i jak najmniejsza kruchość przy jak największej sprężystości.

Z góry dziękuję.
  • 0

budo_tlim
  • Użytkownik
  • PipPipPip
  • 474 postów
  • Pomógł: 0
0
Neutralna
  • Lokalizacja:Gdańsk

Napisano Ponad rok temu

Re: Hartowanie 45, 55
Jak chcesz robić, miecze to użyj 50HS, 50HF. Hartownie około 840, odpuszczanie wysokie, by miało dużą sprężystość i udarność około 420-550stopni. Hartowanie w oleju.
  • 0

budo_matgaw
  • Użytkownik
  • PipPipPip
  • 226 postów
  • Pomógł: 0
0
Neutralna
  • Lokalizacja:okolice Poznania

Napisano Ponad rok temu

Re: Hartowanie 45, 55
A może lepiej 35HGS? Wiem, że 34GS okazuje się często w parametrach lepsza od analogicznej stali resorowej (50HS), a 35HGS to chyba jej bliski odpowiednik. Co o tym myślicie? A może 65G?
  • 0

budo_melonmelon
  • Użytkownik
  • PipPipPipPip
  • 841 postów
  • Pomógł: 0
0
Neutralna
  • Lokalizacja:częstochowa

Napisano Ponad rok temu

Re: Hartowanie 45, 55

podanie mi parametrów hartowania stali 45 i 55, oraz, jeśli to możliwe, 35HGS.
Chodzi mi o temperaturę hartowania, odpuszczania (jak długo), w czym hartować i inne szczegóły jakie mogą się przydać. Hartowany będzie miecz, więc ważny jest udar i jak najmniejsza kruchość przy jak największej sprężystości


Proszę, jeśli to możliwe, o podanie mi parametrów hartowania stali 45 i 55, oraz, jeśli to możliwe, 35HGS.
Chodzi mi o temperaturę hartowania, odpuszczania (jak długo), w czym hartować i inne szczegóły jakie mogą się przydać. Hartowany będzie miecz, więc ważny jest udar i jak najmniejsza kruchość przy jak największej sprężystości.

Z góry dziękuję.


stal gat. 45

Dołączona grafika
Dołączona grafika
Dołączona grafika

stal 34hgs

Dołączona grafika

stal 55 nie mam, ale podobne własnośc ma stal n5z i dla niej mam

Dołączona grafika

kucie

Dołączona grafika
kucie 34hgs 1050-850, zmiękczanie 680-720, normalizowanie 860-880

hartowanie dla węglówek czas austenityzowania (czyli stal mam mieć takę temperaturę hartowania jak w tabelce) to 15-20minut + czas dogrzewania do tej temp (bez max przekroju i typu pieca nie odpowiem)
dla 34hgs czas austenityzowania 25-30 minut
temp odpuszczania dobrać wg wymaganych własności (nie robiłem miecy nie wiem jakie twardości, Re i udarność), czas: a z godzinkę, póltorej

w czym hartować olej lub woda (powietrzem nie zahartujesz)
po hartowaniu w oleju otrzymasz twardą powierzchnię i ciągliwy rdzeń (patrz pasmo hartownośći)
po odpuszczaniu spadnie twardość wg zależnośći jak na rysunkach

pozdro
  • 0

budo_matgaw
  • Użytkownik
  • PipPipPip
  • 226 postów
  • Pomógł: 0
0
Neutralna
  • Lokalizacja:okolice Poznania

Napisano Ponad rok temu

Re: Hartowanie 45, 55
Dzięki, co my byśmy bez Ciebie zrobili :wink: Jeszcze pytanko... z tego, co napisałeś gdzieś na forum, to wynika, że można sprawdzić, czy austenityzacja się zakończyła magnesem na druciku. Prawda to?
  • 0

budo_melonmelon
  • Użytkownik
  • PipPipPipPip
  • 841 postów
  • Pomógł: 0
0
Neutralna
  • Lokalizacja:częstochowa

Napisano Ponad rok temu

Re: Hartowanie 45, 55

Dzięki, co my byśmy bez Ciebie zrobili :wink: Jeszcze pytanko... z tego, co napisałeś gdzieś na forum, to wynika, że można sprawdzić, czy austenityzacja się zakończyła magnesem na druciku. Prawda to?


czas austenityzacji to czas potrzebny by niejednorodna struktura materiału wyjściowego jak najbardziej się ustabilizowała w całym przekroju (by węgliki się rozpuściły, wyrównał się skład chemiczny roztworu stałego)
to ty określasz kiedy skończyć austenityzację
aby zahartować (czy też kuć, ale przy kuciu wyzsze temperatury), musisz mieć strukturę (w kilndze) złożoną z austenitu i ewentualnie węglików, NIE MOŻE BYĆ FERRYTU
austenit jest niemagnetyczny, podobnie jak cementyt (węglik żelaza) w tej temperaturze (temp. Curie cementytu to jakieś 230 st. C)
ferryt jest magnetyczny (temp curie czystego 780 st.C), do jakichś właśnie 800 st. C
więc w teorii sposobem na osiągnięcie temp. hartowania (bez znajomości gatunku materiału bądź braku możliwośći pomiaru temperatury)jest nagrzanie do takiej temp. by magnes się nie kleił do klingi (nic a nic, ani troszkę), a na drucie po to by się nie sparzyć

pozdro
  • 0


Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych

Ikona FaceBook

10 następnych tematów

Plany treningowe i dietetyczne
 

Forum: 2002 : 2003 : 2004 : 2005 : 2006 : 2007 : 2008 : 2009 : 2010 : 2011 : 2012 : 2013 : 2014 : 2015 : 2016 : 2017 : 2018 : 2019