Skocz do zawartości


Zdjęcie

Struktura Shu, Ha, Ri i poznanie Shoshin


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
Brak odpowiedzi do tego tematu

budo_szczepan
  • Użytkownik
  • PipPipPipPip
  • 8153 postów
  • Pomógł: 0
0
Neutralna
  • Lokalizacja:dzika,śmiercionośna Północ

Napisano Ponad rok temu

Struktura Shu, Ha, Ri i poznanie Shoshin
Struktura Shu, Ha, Ri i poznanie Shoshin


Dołączona grafika

autor T. K. Chiba shihan, 8 dan, San Diego Aikikai


Pomiedzy slowami ktore zwykle uzywamy i przypuszczalnie rozumiemy sa takie, ktorych niejasne i uryte znaczenie odkrywamy dopiero wtedy jesli zwrocimy na nie uwage aby je zdefiniowac.Byc moze, wyraz « Shoshin » , ktory jest najczesciej uzywany przez cwiczacych sztuki walki, jest jednym z nich. Wiadomo ze Budo(sztuki walki) zaczynaja sie i koncza z Shoshin. W zwiasku z tym Budo, nie moze byc zrozumiane bez jasnej definicji znaczenia Shoshin. To co jest ponizej to opis znaczenia dwoch wyrazen reprezentujacych Shoshin : « Sho » znaczy pierwszy lub poczatek ; « Shin » znaczy umysl, duch, lub postawe(nie w znaczeniu fizycznym) i moze byc przetlumaczone jako « umysl poczatkujacego ». To wskazuje na umysl(duch, postawa) kompletnie poczatkujacego , kiedy zaczyna on cwiczyc Budo. Jest on charakteryzowany przez skromnosc, szczerosc i czystosc, i glod w poszukiwaniu drogi.
W Japonii, dyscyplina Budo jest powszechnie postrzegana, lub oczekiwana, jako surowa i ciezka, wymagajaca wiele lat treningu any osiagnac mistrzostwo. W Shoshin mozna znalesc ducha wytrzymalosci, poswiecenia sie, przywiazania, i samokontroli. Dalczego japonczycy widza Budo w ten sposob ? (w przeciwienstwie do postawy amerykanow, gdzie , ogolnie, przyjemnosc i zabawa sa na pierwszym miejscu). Japonczycy rozumieja ze jest niemozliwym opanowac mistrzosko dana sztuke walki, bez determinacji podczas wielu lat treningu, przechodzac przez rozne fazy rozwoju, i bedac pchanym do wlasnych fizycznych granic wytrzymalosci a czasami nawet poza nie. Japonczycy rowniez wierza ze calkowitym dopelnieniem fizycznego mistrzostwa w danej sztuce, jest przezycie duchowe ktore moze wzniesc kogos jeszcze wyzej( w tym mistrzostwie).


Stan osiagniety poprzez takie duchowe przezycie, najwyzszy poziom Budo, jest czesto okreslany jako Mushin, lub stan Nie-Umyslu. Jest to reprezentowane przez obraz czystego lustra odbijajacego wszystko co wchodzi dokladnie tak jakie to jest. Stan Nie-Umyslu odbija wszystko co przed nim przechodzi, wchodzi czy wychodzi, bez interferencji woli lub samonarzuconego punktu widzenia. Aczkolwiek, istnieje wazna roznica pomiedzy ststycznym lustrem i tym aktywnym stanem umyslu. Aktywny umysl odpowiada spontanicznie i jednoczesnie aby odbic obraz bez orzywiazania sie do niego osobiscie lub interferencji, dobro czy zlo, zysk czy strata, zycie czy smierc. Co powoduje osiagniecie takiego stanu znacznie bardziej utrudnione to to ze wymaga sie fizycznego ruchu(techniki) aby jednoczesnie towarzyszyc umyslowi odpowiadajacemu na odbijajace obrazy.

Stan umyslu jak czyste lustro , lub jak Nie -Umysl, moze byc osiagniety za pomoca dyscypliny duchowej jak np medytacja. Co czyni Budo wyjatkowym to to, co znajdujemy w jednoczesnym i nierozerwalnym zwiazku umyslu i fizycznego ruchu(techniki).Ten poziom treningu jest znany jako Miecz-Bez-Umyslu, albo Miecz-Bez-Formy i jest nawet znany jako Miecz-we-Snie(Marzeniu).Tylko wtedy kiedy ten poziom rozwoju jest osiagniety, sztuka walki danego czlowieka jest uznana za kompletna.


Shoshin jest umyslem lub postawa jaka sie wymaga od kogos kto by chcial sie czegos uczyc.Zawiera szczerosc, skromnosc, otwartosc, wytrzymalosc, poswiecenie i samokontrole wolne od wlasnej woli, oceniania czy dyskryminacji. Jest to jak kawalek czystego bialego jedwabiu zanim sie go zafarbuje. Jest to rowniez wazny warunek na pierwszym poziomie kiedy poczatkujacy uczy sie podstaw dokladnie, punkt po punkcie, linia za linia, z niezachwiana wiara w nauczanie.
Jakkolwiek rowniez, Shoshin jest stanem umyslu wymaganym u poczatkujacego, ale musi byc rowniez obecny w kazdej fazie rozwoju. Przejawy Shoshin wtedy zaleza od statusu danego czlowieka, zaleznie czy jest to poczatkujacy, sredniozaawansowany lub zaawansowany student. Co jest najwazniejsze, ze dany czlowiek staje sie calkowicie jednym cialem wewnatrz i na zewnatrz, aby w koncu rozwinac umysl Nie-Umyslu. Takie jest dopelnienie treningu Budo.

Determinacja aby scisle zachowac umysl poczatkujacego jest kluczowym faktorem w dopelnieniu studiow danego czlowieka. Ale jak ze trudno jest to zrobic ! Ta determinacja jest niezwykle narazona na zniszczenia przez slawe, pozycje, stopien, lub znika poprzez wywyzszanie sie i zarozumialosc.
Jak cokolwiek innego, Shoshin napotyka i doswiadcza roznorodne wyzwania i moze oslabnac, cofnac sie lub kompletnie sie zalamac. Moze stac sie rowniez czystszy i silniejszy. Jest rzecza absolutnie vitalna utrzymywac scisla, samoanalizujaca sie postawe w czasie studiowania aby zapobiec cofaniu sie lub zalamaniu Shoshin.Jest konieczne bycie zdecydowanym, wychodzic z kryzysu nie tylko raz, ale dwa, trzy razy aby nadal go posiadac.Starta Shoshin oznacza zaprzestanie wzrostu a to prawie zawsze zdarza sie jak dany czlowiek tego nie rozpoznaje.Jest to charakterystyka straty Shoshin. Jest to zarowno sygnalem jak i rezultatem ludzkiej arogancji.

Jesli arogancja jest glownym powodem straty Shoshin, skromnosc - jej przeciwienstwo jest konieczna do zachowania go. Skromny umysl rozpoznaje « glebokosc/bogactwo » Drogi, zna leki( obawy), jest swiadomy istnienia czegos poza realnoscia kazdego czlowieka, jednoczesnie kontynujac spomaganie rozwoju wewnetrznego danego czlowieka. Shohin jest rowniez idea mocno zwiazana z negowaniem samego siebie, podczas gdy arogancja jest zbudowana na niewyksztalconym samo-potwierdzaniu sie, i powierzchownym samo-zapewnianiu sie. W pewnym sensie samozaparcie(samonegacja) dziala jako stymulator do narodzenia prawdziwego bogactwa serca. Paradoxalnie, podczas kiedy negowanie samego siebie zwieksza sie, zastanawianie sie nad i rozumienie natury ludzkiej sie poglebia.

Ogolnie rzecz biorac, roznica pomiedzy amerykanami i japonczykami powstaje w kwestii czy ciezka praca lub przyjemnosc/zabawa moze byc oczekiwana podczas studiowania Budo. Jest to w znacznym stopniu spowodowane roznica pomiedzy dwoma kulturami. Ciagle pozostaje mocnay wplyw ze sredniowiecza we wszystkich japonskich tradycyjnych dyscyplinach artystycznych, rowniez w Budo, jak rowniez jak w obecnej japonskiej swiadomosci.To prace Yoshikawy nad Miyamoto Musashi spowodowaly, ze zycie Musashi jest gleboko doceniane przez japonczykow.Stal sie on obecnie szeroko znanym narodowym bohaterem. Nie stalo sie tak wylacznie dzieki wysokiej ocenie jego doskonalej sztuki walki mieczem, ale rowniez dzieki uznaniu dla jego surowej drogi zycia, ktora tkwi gleboko w japonskiej podswiadomosci. Podobny respekt mozna znalesc w podejsciu japonczykow do O`senseia - Zalozyciela Aikido. Pomimo roznic pomiedzy Musashi i O`senseiem (wplyw Zen silnie chrakteryzujacy zycie Musashiego podczas kiedy shintoizm wplynal na O`senseia) co jest wspolne dla tych dwoch gigantycznych indywidualnosci to glebokosc ich samonegacji.

Jest konieczne zwracanie szczegolnej uwagi na glebokosc tej samonegacji, poniewaz przyczynie sie ona do narodzin nawet silniejszego samopotwierdzenia.Samonegacja jest zyciowa sila przyczyniajaca sie paradoksalnie do rozwoju czlowieka. Poprzez samonegacje, mozna osiagnac kosmiczna swiadomosc i osiagnac wieksze samopoznanie poprzez przekroczenie ograniczen ego. Ten proces jest podstawa do stopniowego rozwoju struktury jaki jest zwykle rozumiany w tradycyjnych dyscyplinach artystycznych, w tym rowniez w aikido. Jednak zanim wejde glebiej w ten temat, chcialbym nieco wyjasnic zanczenie Kata.
Studiowanie i sdyscyplina w Kata sa zasadniczymi i popularnymi metodami jakie mozna znalesc w w tradycyjnych japonskich sztukach takich jak ceremonia herbaty, ikebana, malorstwo, kaligrafia, taniec, teatr i Budo. Kata zostalo przetlumaczone na angielski jako « forma ». Aczkolwiek forma pokrywa tylko jedna czesc wiekszej calosci, powierzchownie limitujac ja do fizycznego wygladu Kata. Podczas gdy forma pokrywa tylko fizyczna czesc calosci, widzialna czesc Kata, jest tez inny element ktory z tym wspoldziala, ktorego nautra jest niewidzialna fizycznie. To jest wewnetrzna energia zwiazana z przeplywem swiadomosci (Ki). Sa szkoly , ktore mozna znalesc w starych zapisach Budo, opisujace Kata jako Prawa Energii(lub Porzadek Energii). Jak widac , znaczenie Kata nie ogranicza sie wylacznie do fizycznego wygladu.Ten wyglad moze byc nauczany i przekazywany uzywajac racjonalnego wysilku, jako ze jest on widoczny. Natomiast wewnetrzna czesc wymaga kompletnie innej perpektywy i umijejtnosci aby ja opanowac po mistrzowsku.Poniewaz nie moze byc widoczna fizycznie, nie moze byc nauczona lecz musi byc odbierana przez inne zmysly i poprzez czucie.

Na przyklad Ki, jako przejaw kontroli i przplywu swiadomosci, wspolpracuje razem z fizyczna energia wewnatrz i na zawnatrz ciala w Kata. Jest mocno zwiazana z jakoscia i kombinacja przeciwstawnych elementow ktore sie uzupelniaja i wymieniaja : czystosc - nieczystac, jasnosc - ciemnosc, pelnosc-pustka, skurcz - rozciagniecie, aktywnosc - pasywnosc, sztywnosci - miekkosc, lekkosc - ciezkosc, wybuchowosc - spokoj, szybkosc - powolnosc, i inne.
Kata powstaja jak forma organiczna zycia kiedy dwa elementy przeciwstawne, wewnatrz i zewnatrz razem z przeciwstawnymi elementami, sa harmonijnie jednoczone w porzebie wojennej. Wtedy Kata oddycha, pojawia sie, staje sie, i umieraz w momencie wykonania. Nalezy wtedy pozwolic mu(Kata) odejsc(w sensie zapomniec). Co wiecej, co wyroznia Kata, to to ze jest gleboko charakteryzowane przez dans szkole, szczegolnie przez zalozyciela szkoly, jak rowniez przez kolejne osobowosci(osobistosci) danej szkoly i doswiadczenia. W koncu krystalizuje sie jako szczegolna filozofia, ktora jest przekazywana dalej przez spodkobiercow. To jest serce szkoly.

W swojej orginalnej formie, Kata jest opisywane jako poruszanie sie w walce(przeciwko nieprzyjacielowi) i jest dokonaniem i wspolna istota kazdej szkoly. Jest rezultatem poszukiwan efektywnosci, ekonomii i racjonalnego myslenia w kazdej dowolnej sytuacji. Bedac wystawiony na trening Kata, w metodologii unikalnej dla danej szkoly(lub nauczyciela) przez lata, mozna nauczyc sie form fizycznych i wewnetrznego porzadku energii jak rowniez zostac przeniknietym przez serce danej szkoly.

Mimo ze podstawy treningu aikido sa oparte na powtorzeniach Kata, jego podejscie jest duzo bardziej liberalne i bardziej gietkie niz innych starych szkol klsycznych. Mozna powiedziec ze jest to Kata wybiegajace daleko poza(ponad) Kata. Powodem takiego stwierdzenia moze byc przede wszystkim pozytywny fakt , ze Aikido przyciaga daleko wieksza roznorodnosc ludzi w porownaniu do innych dyscyplin Budo. Z drugiej, negatywnej strony, to przyczynie sie do powierzchownego zalweu indywidualzmu.

Drugi powod moze byc taki , ze Zalozyciel, wielokrotnie transformowal i zmienial swoja sztuke, i w szczegolnosci jego fizyczny wyglad. Te zminy odpowiadaly zmianom jego osobistego rozwoju i wieku. Bez watpienia, wlasnie dlatego widzimy roznorodne style Kata, lub rozne sposoby wyrazania istoty sztuki, pomiedzy jego kontynuatorami. Ci studenci cwiczyli u Zalozyciela w roznych okresach jego zycia. Ten ciagly rozwoj Aikido wyraznie zawdzieczamy nieskonczacym sie poszukiwaniom Zalozyciela na Drodze, poszukiwaniom z ktorych , nigdy nie byl zadowolony. Najlepszym sposobem jakim moglbym wyrazic jego podejscie w tym wzgledzie, jest to co on zwykl mowic swoim nastepcom, ze jesli oni pojda do przodu 50 krokow, on pojdzie 100. Jestem przekonany, ze to byl jego prawdziwy zamiar wtedy, aby w ten sposob podtrzymywac na duchu swoich mlodych zwolennikow(studentow). Mimo ze wyglada na to ze jest roznica w podejsciu do Kata pomiedzy Aikido i innymi sztukami, osisgniecie doskonalosci (w Kata) nadal posiada istotna wage w naszych studiach. Dlatego moze byc przydatne opisanie trzech kolejnych etapow pojawiajacych sie w studiowaniu tradycyjnych sztuk istniejacych w Japonii. Niektore z nich objasnie, majac nadzieje ze ta vizualizacja pomoze czytelnikowi je zrozumiec.

Pierwszy etap jest znany jako « Shu » i moze byc przetlumaczony jako : chronic, bronic, strzec, byc poslusznym, obserwowac, pozostawac przy, byc wytrwalym, byc rzetelny/zgodny z rzeczywistoscia. Z tych definicji, cechy tego szczegolnego etapu moga byc : chronic(poprzez nauczanie), bedac bronionym(przez nauczanie), byc posluszny porzadkowi(nauczania), Obserwacja(nauczania), miec otwarte oczy na(nauczanie).
Jak mozna spostrzec, sa dwa czynniki , jeden natury subiektywnej drugi , obiektywej. Na przyklad : : chronic(poprzez nauczanie), bedac bronionym(przez nauczanie), byc strzezonym (przez nauczanie), wszystkie odnosza sie do obrony przeciw zewnetrznym , negatywnym wplywom i do obrony przeciw popadnieciem w niebezpieczenstwo i spowodowaniem bledow. Sa to wszystko obiktywne czynniki. Z drugiej strony, byc posluszny porzadkowi(nauczania), obserwacja(nauczania), miec otwarte oczy na(nauczanie), wszystkie one sa subiektywnymi, wewnetrznymi czynnikami.
Technicznie, co jest charakterystyczne na tym etapie, to ucznie sie i wpajanie w cialo podstaw poprzez powtarzanie Kata, dokladnie tak jak sa prezentowane, bez wplywu woli, opinii, lub oceniania, ale za to z calkowitym otwarciem i skromnoscia. Jest to wazny podstawowy okres uwarunkowywania zarowno fizycznego jak i mentalnego, gdzie wszystkie konieczne warunki sa ostroznie przygotowywane do nastepnego etapu. Fizycznie, to jest czas, gdzie rozne czesci ciala sa cwiczone ; stawy, miesnie, kosci, postawa ogolna, jak ustawic dolna czesc ciala scentrowana przy pomocy talii, uzywanie grawitacji i jej kontrola, rownowaga w uzyciu rak i nog itd..

Mentalnie wtedy uczymy sie jak skoncentrowac uwage na kazdym szczegolnej czesci ciala w dowolnym czasie, jak wytworzyc wewnetrzna energie i jej naturalny pezeplyw poprzez uzycie mocy wyobrazni.Nastepnie student uczy sie co to jest wiara, zaufanie, respekt, wytrzymalosc, skromnosc, poswiecenie, i odwaga, wszystko to jest uwazane ze cnoty Budo. Nie ma wyznaczonego czasu jak dluga to zabiera przejsc przez ten etap,.Wszystko zalezy od sily, jakosci, mozliwosci i zrecznosci zarowno studenta jak i nauczyciela. Ogolniemowiac nie powinno to trwac zbyt dlugo, powiedzmy od 3 do 5 lat, zakladajac ze ze student cwiczy gorliwie, codziennie, i trening jest jego naczelnym celem w zyciu w tym czasie.

Etap ktory nastepuje nazywa sie « Ha ». Definicje Ha mozna przetlumaczyc jako zrywac, rozrywac, lamac, kruszyc, niszczyc, gwalcic, przechodzic, otwierac, wybuchac. Jak te definicje pokazuja, to jest raczej dynamiczny etap w swoim charakterze i silnie kieruje sie w kierunku negowani i zaprzeczania. Paradoxalnie prowadzi on stopniowo do samo-potwierdzenia.
Etap Shu, opisany powyzej, jest skoncentrowany wokol zaprzeczenia indywidualizmu. To co on nastepnie rozwija to etap samo-potwierdzenia, ktore jest konstruowane na bazie zaprzeczania pierwszego etapu. Nowy horyzont sie teraz otwiera. To wymaga kompletnie innego postrzegania aby zrozumiec cale znaczenie tego co sie dzieje w tym czasie. Bez dwoch zdan, ten etap wymaga ostroznych przygotowan przez zarowno nauczyciela jak i studenta. Sila nauczania jak i gleboka intuicja i rozpoznanie potencjalu studenta przez nauczyciela, i gorliwa nauka jako odpowiedz na nauczanie sa niezbedne. Nie jest to powierzchowne samozapewnianie sie czy poza indywidualna, poniewaz jego siela pochodzi z przejscia poprzez ogien samonegacji.

Technicznie jest to etap gdzie jest wymagane przerobienie i przestawienie tego czego uczyl nauczyciel. To zawiera eliminacje wszsytkiego co niepozadane, niekonieczne lub niepotrzebne, i pozwala nowym elementom buc pokarmem dla rozwoju. Te zmiany sa oparte na prawidlowym rozpoznaniu samego siebie lacznie z otaczajacymi go warunkami, takimi jak temperament, osobowosc, styl, wiek, plec, waga, wzrost, i sila ciala.
Jest to etap, kiedy , duchowo i mentalnie, jest konieczne miec niezwykle wyostrzony umysl badania i samorefleksji. Wiecej niz cokolwiek innego, jest wymagane osiagniecie prawdziwego i niewzruszonego rozumienia samego siebie jako indywidualnosci. Innymi slowy, jest konieczne posiadac jasna wizje wlasneych mozliwosci i najlepszej drogi do stymulowania ich. Moze to wymagac porzucenia lub zaprzeczenia tego co do tej pory bylo pewnikiem lub sila wczyjejs sztuce. Na tym etapie, w szczegolnosci, zyskiwac nie koniecznie znaczy byci tworczym, ale czesto znaczy tracic lub porzucac, i to odgrywa wazna rôle w tym procesie. Jest to rzeczywiscie trudna rzecz, ktora sie trzeba zajmowac i student czesto nie widzi potrzeby aby sie tym zajmowac ze wzgl na brak prawdziwej intuicji lub odwagi. Jako czesc natury ludzkiej jest to rzeczywiscie trudne zaprzeczyc temu co sie juz ma, szczegolnie jesli jest to postrzegane jako dobra czesc tego co sie posiada. To jest moment gdzie wiekszosc ludzi grzeznie, i przestaje sie rozwijac.Jest to sprawa intuicji i postrzegania w relacji prawdziwego poznania samego siebie. W relacji rozwoju ludzkiego , ten etap jest nadal etapem dziecka i mlodosci, i dlatego odbywa sie pod opieka nauczania Mistrza. Inna, bardzo szczeolna czesc tego etapu , to przejscie z kompletnej pasywnosci poprzedniego etapu do aktywnej odpowiedzialnosci za swoj wlasny trening.

Co sie dzieje na tym etapie, to to , ze ten co daje(ze strony nauczyciela - efekt zewnetrzny) i tem kto otrzymuje (ze strony studenta - wysilek wewnetrzny) jednoczesnie przyczyniaja sie do narodzenia indywidualnosci. Jest to dokladnie ten moment kiedy ptak w jajku zaczyna rozbijac skorupke z wewnatrz, a rodzice - ptaki pomagaja mu rozbijajac ja z zewnatrz. Jesli czas jeszcze nie dojrzal, nastepuje smierc malego ptaka. I tu znowu, nie ma oznaczonego czasu jak dlugo ten etap potrzebuje czasu. Ale mimo to , jest to wazny przejsciowy okres. Rozwoj z dziecinstwa-mlodosci do kompletnego, w pelni doroslego osobnika zachodzi tylko po tym etapie.

Koncowy etap jest znany jako « Ri ». Definicje znaku jakim jest oznaczany sa :separacja, odjazd, pozostawienie, oddzielenie, stawac sie wolnym, wyzwolic sie. Jak te definicje pokazuje, jest to czas konczenia nauki.Dopelnienie (uzupelnienie) nauki odbywa sie na tym etapie, aczkolwiek nie jest to jej kompletne zakonczenie. Na tym etapie, student staje sie Mistrzem danej sztuki, jak rowniez staje sie osobowoscia kompletna, niezalezna w sztuce. Oczywiscie ne tym pziomie, musi on posiadac wszystkie wymagane umiejetnosci techniczne, wiedze i doswiadczenie, z dojrzala osobowoscia. Duchowo i mentalnie nie jest on zalezny od zewnetrznej pomocy czy przewodnictwa. Zalezy on tylko od wlasnego, ciaglego poszukiwania. Jest to etap, gdzie dany czlowiek moze zaczac widziec Umysl Bez umyslu, lub Miecz Bez Umyslu, poprzez mglisty jeszcze horyzont.

Nie ma potrzeby dodawac, ze na osiagniecie tego etapu potrzeba taka ilosc pracy i studiow ktora sie nie da wypowiedzicc slowami. To na tym etapie wyswobadzamy sie z zewnetrznych zaleznosci, rowniez wyswobadzamy sie od wplywu swojego Mistrza, az kosmiczna swiadomosc, Umysl Bez Umyslu i Miecz Bez Umyslu sie pojawiaja. I to etap Shoshin ze swoim ciaglym rozwojem (wzrostem) ktory jest kluczem do ich osiagniecia.

Przedstawilem tutaj krotki opis Shu, Ha i Ri, z ich stopniowym rozwojem i struktora. Jednakze, te trzy etapy niekoniecznie ustawiaja sie w mechanicznej formie z czystymi graicami miedzy nimi, chociaz ich stopniowy rozwoj i przeksztalcanie sie sa w zasadzie rozpoznawane/uznawane przez zaswiadczenia dawane przez nauczyciela.
Odnoszac powyzszy system do obecnego systemu stopnie w aikido, etap Sho odnosi sie do wszystkich stopni ponizej 3 dana, etap Ha, od 3 do 5 dana, etap Ri od 6 dana powyzej. Oczywiscie nie odnosi sie to do stopni kazdego aikidoki, z zarowno pozytywnych jak i negatywnych powodow. Jakosc stopni jest czesto kwestionowana, i czasem znajdzie sie jakis geniusz, ktory nie jest ograniczony przez zaden system. Ktos kto osiagnal etap Ri , jest postrzegany jako Mistrz sztuki. On/ona staje sie spadkobierca/sukcesorem Drogi, i jest ucielesnieniem sztuki dla wszystkich innych. Oczywiscie , nadal jest on postrzegany jako mlodszy w stosunku do wlasnego nauczyciela w lini przekazywania sztuki.
Tym niemniej, jest on rowny kazdemu innemu mistrzowi (nawet wlasnemu nauczycielowi) w odpowidzialnosci w przekazywaniu sztuki innym. I poprzez te ciagle przekazywanie odpowiedzialnosci, sztuka rozwija sie poprzez nastepne pokolenia.

Czy wyzej wymieniony system jest nadal praktykowany w dzisiejszym aikido w Japonii, lub czy moze on dzialac tutaj w Stanach Zjednoczonych , gdzie kultura, styl zycia, i sposob myslenia sa tak inne, to mnie w tej chwili nie interesuje. Jestem jednak przekonany, ze ten system posiada nadal gleboki wartosci dla dzisiejszego spoleczenstwa, i przedstawia gleboki wglad w rozwoj/wzrost rodzaju ludzkiego. Co wiecej , wyraznie pokazuje odpowiedzialnosc nauczyciela i studenta, przez co prtzyczynia sie do ustanowienia idealnych stosunkow pomiedzy nimi.

Jakiekolwiek zmiany nastapia w Amerykanskim Aikido w przyszlosci, bedzie nadal wymagane scisly zwiazek z Japonia. Nie ogranicza sie to do poziomu technicznego , ale ma znaczenie raczej z szerszej, kulturalnej perspektywy. Kultura istnieje jako ukryty prad wraz ze sztuka, gdzie wiedza, madrosc, doswiadczenie, intuicja w stosunku do ludzkiego rozwoju poprzez fizyczny i duchowy trening, sie znajduja. Postrzegac wszystkie zmiany jako kreatywny rozwoj jest pomyslem niebezpiecznym, szczegolnie, wtedy gdzy jest to pozytywne potwierdzenie oparte na powierzchownym twierdzeniu/zapewnianiu wlasnej kretywnosci. Rownie niebezpiecza jest gruboskorne zadanie(zadac cos od kogos - przypisek dla Greywolfa) niezaleznosci sztuki z powodow politycznych lub rasowych, lub kladzenie zbyt duzego akcentu na roznice pomiedzy dwoma krajami( « Wschod jest Wschodem, Zachod Zachodem... » - jest postawa extremistyczna). Jest to wazne, szczegolnie ze Amerykanskie aikido jako calosc jest ciagle uwazane za mlode.

Zmiany sa nie do unikniecia i sa bardzo naturalne. Jakkolwiek , jest nielogicznym myslec wylacznie o zmianach, a nie brac pod uwage rzeczy ktore sie nie zmieniaja. Zmiany pochodza z roznic, a ich przeciwienstwo, rzeczy stale, pochodza z czegos wspolnego i zjednoczonego pomiedzy roznicami, poprzez co, wartosc sztuki staje sie universalna regula, lub wlasnoscia rodzaju ludzkiego.
To czy jakies miejsce jest wazne z punktu widzenia zmian, lub aby go pozostawic niezmiennym, wymaga posiadania delikatnej rownowagi( w ocenie). Ostatecznie, to Shoshin spowoduje rozwoj glebszej intuicji i zmyslu rownowagi w ocenie.
W koncowej analizie, to wlasnie Shoshin’u potrzebuje amerykanskie aikido jako calosc, aby byc prawdziwie kreatywne i niezalezne w przyszlosci.

Tlumaczenie Sz.Janczuk
  • 0


Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych

Ikona FaceBook

10 następnych tematów

Plany treningowe i dietetyczne
 

Forum: 2002 : 2003 : 2004 : 2005 : 2006 : 2007 : 2008 : 2009 : 2010 : 2011 : 2012 : 2013 : 2014 : 2015 : 2016 : 2017