to są zasady które znalazłem na
[link widoczny dla zalogowanych Użytkowników]Przepisy sędziowskie
Zespół sędziów i przeglądowa komisja sędziowska mają równe prawa przy sędziowaniu wydarzeń, ale ostateczna decyzja należy do głównego sędziego. Walki (kumite) ograniczone są do trzech minut (walki wykluczające do dwóch minut. Sędzia główny może zezwolić na dodatkowy czas w przypadku gdy jest to konieczne do wydania ostatecznego werdyktu.
Jeżeli zaistnieje nieprzewidziana sytuacja, główny sędzia może zarządzić zmianę harmonogramu zawodów do konsultacji z przewodniczącym i wice-przewodniczącym przeglądowej komisji sędziowskiej oraz sędziów pomocniczych.
Walki:
Podstawowe zasady
Jedno starcie ma trwać trzy minuty (pierwsza, druga, trzecia runda - dwie minuty), jedno przedłużenie - dwie minuty.
Zwycięstwo jest przyznawane zawodnikowi:
temu, który wygrał jednym całym punktem
temu, który wygrał dwoma pół punktami, które z kolei dają jeden pełny punkt.
temu, który wygrał decyzją.
Którego przeciwnik został zdyskwalifikowany albo zaniechał brania udziału w starciu bez konkretnej przyczyny.
Zwycięstwo całym punktem:
Z wyłączeniem technik uważanych za faule, pchnięcia, kopnięcia, uderzenia łokciem itd., które energicznie powalają przeciwnika na więcej niż trzy sekundy albo powodują w przeciwniku stratę zapału do walki, wygrywają jednym pełnym punktem.
Przyznanie pół punktu
Z wyłączeniem technik uważanych za faule, pchnięcia, kopnięcia, uderzenia łokciem itd., które energicznie powalają przeciwnika albo powodują stratę sił do walki na mniej niż trzy sekundy, po których on wstaje i wznawia walkę, wygrywają pół punktem. Podobnie kiedy przeciwnik traci równowagę, ale nie upada w wyniku innego pchnięcia przez rywala, kopnięcia czy uderzenia łokciem itp., jest przyznawane pół punktu.
Kiedy przeciwnik zostaje powalony jakąkolwiek techniką, włączając uderzenie stopą i przy dobrym skupieniu wykonane zostaje na nim bezkontaktowe uderzenie gedan-tsuki, które następuje natychmiast jako część kombinacji, pół punktu mogłoby być przyznane na podstawie uzgodnienia lub innych kryteriów.
Dwukrotne przyznanie po pół punktu stanowi zwycięstwo jednym punktem.
Zwycięstwo przez decyzję:
Jeśli nie ma wyraźnego zwycięstwa jednym punktem, może być ono przyznane poprzez decyzję.
Decyzja jest obowiązująca jeśli jest wydana na podstawie orzeczenia przynajmniej trzech sędziów spośród głównego składu sędziowskiego i czterech sędziów pomocniczych.
Przedłużenia:
Jeżeli decyzja nie może być wyłoniona na podstawie orzeczenia jednego głównego sędziego i czterech pomocniczych, jest ogłaszany remis i zostaje przyznane przedłużenie.
Jeżeli decyzja nie może być wyłoniona po dwóch przedłużeniach, zwycięstwo przyznawane jest zawodnikowi 10 kg lżejszemu.
Od czwartej rundy jeżeli zwycięzca nie może być wyłoniony na podstawie różnicy wagowej, kryterium rozstrzygającym o zwycięstwie staje się liczba złamanych desek w teście tamashiwari.
Jeżeli zwycięzca nie może być wyłoniony nawet na podstawie różnicy wagowej i liczby złamanych desek, zwycięstwo jest przyznawane przez najwyższego sędziego zawodów i głównego sędziego na podstawie technik rywali, ducha walki i liczby kar. W tym przypadku może też być trzecie przedłużenie.
Powyższe artykuły stanowią podstawę reguł, ale najwyższy sędzia zawodów, główny sędzia może wprowadzić modyfikacje kiedy uznają je za konieczne.
Faule:
Następujące działania uznawane są za faule:
Nawet nieznaczne dotknięcie przeciwnika twarzy i karku atakiem ręką i łokciem. Jakkolwiek udawanie wykonania manewru na twarz jest dopuszczalne.
Kopnięcia w pachwinę (kin-teki)
Pchnięcia głową (zu-tsuki)
Atakowanie przeciwnika już leżącego.
Atakowanie od tyłu.
Chwytanie karku przeciwnika.
Pchnięcia otwartymi dłońmi.
Powtarzanie takich działań jak upadanie i wykonywanie, wprawdzie poprawnych, wymyków lub uników po kopnięciu lub uderzeniu pięścią przez przeciwnika.
Częste wychodzenie poza teren walk.
Inne działania, które mogą być uznawane za działania, faule kończą się jednym ostrzeżeniem.
Kary:
Następujące sytuacje są rezultatem jednej kary:
Dwa ostrzeżenia
Umyślne faule
Inne działania, które mogą być uważane przez sędziego jako niewłaściwe nastawienie do współzawodnictwa.
Dwie kary stanowią dyskwalifikacje
Dyskwalifikacja:
Następujące sytuacje kończą się dyskwalifikacją:
Dwie kary
Nieposłuszeństwo w stosunku do poleceń sędziego podczas starcia
Działania uważane za zwyczajną przemoc, umyślne poważne faule i niewłaściwe nastawienie do współzawodnictwa.
Przyglądanie się zawodników na siebie przez więcej niż jedną minutę bez zaangażowania w walkę. To będzie uważane za brak chęci do walki i obydwaj zawodnicy będą zdyskwalifikowani.
Spóźnienie lub nie pojawienie się.
Zaniechanie wzięcia udziału w starciu:
Każdy kto zaniecha wzięcia udziału w starciu bez konkretnej przyczyny, a jest wpisany na listę, będzie ukarany nie więcej niż 150-cioma tys. Yenów japońskich.
Następujące okoliczności są wyjątkami:
Brak zdolności do kontynuowania zawodów potwierdzone przez głównego lekarza turnieju po przeprowadzonym badaniu lekarskim.
Nieprzewidziane nieszczęście w stosunku do kogokolwiek związanego z zawodnikami (tj. członek rodziny, itp.), które wydarzyło się przed lub podczas starcia. Pozwolenie opuszczenia terytorium walki będzie udzielone po konsultacji z głównym sędzią, przewodniczącym przeglądowej komisji sędziowskiej i prawnika turnieju.
Test tameshiwari.
Materiał używany do testu tameshiwari to deski z drzewa cedrowego o długości 33 cm, szerokości 21 cm i grubości 24 mm . Sędziowie i przeglądowa komisja sędziowska sprawdzają czy materiał odpowiada standardom ustalonym prze Międzynarodową Organizację Karate.
Punkty są przyznawane na podstawie ilości złamanych desek. Jeśli zawodnicy złamią tę samą ilość desek, korzyść zyskuje ten który jest 10 kg lżejszy.
Każdy zawodnik używa do testu tameshiwari technik: uderzenie seiken, sokuto (stopa-nóż), enpi (łokieć) i shuto (ręka-nóż). Całkowita liczba złamanych desek stanowi wygraną testu tameshiwari.
Każdy zawodnik musi złamać minimum trzy deski. Jakkolwiek może spróbować złamać tyle desek ile chce
Jeżeli nie wszystkie deski, które zawodnik pokusił się złamać aktualnie złamie, punkt nie będzie przyznany
W przypadku niepowodzenia zawodnik ma pozwolenie na podejście do testu jeszcze raz, ale liczba desek będzie ograniczona tylko do trzech.
Jeśli zawodnikowi nie uda złamać desek za drugim razem, otrzyma zero punktów
Deski do testu tameshiwari muszą być umiejscowione w poprzek na szczycie dwóch stabilnych klocków. Zawodnikom nie wolno jest ruszać bloków bez pozwolenia sędziów, przeglądowej komisji sędziowskiej i osób odpowiedzialnych za umieszczanie bloków
Zawodnikom nie wolno dotykać desek ani bloków. Natomiast mogą oni zachować odległość do desek i położyć na górnej desce cienki kawałek materiału (chusteczkę, ręczniczek, itp.), które zostały uprzednio sprawdzone i zatwierdzone przez sędziów i przeglądową komisję sędziowską
Test tameshiwari będzie przeprowadzony wg instrukcji sędziów. Czas testu ustalony jest na dwie minuty. Przekroczenie tego czasu uważane jest za niewykonanie testu.
Podstawowe procedury sędziowskie.
Walki
Rozpoczęcie walki:
Wyznaczona osoba wywołuje zawodników. Zawodnicy wchodzą na teren walki z przeciwnych stron.
Główny sędzia staje na środku, trzy metry od linii centralnej.
Walka rozpoczyna się po komendzie głównego sędziego brzmiącej "Hajime".
Jedno starcie ma trwać trzy minuty (w pierwszej i drugiej rundzie - dwie minuty).
Jeżeli jednemu lub obydwóm zawodnikom rozwiąże się strój, sędzia zatrzyma akcję i gdy przyjmą swoje oryginalne pozycje, pozwoli im usiąść tyłem do siebie. Zawodnicy wtedy poprawiają swoje stroje.
Podczas starcia:
Podczas walki jeśli zaistnieje zwycięstwo jednym punktem, pół-punktem lub nastąpi faul albo zawodnik wyjdzie poza teren walki itp., sędzia pomocniczy zagwiżdże i w tym samym czasie podniesie flagę. Główny sędzia da komendę "yame" (stop) i nastąpi powrót zawodników do pozycji, do pozycji, które zajmowali kiedy rozpoczęło się starcie.
Sygnały flag są następujące:
Zwycięstwo całym punktem - sędzia podnosi flagę tego samego koloru co zwycięzca ukośnie w górę.
Pół punktu - sędzia podnosi flagę tego samego koloru co zawodnik, który otrzymał pół punktu, poziomo do boku
Faul - sędzia macha na boki flagą tego samego koloru co zawodnik, który został sfaulowany, ukośnie w dół.
Wyjście poza teren walki - sędzia obniża którąkolwiek flagę ukośnie dotykając podłogi.
Remis, niezdecydowanie - sędzia krzyżuje dwie flagi przed sobą, opuszcza je i kieruje ukośnie w dół.
Nie ma punktu albo wygranej - sędzia krzyżuje obydwie flagi przed sobą i kołysze nimi.
Nieczysta akcja - sędzia krzyżuje obydwie flagi na poziomie oczu.
W przypadku zwycięstwa jednym punktem, pół-punktem lub faulu, główny sędzia prosi o decyzję sędziego pobocznego i ogłasza ostateczny werdykt, który musi mieć trzy lub więcej potwierdzeń sędziowskich.
Jeśli chodzi o faul, są sytuacje kiedy liczy się tylko decyzja głównego sędziego.
Zwycięstwo całym punktem:
Kiedy jeden z zawodników został powalony na więcej niż trzy sekundy lub kiedy poddał się, główny sędzia podejmuje decyzję, ale najpierw zwróci zawodników do środka ringu a ci z kolei przyjmą oryginalne pozycje.
Główny sędzia sprawdza decyzje sędziów pomocniczych i zadecyduje o zwycięstwie na podstawie więcej niż dwóch flag sędziów pomocniczych.
Zwycięstwo przez decyzję:
Po sygnale o przerwaniu walki, główny sędzia woła "yame" (stop) i zawróci zawodników do ich oryginalnych pozycji.
Główny sędzia zwraca się w kierunku zawodników "shomen" i prosi o decyzję sędziów pomocniczych. Każdy z sędziów pomocniczych musi podnieść swoją flagę tego samego koloru co osoba, którą uważa za zwycięzcę, ukośnie ku górze. W przypadku remisu, sędzia główny krzyżuje flagi przed sobą. Decyzja o zwycięstwie będzie ważna gdy będzie potwierdzona przez trzech lub więcej sędziów (włączając sędziego głównego. W przypadku kiedy nie będzie trzech lub więcej jednakowych decyzji sędziów, będzie remis.
W przypadku remisu odbędzie się przedłużenie walki trwające dwie minuty.
Nawet jeśli po dwóch minutach nie będzie możliwe podjęcie decyzji, werdykt zostanie podjęty po wzięciu pod uwagę różnic wagowych obu zawodników. Korzyść przejdzie na lżejszego. W tym przypadku potrzebna jest zgoda sędziego.
W przypadku remisu między zawodnikami o jednakowych wagach, zwycięstwo zostanie przyznane temu, który złamał więcej desek w teście tameshiwari.
Jeśli liczba złamanych desek w teście tameshiwari będzie jednakowa, zwycięstwo będzie przyznane na podstawie decyzji najwyższego sędziego. W tym przypadku może być przyznane następne przedłużenie.
Faul:
W przypadku faulu sędzia rozdziela zawodników i wstrzymuje walkę.
Kiedy sędziowie pomocniczy są w bliskiej odległości w stosunku do zawodników, jeden z nich może wstrzymać akcję i poprosić o decyzję głównego sędziego. Jeśli więcej niż dwóch sędziów pomocniczych zgadza się co do decyzji, rozstrzygnie to sędzia główny.
Gdy decyduje się o faulu są konieczne trzy lub więcej potwierdzenia sędziów. Jakkolwiek są sytuacje kiedy będzie zaakceptowana tylko decyzja głównego sędziego.
W przypadku faulu, jeśli nie został wykonany celowo, zawodnik może otrzymać jedno ostrzeżenie. Dwa ostrzeżenia będą rezultatem pierwszej kary (genten-ichi).
W przypadku umyślnego faulu i niewłaściwego nastawienia podczas walki, będzie przyznana kara.
Dyskwalifikacja:
Zawodnik, który uzyskał sumę dwóch punktów ujemnych pod rząd będzie zdyskwalifikowany.
Gdy postawa i działanie przeciwnika są postrzegane jako pozbawione szacunku w stosunku do sędziów, zawodnik zostanie zdyskwalifikowany. Zwłaszcza kiedy zawodnik dokona umyślnego i poważnego faulu oraz ma świadomie niewłaściwą postawę podczas walki, zostanie zdyskwalifikowany.
Jeśli obydwaj zawodnicy patrzą jeden na drugiego dłużej niż 1 minutę bez zaangażowania w walkę, jest to uważane za brak chęci do walki i obydwaj zawodnicy zostaną zdyskwalifikowani.
Zakończenie walki:
W przypadku zwycięstwa jednym punktem albo dyskwalifikacji, główny sędzia zatrzymuje natychmiast walkę, zwraca zawodników w kierunku "shomen", ogłasza wynik walki, zawodnicy oddają ukłon w kierunku "shomen", następnie kłaniają się jeden drugiemu, potem sędzia nakazuje im opuścić ring.
W przypadku ani zwycięstwa jednym punktem ani dyskwalifikacji. W tym samym czasie na sygnał kończący walkę, zwraca zawodników w kierunku "shomen", prosi o decyzję sędziów pomocniczych i po wyłonieniu zwycięzcy następuje ta sama procedura co powyżej.
Test tameshiwari:
Test wymaga więcej niż trzech sędziów.
Główny sędzia wywołuje zawodników, którzy kłaniają się od frontu.
Chociaż nie można dotknąć desek, zawodnik może położyć na ich wierzch ręczniczek lub kawałek materiału.
Główny sędzia daje sygnał do rozpoczęcia łamania desek. Jeśli zawodnik nie zdoła złamać desek na czas, uważa się to za porażkę.
Z reguły test tameshiwari wykonuje się tylko jeden raz bez powtórzenia. Jakkolwiek sędzia główny i sędziowie pomocniczy mogą zgodzić się co do udzielenia zgody na powtórkę.
Sędzia nakazuje usiąść zawodnikom, potem wyczytuje numer zawodnika, liczbę desek pomyślnie złamanych albo ogłasza, że test się nie powiódł.
Zawodnicy, którym test się nie powiódł, próbują jeszcze raz złamać deski.
Po zakończeniu ogłoszenia sędziowskiego zawodnicy muszą wstać, ukłonić się i opuścić ring.

i to by było na tyle i tak wiem ze nikt tego nie przeczyta

bo połowa jest nudna i oczywista ale zawsze coś
meteriał
[link widoczny dla zalogowanych Użytkowników] [/url]