No, to w środku nocy wygospodarowałem chwilę, żeby parę słów wrzucić.
W yiquan to jest z grubsza tak: trening podstawowy, tui shou (pchające ręce) i san shou (wolna walka).
Trening podstawowy to:
- zhan zhuang - znaczy się stanie w niezupełnym bezruchu
![:)](http://forum-kulturystyka.pl/public/style_emoticons/default/smile.png)
("szukanie ruchu w bezruchu", "szukanie siły w rozluźnieniu"),
- shi li - "testowanie siły", czyli ćwiczenia w powolnym ruchu - najpierw wielokrotne powtarzanie jednego prostego ruchu (wbrew pozorom może to być nieprawdopodobnie pasjonujące), później ruchy robią się trochę bardziej skomplikowane, a następnie się je łączy w swobodnie zmieniających się, improwizowanych kombinacjach,
- moca bu - shi li dla nóg, czyli kroki wykonywane w podobny sposób - oczywiście wykonuje się też shi li z krokami, od prostych ruchów, do bardziej złożonych, do improwizowanych kombinacji,
- fa li - czyli dynamiczna emisja siły, od prostych i mniej prostych ruchów (pchnięcia, pociągnięcia, naciski, podkręcenia, rąbnięcia, ciosy pięścią, kopnięcia, uderzenia łokciami, kolanami, barkami, biodrami, głową) do swobodnych improwizowanych kombinacji, w połączeniu ze zmiennym poruszaniem się. Ćwiczy się też na łapach, tarczach, workach.
- shi sheng - "testowanie głosu", właściwie po prostu dynamiczne oddychanie wspomagające fa li,
- yanjing xunlian - trening wzroku, znaczy się głównie wyraz oczu, wpływanie na przeciwnika np. przez "zagrażające spojrzenie", ewentualnie zmyłki przy pomocy wzroku itp.
Trening podstawowy służy głównie czemuś co w yiquan nazywamy hunyuan li, czyli siła całościowa, ale w pojęciu tym kryje się znacznie więcej niż w potocznym rozumieniu słowa siła. W skrócie jest to wyczucie ciała, wyczucie ruchu, wyczucie siły, gotowość do posłużenia się w dowolnym momencie dowolną częścią ciała w dowolnym kierunku, łączy się to też ze specyficzną mechaniką, generowaniem stosunkowo dużej siły, często tzw. siły eksplozywnej przy pomocy użycia całego, stosunkowo zrelaksowanego ciała, pojęcie to obejmuje też pewną zwinność, szybkość reakcji, zachowanie się "jak buzujący ogień". To tak w uproszczeniu.
Tui shou (pchające ręce) to wstęp do san shou (wolna walka). Tui shou stanowi w gruncie rzeczy pewien element san shou. A mianowicie gdy w walce dochodzi do kontaktu między ramionami (lub ciałami) przeciwników, zastosowanie mają głównie umiejętności rozwijane przez trening tui shou. Tui shou to najpierw przede wszystkim ćwiczenia podstawowe, jedno i oburęczne, w miejscu i z krokami. W takim wariancie tui shou określa się jako shi li z partnerem. Później wprowadza się tak zwane bianhua (dosłownie: zmiany) lub inaczej fali de yunyong - użycia emisji siły. Obejmuje to wpływanie na ciało przeciwnika dla zachwiania równowagi, doprowadzenie do niewygodnej pozycji, otwarcia przestrzeni do ataku, i następujące po tym odrzucenia, obalenia, i rozliczne uderzenia. Już na etapie tui shou wprowadza się takie "ciekawostki", jak uderzenia łokciem, kolanem, barkiem, biodrem, glową itp. Stopniowo coraz więcej uwagi poświęca się swobodnemu tui shou, czyli rodzajowi sparingu. W podstawowym wariancie koncentrujemy się na wpływaniu na równowagę przeciwnika, jego odrzuceniu, przewróceniu itp. Ćwiczy się też wariant z możliwością uderzeń - zwykle są to lekkie klepnięcia lub uderzenia lekko tylko zaznaczone.
San shou to wolna walka. Tutaj kontakt między ramionami czy innymi częściami ciała przeciwników może zaistnieć ale nie musi. Pojawia się i znika
![:)](http://forum-kulturystyka.pl/public/style_emoticons/default/smile.png)
Na początku wprowadza się pewne podstawowe zasady dotyczące pozycji i poruszania się wobec przeciwnika. Są ćwiczenia wyczucia dystansu i timingu, ćwiczenia podstawowych ataków i kontrowania w oparciu o podstawowe zasady. Nacisk położony jest bardziej na elastyczne dostosowanie do sytuacji, spontaniczne reagowanie, niż opanowanie jakichś skomplikowanych kombinacji.
San shou qiang bu to pierwsza forma "wolnego" sparingu. Na początku jest to jednak sparing bardzo ograniczony. Dozwolone są tylko klepnięcia otwartą dłonią na głowę i korpus. Ćwiczyć należy miękko, na luzie. Nacisk kladziony jest na naukę poruszania się w walce - zmiana dystansu, zmiana poziomu akcji, schodzenie na boki, chodzenie po trójkącie, zachodzenie za przeciwnika. Po pewnym czasie można dodać więcej elementów, ale ćwiczy się to raczej delikatnie.
Bardziej kontaktowe san shou ćwiczy się w ochraniaczach. Na początku zwykle zaczyna się od samych pięści, następnie dochodzą kopnięcia na korpus (w zasadzie nie próbujemy nawet kopać na głowę), potem uderzenia łokciami i kolanami, kopnięcia na nogi. Stosuje się też wiele różnych form sparingów zadaniowych. W zależności od poziomu ćwiczących i rodzaju ochraniaczy kontakt może być bardziej light lub bardziej full. Generalnie im więcej jest dozwolone, tym sparingi są jednak bardziej light. Po prostu kompromis między wszechstronnością a bezpieczeństwem. Twórca yiquan - Wang Xiangzhai był nastawiony dość "prozdrowotnie", w związku z czym raczej nie propagował bardzo ostrych sparingów bez ochraniaczy. W pierwszych latach rozwoju yiquanu stosowano głównie sparingi według zasady "yi dian wei zhi" (zakończyć akcję w momencie dotknięcia). Forma sparingowa san shou qiang bu wywodzi się z tego podejścia. Później, w latach 40. pod wpływem inspiracji boksem wprowadzono rękawice i ochraniacze. Ponieważ yiquan od początku nie kładł nacisku na skomplikowane techniki, ataki na punkty, czy techniki qinna, wprowadzenie rękawic i ochraniaczy nie stanowiło problemu.
Przykład san shou qiang bu:
[link widoczny dla zalogowanych Użytkowników] (Piao Yi "bawi się" partnerem - 100% bezpieczeństwa).
Jeszcze jeden przykład:
[link widoczny dla zalogowanych Użytkowników] (Yao Chengguang i Xu Lu)
Przykład san shou:
[link widoczny dla zalogowanych Użytkowników] (Yao Chengguang i Xu Lu- to bardziej pokaz zastosowania podstawowych metod uderzeń w walce niż właściwy sparing)
Inny przykład:
[link widoczny dla zalogowanych Użytkowników] (młody Yao Chengguang z innym uczniem swojego ojca - można tu zauważyć połączenie san shou z tui shou).
Acha, jak ktoś poćwiczy metody podstawowe, tui shou i trochę san shou, to zaczyna coś co nazywamy "tańcem" - improwizowane formy, łączące ruchu wolne jak shi li, dynamiczne jak fa li, wychodząc poza ściśle określone ruchy, ale w dowolnym ruchu wyrażając podstawowe zasady i swoje doświadczenie. Przykład:
[link widoczny dla zalogowanych Użytkowników] (Yao Zongxun podczas "tańca").