Skocz do zawartości


Zdjęcie

KONDYCJA HIPERTERMICZNA


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
Brak odpowiedzi do tego tematu

aniajlover
  • Moderator
  • PipPipPipPip
  • 2895 postów
  • Pomógł: 85
227
Wyśmienita
  • Lokalizacja:Puławy
  • Płeć:Kobieta
  • Zainteresowania:Kulturystyka naturalna, fitness,body-building kobiet, dieta LC, LCHF,
  • Staż [miesiące]:nadal coraz więcej

Napisano 8 miesięcy temu

KONDYCJA HIPERTERMICZNA

Rola kondycji hipertermicznej

w zwiększaniu wytrzymałości, masy mięśniowej i neurogenezy

125464.jpg

 

Oto niespodzianka! Podniesienie temperatury rdzenia w krótkich seriach jest nie tylko zdrowe, ale może również przyczynić się do poprawy wydajności. Jest to prawda, niezależnie od tego, czy odbywa się to w połączeniu z treningiem czy jako inna aktywność. Wyjaśnijmy jak aklimatyzacja ciepła poprzez korzystanie z sauny i jakakolwiek inna nie-aerobowa aktywność może promować fizjologiczne adaptacje, które zwiększają wytrzymałość, łatwiejszym wzrostem masy mięśni i ogólną zwiększoną zdolność do tolerancji na stres. Wyjaśnimy również pozytywne efekty aklimatyzacji ciepła na mózg, w tym wzrost nowych komórek mózgu, poprawę ostrości, uczenia się, zapamiętywania i poprawę na lęk.
 

Let's start!

 

Efekty aklimatyzacji cieplnej na wytrzymałość

222450_ekwador_chimborazo.jpg

Jeśli kiedykolwiek biegałeś/łaś na długich dystansach lub ćwiczyłeś/łaś na wytrzymałość faktem jest to, że podwyższona temperatura ciała ostatecznie wywołuje napięcie, osłabi wytrzymałość i przyspieszy wyczerpanie. Aklimatyzowanie się do ciepła niezależnego od tlenowej aktywności fizycznej poprzez korzystanie z sauny wywołuje adaptacje, które zmniejszają późniejsze napięcie aktywności tlenowej.

 

Kondycjonowanie hipertermiczne poprawia wydajność podczas treningu wytrzymałościowego, powodując adaptację takie jak ulepszone mechanizmy serowo-naczyniowe i termoregulacyjne, które zmniejszają negatywne skutki związane z podwyższeniem temperatury ciała. Pomaga to zoptymalizować organizm do kolejnych ekspozycji na ciało podczas następnego wyścigu czy treningu.

 

Tu kilka adaptacji które występują

 

  • poprawione mechanizmy naczyniowo-sercowe i niższe tętno
  • niższa temperatura ciała podczas obciążenia pracą
  • wyższa szybkość potu i wrażliwość potu w zwiększonej kontroli termoregulacji
  • zwiększony przepływ krwi do mięśni szkieletowych
  • zmniejszone tempo zubożenia glikogenu
  • zwiększona liczba krwinek czerwonych
  • zwiększona wydajność transportu tlenu do mięśni

 

Kondycjonowanie hipertermiczne optymalizuje przepływ krwi do serca, mięśni szkieletowych, skóry itp.  ponieważ zwiększa swoją objętość osocza. Prowadzi to do zwiększenia wytrzymałości.

 

Aklimatyzacja cieplna zwiększa wytrzymałość dzięki mechanizmom takim jak

 

  • Zwiększa objętość osocza, powoduje zmniejszenie napięcia serce-naczynie i obniża częstość akcji serca dla tego samego obciążenia.

 

  • Zwiększa przepływ krwi do mięśni szkieletowych, utrzymując zasilanie glukozą, estryfikowanymi kwasami tłuszczowymi i tlenem podczas usuwania produktów ubocznych procesu metabolicznego takich jak kwas mlekowy. Zwiększone dostarczanie składników odżywczych do mięśni zmniejsza ich zależność od zapasów glikogenu. Wykazano, że kondycjonowanie hipertermiczne zmniejsza zużycie glikogenu mięśniowego aż o 40-50% w porównaniu z aklimatyzacją cieplną. Jest to prawdopodobnie spowodowane zwiększonym przepływem krwi do mięśni, ponadto gromadzenie się mleczanu we krwi i mięśniach podczas ćwiczeń zmniejsza się po aklimatyzacji ciepła.

 

  • Poprawia kontrolę termoregulacyjną, która działa poprzez aktywację współczulnego układu nerwowego i zwiększa przepływ krwi do skóry, a tym samym szybkość potu.

Zwiększeniu o 32% wytrzymałość w pewnym badaniu towarzyszył 7,1% wzrost objętości osocza i wzrost o 3,5% liczby krwinek czerwonych. Ta zwiększona liczba krwinek czerwonych wraca z powrotem do ogólnych mechanizmów. Uważa się również, że aklimatyzacja cieplna zwiększa dostarczanie czerwonych krwinek przez erytropoetynę EPO, ponieważ organizm próbuje zrekompensować odpowiedni wzrost objętości osocza.

otoko1.jpg

 

 

Skutki

 

Ćwiczenia mogą wywoływać przerost mięśni, ciepło wywołuje przerost mięśni. Oba te elementy łączą się by wywołać ''hiper-hipertrofię''.

 

Oto kilka podstawowych zasad działania hipertrofii mięśni

 

przerost mięśni obejmuje wzrost wielkości komórek mięśniowych co także towarzyszy wzrost siły. Co zatem decyduje, czy to kiedy komórki mięśniowe rosną czy się kurczą?

 

Zmiana stosunku syntezy białek do degradacji.. i obciążenie pracą tkanki mięśniowej. TO JEST TO

 

W każdej chwili mięśnie wykonują balans pomiędzy NOWYMI syntezami białek a degradacją istniejących białek. Ważną rzeczą jest to, że synteza białka w ilości netto, a nie ścisła ilość nowej syntezy białek. Degradacja zachodzi podczas użytkowania mięśni jak i nie używania. I tu właśnie aklimatyzacja ciepła zmniejsza degradację białek w wyniku czego wzrasta synteza białka netto a tym samym przerost mięśni.

hqdefault.jpg

 

 

Wiadomo również, że kondycjonowanie hipertermiczne zwiększa hipertrofię przez trzy ważne mechanizmy

 

  • indukcję białek szoku termicznego
  • silną indukcję hormonu wzrostu
  • zwiększoną wrażliwość na insulinę

 

Ćwiczenia indukują syntezę białek jak i ich degradację. Ale znowu synteza białek netto powoduje hipertrofię. Kiedy ćwiczysz zwiększasz także obciążenie mięśnia szkieletowego, a tym samym potrzeby energetyczne Twoich komórek mięśniowych. Mitochondria znajdujące z w każdej z tych komórek zaczynają działać by pomóc zaspokoić zapotrzebowanie i zacząć ''ssać'' tlen znajdujący się we krwi by wytworzyć nową energię w postaci ATP. Proces ten nazywa się fosforylacją oksydacyjną. Produktem ubocznym jest wytwarzanie wolnych rodników tlenowych, które określa się po prostu jako ''stres oksydacyjny''.

 

Wyzwalacze termiczne wyzwalają białka szoku cieplnego, które zapobiegają degradacji białek; stres oksydacyjny jest głównym źródłem degradacji białek.

 

Z tego powodu wszelkie środki zapobiegające wywołanemu wysiłkiem uszkodzeniu białek oksydacyjnych i/ lub naprawianie uszkodzonych białek przy zachowaniu wywołanej wysiłkiem syntezy białek będą ostatecznie powodować wzrost syntezy białka netto, a zatem będą anaboliczne.

 

Białka szoku cieplnego (HSP)są indukowane przez ciepło i są doskonałym przykładem hormezy. Ekspozycja na ciepło indukuje reakcję hormonalną która promuje ekspresję genu zwanego czynnikiem szoku cieplnego 1, a następnie HSP zaangażowanych w odporność na stres. HSP mogą zapobiegać uszkodzeniom poprzez bezpośrednie wychwytywanie wolnych rodników a także wspomaganie komórkowej zdolności antyoksydacyjnej poprzez jej wpływ na utrzymanie glutationu. HSP mogą naprawić uszkodzone białka, zapewniając w ten sposób ich strukturę i funkcję.

 

Tak więc wykazano, że 30-minutowe przerywane leczenie hipertermiczne w 41 st. u szczurów wywołało silną ekspresję białek szoku cieplnego w mięśniach i co ważne, było to skorelowane z 30% przyrostem mięśni niż w grupie kontrolnej w ciągu 7 dni! Taka indukcja może utrzymywać się nawet do 48h po szoku cieplnym. Aklimacja ciepła powoduje wyższy poziom podstawowej przemiany materii. Jest to świetny przykład w jaki sposób osoba może zastosować kondycjonowanie hipertermiczne w celu zwiększania własnych białek szoku cieplnego.

 

Stres cieplny wyzwala masowe uwalnianie hormonu wzrostu
Innym sposobem wykorzystania warunków hipertermicznych do zwiększania anabolizmu jest masowa indukcja hormonu wzrostu. Wiele anabolicznych efektów hormonu wzrostu odbywa się za pośrednictwem IGF-1 który jest syntetyzowany głównie w wątrobie, mięśniach szkieletowych i innych tkankach w odpowiedzi na h.wzrostu.

d2FjPTQxMHgxLjM=_src_4350-szokiem_termic

 

 

Istnieją 2 mechanizmy za pomocą których IGF-1 wspomaga wzrost mięśni szkieletowych

 

  • zwiększa syntezę białek poprzez aktywację szlaku mTOR

 

  • zmniejsza degradację białka poprzez hamowanie szlaku FOXO

Myszy, które  zaprojektowano do ekspresji wysokich poziomów IGF-1  powodują przerost mięśni szkieletowych. U ludzi młodych wykazano główne anaboliczne działanie hormonu wzrostu w mięśniach szkieletowych co może być spowodowane hamowaniem degradacji białka netto. W rzeczywistości podawanie hormonu wzrostu sportowcom przez 4 tygodnie wykazało zmniejszenie utlenianie białka mięśniowego i degradację o 50%. Nie chodzi o to by spożywać hormon wzrostu, chodzi o to, że korzystanie z sauny może powodować silne utlenianie tego hormonu, który zmienia się w zależności od czasu, temperatury i częstotliwości. Ważne jest by pamiętać, że gdy hipertermia i ćwiczenia są połączone wywołują synergiczny wzrost hormonu wzrostu.

 

Zwiększona wrażliwość na insulinę

 

Insulina jest hormonem endokrynnym, przede wszystkim reguluje homeostazę glukozy, szczególnie poprzez promowanie wychwytu w mięśniach i tkance tłuszczowej. Ponadto odrywa rolę w metabolizmie białek, choć w mniejszym stopniu niż IGF-1.

 

Insulina reguluje metabolizm białek w mięśniach szkieletowych poprzez dwa mechanizmy

 

  • zwiększa syntezę białek przez stymulowanie wychwytu aminokwasów szczególnie BCAA do mięśni szkieletowych

 

  • zmniejsza degradację białka przez hamowanie proteasomu, który jest kompleksem białkowym wewnątrz komórek, odpowiedzialny jest za degradację białek komórkowych.

U ludzi istnieje więcej dowodów wskazujących, że głównie anaboliczne działanie insuliny na mięśnie szkieletowe wynikają z hamującego działania degradacji białka.

gold-standard-bcaa-6342.jpeg

 

 

Na przykład infuzja insuliny u zdrowych ludzi, która podnosiła poziom insuliny po posiłku hamowała rozpad białka bez znaczącego wpływu na syntezę białek mięśniowych. Z tego powodu kondycjonowanie hipertermiczne może sprzyjać wzrostowi mięśni poprzez hamowanie wrażliwości na insulinę i zmniejszenie katabolizmu białek mięśniowych.


Użytkownik aniajlover edytował ten post 8 miesięcy temu

  • 0

„Be strong, u never know who you are inspiring”



Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych

Ikona FaceBook

10 następnych tematów

Plany treningowe i dietetyczne
 

Forum: 2002 : 2003 : 2004 : 2005 : 2006 : 2007 : 2008 : 2009 : 2010 : 2011 : 2012 : 2013 : 2014 : 2015 : 2016 : 2017 : 2018