Sanchin Kata
Napisano Ponad rok temu
ostatnio tak mnie wzięło na studiowanie szeroko rozumianej historii karate i prosiłbym o pomoc kolegów przy haśle Sanchin kata.
Od razu, aby uniknąć niepotrzebnych szumów informacyjnych, proszę o wstrzymanie się z wszelkimi sprzeczkami i narzuceniami jedynej słusznej interpretacji. Poproszę o wszelkie informacje jakich jesteście mi wstanie udzielić z zaznaczeniem skąd one pochodzę; np. "interpretacja wg szkoły XX", "taki pogląd reprezentuje mistrz X z szkoły YY dan Z". +,- chyba zrozumiałe nie ma złych odpowiedzi są tylko trolle.
Wszelkie wzajemne niejasności, konflikty federacyjne itp. itd. proszę rozwiązywać przez priv, albo przy bezlakoholowym.
Będę wdzięczny za wszelkie informacje.
dzięki
Napisano Ponad rok temu
Sanchin kata, jest to jedno z najważniejszych kata w Okinawa Goju Ryu. Uważane jest za „kamień węgielny” tego stylu. Sanchin jest pierwszą formą jaką powinno nauczać się studentów. Nie znajdziemy tam wspaniałych ruchów, nie ma tam dynamiki, jednak jest to jedno z najtrudniejszych kata jakie student karate kiedykolwiek pozna. Sanchin kata powstało w południowej części Chin i wersje tego kata są nadal praktykowane tam oraz na Tajwanie. Kojarzone jest najczęściej z chińskim stylem, Białego Żurawia(jap. Hakutsuru). W swojej pierwotnej formie wykonywane było dynamicznie z krótkim, szybkim oddechem. Kata Sanchin na Okinawę sprowadził Kanryo Higaonna. Trening tego kata wzmacnia muskulaturę, całego ciała. Wykonując Sanchin, napinamy poszczególne mięśnie, a w końcowej fazie kompletne napięcie wszystkich grup mięśniowych. Ćwiczenia te są niebywale trudne, gdyż wymagają od wykonującego wysokiego stopnia koncentracji. W Sanchin, uczymy się odpowiedniego oddychania z zastosowaniem muskulatury znajdującej się w obrębie przepony. Staramy się kontrolować i zwiększyć napięcie mięśni za pomocą oddechu, co ma swoje odzwierciedlenie w sile uderzenia. Perfekcyjne opanowanie i wykonanie techniki powoduje, że „kumulacja” siły odbywa się automatycznie w chwili uderzenia. Nazwę Sanchin można przetłumaczyć jako trzy walki, trzy bitwy. Istnieje wiele tez mówiących co oznacza ta nazwa. Skłaniam się do jednej z nich, że jest to próba połączenia trzech sfer; ciała, umysłu i ducha.
W Goju Ryu istnieją dwie wersje kata Sanchin. Sanchin Kanryo Higaonna Sensei i Sanchin Miyagi Chojun Sensei. Oryginalną wersją było Sanchin Kanryo Higaonna, które składało się z trzech kroków do przodu, obrotu o 180 º, czterech kroków w tym kierunku, kolejny obrót o 180 º, jeden krok do przodu i jeden krok do tyłu. Ta wersja Sanchin Kata była praktykowana i prowadzone przez jednego ze starszych studentów Kanryo Higaonna, Juhatsu Kyoda (urodzonego w 1887). Kyoda Sensei był założycielem To'on Ryu Karate-Do.
Miyagi Sensei rozwinął swoją wersję kata Sanchin bez obrotów, składający się z trzech kroków do przodu i dwóch kroków do tyłu. Zamiarem sensei Miyagi było zmuszenie studentów do praktykowania kroków w tył, które są nienaturalne i czasami kłopotliwe. Człowiek nie jest przyzwyczajony do chodzenia tyłem, musi się bardzo skupić na tej czynności. Miyagi Sensei, uważał, że skoro Sanchin ma służyć do zrozumienia, kontroli naszego ciała i umysłu to musi tam być więcej kroków w tył. Kata Sanchin to oddech, który jest bardzo ważny w naszym życiu. Poprzez praktykowanie kata Sanchin jesteśmy w stanie zwiększyć dopływ tlenu, dzięki czemu nasz mózg lepiej będzie pracował, nasze zmysły się wyostrzają, jesteśmy bardziej świadomi, szybciej reagujemy na różnego rodzaju bodźce. Kata Sanchin uprawiane powinno być w różnych miejscach o różnych porach, dzięki czemu Nasze Sanchin, za każdym razem będzie inne, pozwoli nam poznać dogłębnie nasze możliwości.
Kata Sanchin to także odpowiednia postawa ciała dająca nam możliwość prawidłowego oddychania. Musimy pamiętać o prawidłowym ustawieniu głowy, szyi, kręgosłupa i bioder.
Poniżej przedstawiam prawidłowe ustawienie ciała w trakcie wykonywania tego skomplikowanego kata:
a) odpowiednia pozycja sanchin dachi:
-stopy rozstawione na szerokość naszych bioder,
-pięta nogi wykrocznej jest na wysokości palców nogi zakrocznej.
-palce stóp powinny chwytać podłoże. Rozciągamy w miarę naszych możliwości palce, a następnie staramy się chwycić podłogę palcami(w dzieciństwie na zajęciach wychowania fizycznego jednym z elementów było chwytanie ściereczki, palcami stóp. Jest to podobna czynność tylko, że stopy cały czas są na podłożu), musimy dosłownie przyssać się do podłogi. -stopy(palce) powinny być skierowane do wewnątrz.
-kolana ugięte, powinny znajdować się bezpośrednio nad palcami i ułożone w tym samym kierunku.
przemieszczanie się w pozycji sanchin dachi:
-w trakcie wykonywania kroku(w przód lub do tyłu), należy pamiętać, że stopy nigdy nie należy podnosić. Wykonujemy ruch nazywany suri ashi. To tak jak rysowanie na kartce papieru linii o długości znacznie kilkakrotnie przekraczającej wymiary tej kartki. Rysujemy ją bez odrywania ołówka, gdyż zawsze będzie widać łącznie linii, a linia ma być jednolita i ciągła.
c) ustawienie pozostałych części ciała
-nie podnosimy barków
-kręgosłup musi być prosty, klatka piersiowa wyprostowana
-mięśnie brzucha muszą być „skrócone”-napięte,
-głowa wraz z brodą delikatnie pochylona w stronę klatki piersiowej
-pośladki napięte
-biodra nie powinny być ustawione poziomo do podłoża, należy o tym pamiętać, gdyż może to spowodować podniesienie ramion
- miednica nie może być maksymalnie podniesiona do góry
Kata rozpoczynamy od pozycji musubi dachi
Oddech w kata Sanchin:
Wykonując kata Sanchin wdychamy powietrze nosem, wydychamy ustami.
Istnieję cztery sposoby oddychania w kata Sanchin, zwane ibuki. Poniżej przedstawię każdą z nich:
1. Wdech i wydech powinien następować szybko
2. Wdech szybko, wydech powoli do całkowitego wypuszczenia powietrza
3.Wdech powoli do maksymalnego napełnienia tlenem, wydech także powoli do całkowitego wypuszczenia powietrza
4. Wdech powoli do maksymalnego napełnienia tlenem, wydech następuje szybko
Kata Sanchin Myiagi sensei korzysta z 3 sposobu oddychania. Natomiast sanchin Higaonna Kanryo korzystał ze sposobu nr 1, a więc szybkiego i ostrego wdechu i wydechu.
Wizualizacja ibuki, oddechu wykonywanego przez Myiagi sensei:
Wdech musi nastąpić przez nos i powinien być bardzo głęboki. Należy wyobrazić sobie ruch powietrza, które wciągnęliśmy. Wdech następuje przez nos, powietrze przemieszcza się wewnątrz naszej głowy, a następnie w dół szyi i kręgosłupa. Przebiega przez pachwinę, aż dotrze do tanden (miejsce trzy centymetry poniżej pępka) w którym jest na chwilę zblokowane. Wydech następuje powoli. Powietrze z tanden przebiega przez splot słoneczny, kieruje się do gardła i powoli do ust. Kiedy wypuścimy cały zasób powietrza, jednym silnym impulsem, skurczem mięśni staramy się wypuścić samą końcówkę. Coś co jeszcze zalega i bez użycia mięśni przepony, mięśni brzucha nie wyrzucimy tego.
Oddech oraz ruchy stóp i rąk powinny być skoordynowane. Wzrok skierowany na wprost staramy się nie mrugać.
Język jest przyciśnięty do dolnego rzędu zębów, co spowoduje, że wydech będzie swobodniejszy.
Wizualizacja ibuki wykonywanego przez Kanryo Higaonna sensei:
Wdech i wydech następuje szybko. Powietrze dostaje się do tanden szybciej. Wdech przez nos do gardła, następnie do tchawicy i dalej prosto do tanden. Wydech tak samo szybki, a powietrze wydychamy w odwrotnej kolejności.
Należy Pamiętać, że wydech powinien być bezgłośny. Nie wiadomo skąd wzięło się przekonanie, że ibuki musi być chrapliwe i słyszalne. Powoduje to podrażnienie krtani i strun głosowych. Prawidłowość wydechu można sprawdzić w bardzo prosty sposób. Należy wziąć głęboki wdech przez nos, a następnie powoli jednostajnie wydychać powietrze przez usta. Podkładamy zewnętrzną część dłoni pod brodę tak, aby dłoń dotykała naszego podgardla. Jeżeli w trakcie wydechu czujemy wibracje, znaczy to, że jest on wykonywany nieprawidłowo i musimy to poprawić.
W odpowiedniej praktyce Sanchin kata powinien pomagać nam inny instruktor z odpowiednią wiedzą, który jest w stanie sprawdzić naszą postawę, odpowiednie napięcie i oddech ibuki. Zdarza się jeszcze w niektórych krajach, że instruktor sprawdza osobę wykonującą Sanchin, ale nie do końca wie do jakich celów to ,służy. Najprawdopodobniej spowodowane jest to faktem, że żaden z nich nigdy nie zapytał się w jakim celu należy to robić. Wiadomo wszem i wobec, że Japończycy nie do końca przekazują całą wiedzę studentom, cóż taka ich natura. Oczywiście nie twierdzę, że tak jest wszędzie i zawsze, jednak często tak bywa. Zadaniem każdego instruktora jest wspomóc studenta, aby był on świadomy wykonania kata. Instruktor powinien zwrócić uwagę praktykującego, na odpowiednie napięcie mięśni, skoordynowanie tego wszystkiego z ruchem i oddechem. Testowanie powinno odbywać się za pomocą naciskania, a nie uderzania. Tylko nieliczni mogą pozwolić sobie na takie sprawdzanie. Jednak bezspornym jest, że w początkowej fazie osoba praktykująca sanchin, nie powinna być uderzana z dużą mocą, pozwoli to na lepsze zrozumienie wykonania tego kata.
Zacznijmy więc od początku, Shime (kontrola wykonywania kat przez instruktora):
-Sprawdzanie rozpoczniemy od stóp. W trakcie wykonania suri ashi(kroku do przodu lub do tyłu) sprawdzamy czy krawędzie wewnętrzne i zewnętrzne są dociśnięte do podłożą.
-łapiemy za obie kostki, dzięki czemu osoba wykonująca skupi się na swojej pozycji i z odpowiednim napięciem będzie wykonywał suri ashi.
-umieszczamy dłonie na kolanach partnera i naciskamy na nie starając się zmusić go do zrobienia kroku w tył(czynność tę wykonujemy z odpowiednim naciskiem, nie możemy przedobrzyć). Jeżeli nie wyprostował kolan to znaczy, ze jego pozycja jest odpowiednia, że stopy są odpowiednio zakorzenione, oraz, że mięsień czworogłowy uda pracuje odpowiednio.
-uderzamy otwartymi dłońmi w uda po zewnętrznej stronie dwukrotnie w krótkich odstępach czasu.
-w ten sam sposób sprawdzamy mięśnie pośladków
-delikatnie kopiemy studenta(z przodu) między nogi. Dzięki temu będziemy pewni, że wewnętrzne mięśnie uda są odpowiednio napięte.
-naciskamy dłonią na brzuch w okolicy pępka, sprawdzając czy jest napięty
-sprawdzamy dłonią(palcami), czy student ma prosto ustawiony kręgosłup. Przesuwamy palce wzdłuż po linii kręgosłupa od szyi po miednicę.
-przesuwamy dłonie po ramionach wzdłuż do barków i tam uderzamy dwukrotnie w krótkich odstępach czasu, starając się nie trafić w szyję.
-ponownie sprawdzamy, czy kręgosłup jest prosty(w sposób wymieniony powyżej)
-w trakcie wykonywania techniki tsuki, kładziemy podstawę swojej dłoni na pięści studenta i delikatnie oporujemy utrudniając mu wykonanie tej techniki.
-w trakcie wykonania techniki chuda yoko uke naciskamy dłońmi na przedramiona studenta (w taki sposób jak byśmy chcieli złączyć nasze dłonie do klaśnięcia) nacisk powinien być kontrolowany.
-w podobny sposób sprawdzamy wykonanie techniki Tora guchi
-cały czas obserwujemy twarz studenta, jego kolor skóry, czy aby nie jest zbyt spięty. Należy przerwać wykonywanie kata jeżeli student jest zbyt spięty kiedy twarz jest nabrzmiała, tak samo szyja.
-następnie kontynuujemy wszystkie czynności od nowa.
-należy pamiętać, że szyja nie może być napięta, gdyż ściśniemy tętnice, utrudniając tym samym dopływ krwi do mózgu, a także utrudnimy odpowiednie oddychanie
Celem sprawdzania odpowiedniego wykonania kata Sanchin, jest skupienie uwagi studenta na tych mięśniach o których zapominamy. Pozwoli nam to na kompleksowy trening. Ułatwi nam poprawne wykonywanie tego kata. Wyeliminowanie wszelkich błędów.
Musimy pamiętać, ze nie należy wykonywać Sanchin kata na sto procent naszych możliwości, jeżeli nie potrafimy go wykonywać prawidłowo, jeżeli nie jesteśmy tego pewni. Dzieci mogą wykonywać Sanchin, jednak tak jak powyżej w odpowiednio delikatniejszej formie nie na sto procent swoich możliwości. Sprawdzanie Shime u dzieci powinno być także delikatne.
Emil Waszak
Napisano Ponad rok temu
Zastanawia mnie, jako praktyka tej formy ćwiczenia, jednak pewien aspekt:
Sanchin kata, jest to jedno z najważniejszych kata w Okinawa Goju Ryu. Uważane jest za „kamień węgielny” tego stylu. Sanchin jest pierwszą formą jaką powinno nauczać się studentów.
Prawie zawsze jest to powtarzane i przypominane. Ale zwykle przy omawianiu Sanchin Kata mówi się o oddychaniu, napinaniu i określonej pracy umysłu ale jak to ćwiczenie "ma się" bezpośrednio, technicznie do innych kata, do kakie, do hojo undo? Czy trening Sanchin Kata wpływa bezpośrednio na te inne "aspekty" treningu? Czy ma jakieś bezpośrednie przeniesienie na technikę? Na sposób wykorzystania ciała?
Stare karate (tode) było bardzo pragmatyczne, miało służyć określonemu celowi (samoobronie) i nie było w nim miejsca na rzeczy nieprzydatne do w/w celów.
Jakie więc było tam miejsce dla Sanchin? Miało ono jakieś bardzo pragmatyczne i proste w wyjaśnieniu "miejsce" w takim treningu?
To są pytania, które sam sobie stawiam i podczas praktyki karate staram jakoś wyjaśnić. "Przełożyć" Sanchin Kata do praktyki Kakie, kata, a może również Iri kumi?
Napisano Ponad rok temu
Sanchin kata to nierozerwalnie związany oddech i napięcie izometryczne(to także jest moje opracowanie).
Oddychanie w sztukach walki
Jak wiemy oddychanie jest bardzo ważnym elementem nie tylko w sztukach walki. Prawidłowe oddychanie może doprowadzić do opanowania ciała i umysłu a tym samym będziemy mogli poprawić własne samopoczucie. Kontrolowanie oddechu pozwoli nam na odpowiedni relaks i redukcję stresu, który dzisiejszych czasach jest na porządku dziennym. Oddychaniu towarzyszy pobór tlenu, ale także pozwala nam na oczyszczenie naszego organizmu z toksyn i odpadów. Jeżeli nie oddychamy prawidłowo nasz mózg nie otrzymuje tyle tlenu ile powinien. Efektem tego procesu jest spowolnienie psychiczne, depresja w końcowej fazie spowolnienie innych narządów wewnętrznych
Sztuki walki to nie tylko przyswajanie technik kopnięć i uderzeń. Sztuk walki poświęcają bardzo dużo czasu na szlifowanie technik oddychania. Praktykowane jest to od wieków. Według Dr Jordan Jacob, oddychanie jest także zwierciadłem stanu psycho-fizjologicznego. Pomimo umiejętności ukrywania prawdziwych emocji na twarzach w mimice. Oddech może zdradzić nasz prawdziwy stan emocjonalny. Jeżeli jesteśmy zaniepokojeni to oddech nasz jest szybki a wydech wymuszony. Lęk to stan w którym oddech staje się nierównomierny, oddychamy wtedy szczytami płuc.
Należy zwrócić uwagę na małe dziecko, jego brzuszek porusza się rytmicznie, oznacza to że ten maluch oddycha przeponą. Niestety z czasem zatracamy ta cenną umiejętność i zaczynamy oddechach górną częścią płuc.
Oddech ma wpływ na procesy metaboliczne. Specjaliści medycyny chińskiej uważają, że płytki, i nieregularny oddech jest główną przyczynę braku witalności i słabej przemiany materii u człowieka. Z punktu widzenia przemian metabolicznych, wysiłek fizyczny powoduje zaburzenie równowagi kwasowo-zasadowej (tzw. kwasicę metaboliczną). Głębokie oddychanie ma działanie przeciwstawne - alkalizuje krew. Utrzymanie równowagi metabolicznej jest więc uzależnione od prawidłowego oddychania.
Znakomici sportowcy, śpiewacy operowi potrafią dzięki treningowi panować nad oddechem. Opanowanie głębokiego i rytmicznego oddychania brzusznego powoduje, że są w tanie wznieś się na wyżyny swoich możliwości. Udział w zawodach sportowych jest sytuacją stresującą, powodującą, że nasz organizm przygotowuje się do wykonania konkretnego zadania. Reakcja ta to zimne spocone dłonie i silny lęk. W takim wypadku pojawia się oddychanie piersiowe, które ma sprostać wzrastającemu zapotrzebowaniu na tlen. Jeżeli utracimy kontrolę nad oddychaniem może pojawić się niekorzystna hiperwentylacja. Przejęcie kontroli nad oddychaniem przestawienie się na oddychanie brzuszne, przeponowe, pobudza układ przywspółczulny doprowadzając do powrotu równowagi układu autonomicznego oraz do osłabienia lub zniesienia objawów stresu. Zapanowawszy na oddechem, zwłaszcza nauczywszy się pracy przeponą, możemy zmienić reakcję układu nerwowego. Pozwala nam to na podjęcie rywalizacji będąc rozluźnionym, mniej zestresowanym, a co za tym idzie bardziej skutecznym. Należy również podkreślić, że głębokie oddychanie spełnia funkcję „drugiego serca” wspomagającego układ krążenia. Rytmiczne skurcze przepony ułatwiają powrót krwi żylnej do serca. Ponadto na skutek połączenia osierdzia z przeponą, w czasie głębokiego wdechu, przemieszczająca się do dołu przepona pociąga serce ku dołowi brzucha, a wypełniające się powietrzem płuca delikatnie ściskają serce robiąc w ten sposób
Poprzez wykonywanie kata Sanchin uczymy się kontrolować oddech, zaczynamy powoli nad nim panować. Współgra to z odpowiednim napięciem izometrycznym mięśni, dzięki czemu jesteśmy w stanie wygenerować znacznie więcej energii. Techniki oddechowe możemy stosować w poszczególnych fazach treningu sztuk walki. Właściwe oddychanie prowadzi do poprawienia metabolizmu tlenowego, kumulacji energii i poprawy witalności, stabilizacji czynności ośrodkowego układu nerwowego, wyhamowanie reakcji wegetatywnych. Na końcu nauczymy się właściwie wykonywać techniki karate.
Napięcie izometryczne
Napięcie izometryczne, polega na napięciu mięśni bez zmiany ich długości, nie wykonując przy tym ruchów w stawach. Wykorzystujemy w tej metodzie większą liczbę jednostek motorycznych, dzięki czemu zwiększamy siłę w określonym ćwiczeniu. Następuje także większy wzrost naprężenia mięśni niż w przypadku skurczu izotonicznego. Ćwiczenia izometryczne są wykorzystywane do budowania wytrzymałości statycznej. Prostym przykładem na wykonywanie ćwiczenia izometrycznego będzie ustawienie się w ościeżnicy, położenie dłoni po obu jej stronach a następnie naciskanie z całej siły. Utrzymujemy nacisk przez 30 do 40 sekund. Trening izometryczny jest obecni niedoceniany. Zaletami treningu izometrycznego jest:
- zdolność koncentracji wysiłkowej
- racjonalne wykorzystanie czasu i energii zawodnika
- prostota
- możliwość wykonywania go w warunkach domowych
- mała urazowość
- szybki przyrost masy i siły
Dzięki ćwiczeniom izometrycznym możemy wyrównywać dysproporcje siły mięśniowej między antagonistycznymi grupami mięśniowymi lub między lewą a prawą kończyną.
W przypadku kontuzji, metoda ta pozwala zapobiec atrofii oraz szybciej odzyskać sprawność danej części ciała. Wyjątkową zaletą jest możliwość stosowania w warunkach hospitacyjnych podczas opatrunków gipsowych czy innych form kontuzjowanej części ciała.
Metodę treningu za pomocą izometrycznych skurczów mięśni, naukowcy odkryli w latach pięćdziesiątych, nie była to jednak nowość, gdyż metoda ta stosowana była już wcześnie, choćby przez osoby trenująca Goju ryu w trakcie wykonywania kata Sanchin.
Na początku XX wieku przeprowadzono już szereg badań związanych z napięciem izometrycznym. Jednak dopiero w latach pięćdziesiątych uznano metodę treningu izometrycznego za przynoszącą niespodziewane efekty. Trend ten był bardzo rozwinięty w Stanach Zjednoczonych. Dwóch niemieckich naukowców Hettinger i Muller w 1953 roku poddali badaniom osoby które nie miały styczności ze sportem i wykazali w swojej pracy naukowej, że u badanych osób, mięśnie napinane statycznie przez kilka sekund dziennie zwiększały swoja siłę w okresie kilku tygodni. Trening taki miał w owym okresie zastosowanie u amerykańskich ciężarowców Lou Riecke po 14 latach zwykłego treningu na skutek zastosowania skurczów izometrycznych zwiększył swój wynik w trójboju o blisko 70kg w okresie 6 miesięcy. Jeszcze lepsze wyniki osiągnął Bill March (ciężarowiec i kulturysta) -poprawił się o ponad 70kg w trójboju w okresie 2 miesięcy. Pewnym jest, że nie tylko forma takiego treningu pozwoliła w/w osobom na poprawienie swoich wyników, jednak okazała się bardzo przydatna.
Skurcze izometryczne mają bardzo pozytywny wpływ na tonus mięśni. Ćwiczenia te są mniej męczące niż normalne ćwiczenia o dużym zasięgu ruchów np. przy bólach stawów lub wiązadeł. Doprowadzają wówczas krew do mięsni, a także pomagają w utrzymaniu siły i wielkości mięśni. Joe Weider znany kulturysta, włączył izometrię do swoich zasad treningowych. IDO-tension i szczytowe skurcze to odmiany izometrii, które są skuteczne dla pobudzenia połączeń nerwowo-mięśniowych, gęstości, twardości i ukrwienia mięsni.
Napięcie izometryczne towarzyszy nam w trakcie wykonywania kata Sanchin, gdzie przez cały czas nasz organizm poddawany jest temu treningowi. Zbyt mało osób zdaje sobie sprawę z drogocennego wpływu wykonywania tej formy ruchowej na nasz organizm. Nie jest istotne czy mamy 20 czy 50 lat, kata to możemy wykonywać do późnej starości, nie narażając siebie na ewentualne kontuzje związane z treningiem sztuk walki, czy też uprawianiem innych form ruchowych. Jest to doskonały sposób na poprawienie swoich możliwości fizycznych, poprawienie sylwetki, pobudzenie krążenia, doprowadzenie do lepszego samopoczucia.
Emil Waszak
Mam nadzieję, że przynajmniej częściowo byłem w stanie odpowiedzieć na postawione pytania.
Pozdrawiam
Napisano Ponad rok temu
Ale ja nie o tym... Temat oddychania i skurczu izometrycznego w Sanchin to są właśnie sprawy omawiane i znane. Poruszyłem inną kwestię.
Sanchin Kata to nie tylko oddech (jakkolwiek bardzo ważny) i skurcz ale również ta "niewyszukana technika" na którą zwraca się tak dużo uwagi! Bo przecież pozycja barków, pachy, brzuch, biodra, kolana czy stopy wreszcie ma ogromne znaczenie i bardzo ważne jest ich odpowiednie "ustawienie" i wykorzystanie. Po co? Żeby dobrze "zrobić" Sanchin? Czy w innym również celu?
Czy ta pozycja ciała jaką utrzymujemy podczas Sanchin ma jakieś przeniesienie do praktyki Kakie?
Mówię o "pracy" ciała (pomijam oddychanie) jaką wykonujemy przy tym ćwiczeniu.
Historia mówi o tym, że studenci Kanryo Higashionna wykonywali "sanchin" od ściany do ściany "maszerując" przez całe dojo. Te dwa czy trzy kroki w tą czy w tamtą, obrót czy zwrot nie miały większego znaczenia. Jak dobrze pamiętam to nie wykonywano tego ćwiczenia tak powoli i twardo jak teraz. Nie wiem czy nie przypominało ono bardziej [link widoczny dla zalogowanych Użytkowników] wykonania?
Napisano Ponad rok temu
wrzucę też to co ja wygrzebałem.
tak więc cytując za: "Kyokushin Budo Kai: The Ultimate Beginners Guide"
Sanchin kata is traditionally practised in a number of schools such as Goju Ryu and Uechi Ryu. The kata was taken to Okinawa from Fukien province in South China. Sanchin No Kata is one of the cornerstones of Kyokushin karate.
Roots of Sanchin
It is widely held that this Sanchin No Kata embodies the essence of Karate and that without a profound understanding of this, the higher levels will not be perceived. Sanchin has a legendary tradition. It's roots can be traced to it's introduction into China, from India, by the Buddhist monk Bohdidarma in 520AD.
Bohdidarma's teachings have evolved and changed over generations to the point where the martial teaching have become emphasized. As the influence of the temple grew politically and financially, they found themselves threatened at different points thoughout the centuries by both bandit forces and the armies of the Emperors.
Over time the Buddhist temple arts filtered out to the general populace and were taught and propagated as civil martial arts. Thus legend suggests that a composite "yoga, unarmed, self protection and mediation method" was developed at the temple and later became an integral part of Chinese martial arts. These arts were taken from the Fukien province of South China to Okinawa and became incorporated by teachers into the indigenous fighting methods.
Background
One of the many forms to surface in Okinawa was the Sanchin form. In the Fukien dialect is pronounced San-Chien and in Mandarin "San Chan". It's translation can be understood as follows:
San: Three
Chin: Conflict, Battle, War
Sanchin No Kata is commonly referred to as "three conflicts" although others prefer "three battles". Sanchin is very popular as a dynamic tension method to produce the "Iron Body" effect. Ki is concentrated on the exterior of the body to produce a "hardening effect" which is able to withstand enormous impact to the body. Those Okinawan teachers who had a penchant for body conditioning continued to develop this form as it was very much in line with their needs.
Benefit
Chojun Miyagi, the founder of Goju Ryu, simplified the kata by removing many turns and changing from open hand to closed fist. It was his intention that through the closing of the fist, Ki would be redirected back into the body, energizing the body thus aiding the development of the external muscles.
Now that the art of Karate has come to the West - and with it Sanchin -it's practise has become very much a method of physical development and a demonstration of tension, strength and breath control. Unfortunately, its practise in order to develop external physical strength is often over emphasized. A counter balance with the internal aspects of the kata are neccessary in order to develop pliability and sensitivity.
In the the initial stages, the balance can most easily be found through strong exterior muscle contraction in conjunction with yielding abdominal breathing. Through focus upon these 'conflicting' dynamics, firm and yielding, the two can be combimed. As a result integration -rather than conflict -can be experienced. This experience of 'flux in balance' gives us an insight into the natural energies that we all possess. Next, these energies can be developed as part of the practise known as Kiko or energy cultivation.
Three conflicts and three jewels
Sanchin Kata contains the essence Karate. Its primary function is to develop the cutting mind, the body of armour and explosive power. In order to develop Sanchin the three conflicts must first be recognised, harmonised and fully refined. The three conflicts are:
-Mind
-Body
-Breath
The Mind: it is the discipline of concentration that clears the the countless random thoughts that constantly distract us. Therefore when studying Sanchin we refrain from internal verbalising and concentrate on experiencing the feelings instead. This is the state of mushin.
The Body: constant repetition combined with self awareness corrects poor body alignment and brings control to erratic body mechanics. It restores the bodies natural balance and posture. Natural strength is developed in favour of excessive tension or relaxation.
The Breath: abdominal breathing replaces restrictive thoracic (chest) contraction and expansion that manifests as shallow chest breathing. This enables tension in the upper body to be released from the chest and is pushed down into lower abdomen (hara).
Each conflict can be seen as a dull unpolished stone. Through the practise of Sanchin, each stone abrades the rough surface of the other, until three jewels emerge. Concentrate without distraction on natural movement and posture, combined with coordinated abdominal breathing. This may take many years but with patience and perseverance will come the rewards.
The Cutting Mind: is the calm clear mind that perceives and acts without the incessant chatter of internal dialogue. The starting point of Zen; the uncluttered mind that allows direct experience and reaction at an instinctive level. To empathize with the enemy enables their movements to be intuited so as to cut the enemy down without hesitation at precisely the right moment.
The Body of Armour: is commonly referred to as "Iron Shirt" and is the effect whereby the body is able to absorb and witstand substantial blows. This is done by developing and utilising the muscles, bones and tendons throughout the whole body, absorbing and dissipating the force of the strike much like a giant shock absorber.
The Explosive Power: is generated by harnessing the combined energy of the whole body and then channelling and directing it into the opponent. In the initial stages a single shock wave is produced, hence the intent of "the single killing blow". In the higher levels the shock wave manifests itself as a series of continuous waves or vibrations. The source of this power is the hara or lower abdomen combined with contractions of the diaphragm (breathing control). Crane boxing refers to this as "shaking" or "trembling", in the Chinese internal arts this explosive energy is called "Fa Jing".
Sanchin is an isometric kata where each move is performed in a state of complete tension, accompanied by powerful, deep breathing (Ibuki) that originates in the lower abdomen (tan den). The practice of Sanchin not only leads to the strengthening of the body, but to the development of inner power (ki) and the coordination of mind and body. Sanchin means "three battles" or "three conflicts", in reference to the fact that it seeks to develop three elements at a time:
-The mind, body and the techniques,
-The internal organs, circulation and the nervous system, and
-The three ki, located in:
a) Tento -the top of the head
Hara -the diaphragm
c) Tanden -the lower abdomen
Napisano Ponad rok temu
Dobrze Tedo (będzie sporo o Sanchin i Twoich opracowań)
Ale ja nie o tym... Temat oddychania i skurczu izometrycznego w Sanchin to są właśnie sprawy omawiane i znane. Poruszyłem inną kwestię.
Sanchin Kata to nie tylko oddech (jakkolwiek bardzo ważny) i skurcz ale również ta "niewyszukana technika" na którą zwraca się tak dużo uwagi! Bo przecież pozycja barków, pachy, brzuch, biodra, kolana czy stopy wreszcie ma ogromne znaczenie i bardzo ważne jest ich odpowiednie "ustawienie" i wykorzystanie. Po co?
Po pierwsze sanchin to swoista fiz-podgotovka Koncentracja i oddech to jej elementy
Po drugie: postawa o ktorej wspominasz: w przekladaniu sanschin na walke nie tyle chodzi o ustawienie konczyn, ustawienia stop w chinskich wersjach sa inne, to samo z rekami. Najwazniejsze jest centrum ciala: lekko uniesione biodra, "skrocone" miesnie brzucha, lekko zapadnieta klatka piersiowa. Jesli te cechy postawy sanchin przetransportujesz na postawe walki, otrzymasz odpowiedz.
A tu dla wgladu wersja sanchin kata z Seibudokai w wykonaniu hanshi Voinescu:
Napisano Ponad rok temu
Przyglądając się wykonaniu Sanchin Kata w "wersji" Seibudokai widzę jednak spore różnice w "rozumieniu" tego kata. No właśnie wg mojego rozeznania centrum ciała, jakkolwiek bardzo ważne czy niemal zasadnicze jest tylko częścią całości. Ręce, barki, biodra, nogi wszystko to "musi" w odpowiedni sposób pracować żeby "użyć" centrum ciała.
Elementy postawy w Sanchin kata o których wspominasz mają oczywiście przeniesienie do postawy walki, ale w przypadku "innej formy" wykonania Sanchin klatka piersiowa w żadnym wypadku nie jest zapadnięta. Nie wypinamy jej ale również nie "chowamy"...
Właśnie, Sanchin Kata uczy nas pewnej pozycji ciała, którą możemy później wykorzystać. Uczy nas także pewnych "zasad" wykorzystania/użycia ciała. Ale to najlepiej trzeba by organoleptycznie, na żywo.
Napisano Ponad rok temu
1 wychodze z zalozenia ze wersje okinawskie sa wtorne w stosunku do chinskich (mozna by oczywiscie dyskutowac czy to rozwoj czy degradacja ale to sprawa wtorna)
2 postawa sanchin w stylach chinskich rozni sie znacznie tzn ustawienie stop i rak, biodra i brzuch sa natomiast wlasciwie identyczne; stad wniosek ze centrum ciala to istota sanchin
3 Postawy sanchin jest zwiazana ze stylami wewnetrznymi w ktorych klatka piersiowa jest raczej "zapadnieta", przy prostych plecach oczywwiscie.
Postawy sanchin nie powinno sie rozpatrywac bez uwzglednienia szerszego kontekstu czyli rowniez takich aspektow ktore sa wlasciwe stylom wewnetrznym jak ukorzenienie, rozluznienie (i napiecie) kierowanie oddechem ( o czym wspomina Emil) itd. Nie ulega watpliwosci ze te elementy sa pelniej tlumaczone w wewnetrznych stylach kungfu i sa scisle powiazane z chinska medycyna.
Mysle ze koncepcja Goju-ryu rozni sie chyba najbardziej od chinskich pierwowzorow i ufam jej jakos nie szczegolnie. Osobiscie blizszy jestem temu jak rozumie sie sanchin i ibuki w chinach, albo w Uechi lub Pangai Noon. Nasze rozumienie tego kata w Seibudokai) sklania sie wlasnie w tym kierunku.
[link widoczny dla zalogowanych Użytkowników]
W drugiej polowie filmiku wykonuja cos jakby sanchin kata, zwroc uwage na postawe i swoisty "luz"
Napisano Ponad rok temu
Pkt 1. Jasne, że tak! Elementy chińskie transportowano na Okinawę gdzie "modyfikowano" je na odpowiednią dla miejscowych modłę i myślę, że dotyczy to właśnie min. Goju ryu.
Pkt 2. Tak, ale dotyczy to raczej "twojej" formy Sanchin.
Pkt 3. Opuszczone barki, łopatki skierowane "do siebie" i "neutralna" kl. piersiowa (ale na pewno nie zapadnięta).
Postawa Sanchin o rozpatrywaniu której mówisz, stanowi dla mnie pewną niewiadomą... W Sanchin i Tensho mamy tzw. "zamkniętą" sanchin ze stopami skierowanymi do środka. W innych kata, pozycja sanchin jest wykonywana ze stopami ustawionymi równolegle. Póki co nikt mi jeszcze tego w pełni przekonywujący sposób nie wytłumaczył. A uważam, że te nienaturalne skierowanie stóp do środka musi mieć jakieś bardzo ważne uzasadnienie.
O koncepcjach się nie wypowiadam bo inne są mi za mało znane żeby je porównywać.
Napisano Ponad rok temu
wersja Sanshin Kata która jest w Sei Budokai jest zaczerpnięta z jakiegoś chinskiego stylu ?
Napisano Ponad rok temu
Ja spotkałem się z prostym i myślę że logicznym wytłumaczeniem - tak skierowane stopy pozwalają na takie ustawienie kolana, uda, "podniesione biodra" które chroni jądra przed np. kin-geri. W innych kata takie ustawienie stóp przeszkadzałoby w szybszym przemieszczaniu.Janie
A uważam, że te nienaturalne skierowanie stóp do środka musi mieć jakieś bardzo ważne uzasadnienie.
O koncepcjach się nie wypowiadam bo inne są mi za mało znane żeby je porównywać.
Użytkownicy przeglądający ten temat: 1
0 użytkowników, 1 gości, 0 anonimowych
10 następnych tematów
-
plakaty dojo kun gratis !
- Ponad rok temu
-
kata + geri
- Ponad rok temu
-
Wado Ryu Karate Do Polska
- Ponad rok temu
-
Napięstniki
- Ponad rok temu
-
Sporty walki w systemie edukacji państwa
- Ponad rok temu
-
Egzamin w innym klubie...?
- Ponad rok temu
-
gadzety karate
- Ponad rok temu
-
Uderzenia kolanem i łokciem w karate
- Ponad rok temu
-
Obóz letni 2013 - Węgry
- Ponad rok temu
-
poczatki karate shotokan
- Ponad rok temu