Skocz do zawartości


Zdjęcie

Jak zrobić katane (nihonto) - poradnik dla początkujących


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
43 odpowiedzi w tym temacie

budo_shirotatsu
  • Użytkownik
  • PipPipPip
  • 157 postów
  • Pomógł: 0
0
Neutralna
  • Lokalizacja:Kraków i okolice :)

Napisano Ponad rok temu

Jak zrobić katane (nihonto) - poradnik dla początkujących
Widzę że jest jakieś zainteresowanie własnoręcznym robieniem mieczy japońskich katana (nihonto).
Jakoś nie udzielałem się specjalnie na forum, więc teraz postanowiłem się poprawić i pomóc trochę tym, którzy chcą się za to zabrać.
Sam zajmuję się robieniem broni japońskiej od kilku juz lat, jednak te kilka lat to głównie eksperymenty i doswiadczenia z zagadnień doboru stali, hartowania selektywnego i obróbki kowalskiej
Niestety mało mam dokumentacji fotograficznej swoich wyrobów bo aparat posiadam dopiero od tego roku. Niestety jakość moich zdjęć nie jest najlepsza z racji tego że dopiero uczę sie je robic, a pozatym zrobić dobre zdjęcie
głowni z hamonem tak żeby on był widoczny całościowo to nielada sztuka.
Dość pieprzenia teraz konkrety.

Jak zrobić katanę.

Po pierwsze to trzeba sobie zadać pytanie - czy są warunki żeby to robić? Czyli czy mamy palenisko lub jakiś piecyk, kowadło itd. jeśli nie to patrz pkt. 2 jeśli tak to patrz pkt. 1.

1. Kucie

a. wybór stali - dla początkujących proponuję stal węglową gatunku 45, 55 jest łatwo dostępna i łatwa w obróbce i w hartowaniu (ok. 55-58nawet HRC- oczywiście hartowanie w wodzie-ja z takich stali robię miecze iaito) na ostre miecze średnio się nadają.
mają w miarę dobrą udarność ale specjalnie jakoś nie trzymają ostrza. Do mieczy warstwowych specjalnie się nie nadają po zgrzewaniu obniży się zawartość węgla i słabo się zahartują.
Dla głowni zgrzewanych (raczej dla bardziej zaawansowanych) trzeba zastosować lepsze stale bardzo dobre to 65 i 85, 1085, 1095 ale cięzoko dostępne ewentualnie jakies nisko stopowe tu może pomóc w wyborze stali Melonmelon.