Trzeci Turniej w Ne-waza Ju-jutsu - X 2004
Napisano Ponad rok temu
Napisano Ponad rok temu
Mial byc turniej gdzie indziej ale z ostatnich informacji podobno ma byc 6 listopada na Elektronowej 10 (Zeran)
Rozmawiałem dziś z trenerem i potwierdzam - Elektronowa.
Napisano Ponad rok temu
Napisano Ponad rok temu
Napisano Ponad rok temu
REGULAMIN
1. Zawody będą rozgrywane w następujących kategoriach wagowych (bez tolerancji):
Mężczyźni
kategoria do 66 kg,
powyżej 66 kg do 73 kg,
powyżej 73 kg do 81 kg
powyżej 81 kg do 90 kg
powyżej 90 kg
Kobiety
kategoria do 48 kg
powyżej 48 kg do 55 kg
powyżej 55 kg do 63 kg
powyżej 63 kg do 72 kg
powyżej 72 kg
2. Zawodnicy i zawodniczki startujące w zawodach powinni być ubrani strój sportowy dostosowany do sportów walki (gi), zakrywający łokcie i kolana oraz przewiązany stosownym pasem. Ubiór nie może posiadać elementów twardych. Rękawy powinny sięgać przynajmniej do połowy przedramienia , a nogawki do połowy łydki walczącego. Kobiety powinny posiadać koszulki pod bluzą ubioru.
Dozwolone jest używanie miękkich ochraniaczy pod ubiorem.
3. Pole walki to kwadrat wyznaczony w sposób widoczny dla zawodników i sędziego, o wymiarach minimum 6m x 6m otoczony 2m szerokości pasem ochronnym.
4. Czas walki: 4 minuty czasu efektywnego + 1 minuta dogrywki w przypadku remisu po zakończeniu zasadniczej części walki. Czas walki jest taki sam dla kobiet i mężczyzn. Między kolejnymi walkami startujący powinni mieć minimum 4 minuty przerwy.
5. Walka rozpoczyna się w pozycji stojącej na komendę Hajime daną przez sędziego prowadzącego walkę na macie, a kończy na komendę sore-made. Obaj walczący powinni dążyć do wykorzystania pierwszej nadarzającej się okazji, aby kontynuować walkę w pozycji leżacej - ne waza. Gdy po upływie połowy przewidzianego czasu walki żaden z zawodników nie zszedł do parteru sędzia przerywa walkę i wznawia ja w ne -waza z pozycji wyjściowej za-zen (na klęczkach).
6. W czasie walki sędzia w uzasadnionych przypadkach może przerwać walkę komendą mate.
Walka zostanie przerwana przez sędziego jeśli żaden z zawodników przez 15 sekund nie podejmuje działań ofensywnych.
Walka przerwana w pozycji stojącej powinna być wznowiona przez sędziego w pozycji stojącej, a przerwana w pozycji leżącej wznowiona z pozycji za-zen (klęczącej).
Walka zostanie przerwana przez sędziego jeśli któryś z zawodników walcząc w pozycji stojącej przebywa poza polem walki ponad 2 sekundy oraz gdy ponad połowa powierzchni "figury" utworzonej przez walczących w parterze zawodników znajduje się poza polem walki przez okres ponad 2 sekund.
7. Ocena walki.
Przyznawanie dodatnich punktów pomocniczych:
Walka zostanie zakończona przed czasem, jeśli [1] któryś z zawodników z dowolnego powodu podda się; [2] zostanie poddany przez sędziego w wyniku zastosowania przez jednego z walczących prawidłowej techniki duszeń lub dzwigni, a której kontynuowanie oraz brak reakcji drugiego z walczących może narazić tego ostatniego na ewentualne odniesienie uszczerbku na zdrowiu; [3] jeden z zawodników w wyniku kontuzji nie jest zdolny do kontynuowania walki. O zdolności do dalszej walki w takim przypadku decyduje lekarz zawodów po konsultacji z zawodnikiem i/lub trenerem/opiekunem zawodnika.
W zawodach drużynowych walka zakończona przed czasem równa jest 25 punktom pomocniczym.
Za prawidłowo wykonany rzut, tzn. poprawny technicznie i z odpowiednią dynamiką (odpowiednik ippon w judo) zawodnik otrzymuje +3 punkty, które sędzia przyznaje bez przerywania walki poprzez uniesienie ręki oznaczonej odpowiednim kolorem i 3 palcami wzniesionymi w górę.
Rzut gorzej wykonany, ale skutkujący dotknięciem maty przez jakąkolwiek część tułowia rzucanego powinien być oceniony na +1 pkt. Sędzia przyznaje ten punkt analogicznie jak w przypadku powyżej, bez przerywania walki, podnosząc jednak 1 palec odpowiedniej ręki do góry.
Punkty pomocnicze przyznawane w trakcie walki w parterze przyznaje sędzia prowadzący walkę bez jej przerywania, unosząc rękę z kolorem rękawa odpowiadającym zawodnikowi. Ilość uniesionych palców wskazuje ilość punktów jakie przyznał sędzia. I tak: za prawidłowo założoną technikę - trzymanie, duszenie lub dźwignię sędzia przyznaje +1 pkt. Prawidłowe trzymanie to takie kontrolowanie przeciwnika, że większa część jego pleców przylega do maty, a on sam nie obejmuje nogami trzymającego. Czas trzymania liczy sędzia czasowy przy stoliku od momentu ogłoszenia trzymania przez sędziwego arbitra komendą osaekomi do momentu jego zakończenia (komenda - toketa) lub przerwy w walce (mate). Jeśli duszenie lub dźwignia są skuteczne powinny zakończyć walkę przed czasem. Prawidłowo utrzymane trzymanie przez okres 20 sekund daje zawodnikowi +2 dodatkowe punkty - walka jest przerwana, a następnie natychmiast wznowiona z pozycji klęczącej za-zen. W tym przypadku zawodnicy klęczą naprzeciwko siebie w odległości ok. 2 m zwróceni do siebie twarzami.
Za "przejście gardy" w parterze (pozycja gdy jeden z zawodników znajduje się między nogami drugiego) zawodnik otrzymuje +2 pkt.
Jest dozwolony nacisk na głowę przeciwnika w kierunku do przodu, do klatki piersiowej. Wolno odchylić głowę przeciwnika o kilka stopni w każdą stronę działając w sposób nie dynamiczny (nie gwałtowny) na bok, tył lub czoło oponenta.
Dozwolone są dźwignie na stawy nadgarstkowe, łokciowe, barkowe i staw kolanowy. Mogą one być stosowane łącznie z uciskiem kości długiej każdej z kończyn.
Podniesienie przeciwnika z parteru (np. z "gardy" - gdy przeciwnik nadal oplata nogami podnoszącego, ale nie ma kontaktu z matą) do pozycji stojącej i utrzymanie go w tej pozycji przez co najmniej 2 sek. powoduje przerwanie walki i przyznanie +1 pkt. podnoszącemu. Walka zostaje następnie natychmiast wznowiona z pozycji za-zen.
8. Czyny zabronione. Kary - przyznanie punktów ujemnych (czyli dodatnich dla przeciwnika).
Nie wolno rzucić podniesionym z parteru przeciwnikiem o matę lub umyślnie upaść z nim ponownie do parteru. Za taki czyn sędzia powinien ukarać podnoszącego karą czuj (chuj) równoznaczną z przyznaniem 2 pkt. jego przeciwnikowi.
Powstanie do pozycji stojącej z parteru na okres dłuższy niż 1 sek. nie będąc atakowanym przez przeciwnika (ucieczka z parteru) spowoduje przerwanie walki i natychmiastowe wznowienie jej z pozycji za-zen. Każde ponowne takie powstanie skutkuje karą shido i przyznaniem 1 pkt. przeciwnikowi.
Zabronione są dźwignie skrętne na nogi (skręcanie nogi przeciwnika w jakimkolwiek stawie). Wykonanie takiej techniki spowoduje przyznanie kary chuj i 2 pkt dla przeciwnika.
Próba wykonania dźwigni na kręgosłup, próba skrętu głowy przeciwnika wzdłuż osi kręgosłupa (trzymając rękoma lub nogami) lub rzut trzymając za samą głowę przeciwnika spowoduje karę keikoku równoznaczną z przyznaniem 3 pkt. dla przeciwnika.
Zabronione jest wykonywanie rzutu razem z wykonywaną w tym samym czasie dźwignią lub duszeniem. Czyn taki spowoduje przyznanie kary keikoku (3 pkt. dla przeciwnika). Dozwolone jest natomiast sprowadzenie do parteru poprzez duszenie lub dźwignię (brak elementu lotu, brak dynamiki w porównaniu z rzutem).
Dźwignie na palce są zabronione, kara - chui (-2 pkt.)
Umyślne działanie na twarz przeciwnika jest zabronione, kara - shido (-1 pkt.)
Zabronione są uderzenia i kopnięcia, jak też gryzienie, szczypanie, ciągnięcie za włosy itp. Akcje takie, w zależności od stopnia ich intensywności i potencjalnej groźby skontuzjowania oponenta spowodują przyznanie przez sędziego kary shido (-1), chuj (-2) lub keikoku (-3). Ponowienie czyny zagrożonego karą keikoku powoduje dyskwalifikację - hansokumake i wykluczenie zawodnika z dalszej walki. Przed wykluczeniem sędzia arbiter ma obowiązek skonsultować te decyzję z sędzią głównym maty. W zależności od okoliczności i stopnia zagrożenia wykonywaną niebezpieczną akcją zawodnik może być wykluczony tylko z bieżącej walki lub z całych zawodów.
9. Uwagi końcowe.
a/ Minimalna obsada sędziowska na macie to 2 osoby: sędzia główny maty i sędzia arbiter prowadzący walkę na macie. Wskazane jest aby w miarę możliwości zapewnić pełną obsadę sędziowską maty tzn.:
- sędzia główny maty,
- sędzia arbiter,
- sędzia czasowy
- sędzia prowadzący listy walk,
- 1-2 sędziów bocznych, pomocniczych na przeciwległych rogach maty. W przypadku nieparzystej ilości sędziów na macie decyzje zapadają większością głosów.
b/ W każdym przypadku dyskusyjnym dotyczącym oceny lub przebiegu walki decyzja ostateczna należy do sędziego głównego maty.
c/ Sędzia arbiter w przypadku konieczności odwołania lub korekty własnej decyzji robi to wymachując kilkakrotnie przedramieniem nad własną głową, a następnie jeśli jest to korekta - pokazuje decyzję właściwą.
d/ W przypadku kontuzji zawodnika sędzia arbiter powinien przerwać walkę i wezwać lekarza dyżurnego. Taka przerwa w walce powoduje wstrzymanie odliczania czasu walki. Interwencja lekarza może być tylko doraźna, a zatem nie powinna trwać dłużej niż 1 minutę. Gdy po tym czasie zawodnik nie jest w stanie w sposób bezpieczny i higieniczny kontynuować pojedynku sędzia powinien ogłosić niezdolność do walki i ją zakończyć.
e/ Zawodnik może w trakcie walki poprosić z uzasadnionych powodów o jej chwilowe wstrzymanie na okres nie dłuższy jednak niż 1 minuta. Robi to poprzez podniesienie ręki i zwrócenie się twarzą w kierunku sędziego arbitra. Prośba taka nie może nastąpić w trakcie wykonywania techniki przez przeciwnika.
f/ Zawodnicy prowadzący walkę nie mogą dyskutować z sędzią, widzami, trenerem czy między sobą.
g/ Wszelkie protesty czy uwagi związane z zawodami bądź prowadzonymi walkami mogą być kierowane do sędziego maty lub sędziego głównego zawodów tylko przez trenera lub przedstawiciela ekipy biorącej udział w zawodach. Protesty dotyczące sędziowania i przyznawania punktów prowadzonych walk można kierować, tylko w trakcie trwania lub zaraz po ich zakończeniu. Powinny one być rozpatrzone natychmiast przez sędziego głównego maty lub sędziego głównego zawodów. W uzasadnionych okolicznościach sędzia główny maty może nakazać przerwanie prowadzonej walki.
h/ Wszelkie nie sportowe zachowanie zawodników, trenerów bądź działaczy będzie prowadzić do dyskwalifikacji zawodnika lub ekipy.
Napisano Ponad rok temu
Czy pozycje dominujące tj. boczna, dosiad, północ południe, wpiecie za plecy(nazwy z bjj) są punktowane?
Napisano Ponad rok temu
Napisano Ponad rok temu
7. Ocena walki.
Punkty pomocnicze przyznawane w trakcie walki w parterze przyznaje sędzia prowadzący walkę bez jej przerywania, unosząc rękę z kolorem rękawa odpowiadającym zawodnikowi. Ilość uniesionych palców wskazuje ilość punktów jakie przyznał sędzia. I tak: za prawidłowo założoną technikę - trzymanie, duszenie lub dźwignię sędzia przyznaje +1 pkt. Prawidłowe trzymanie to takie kontrolowanie przeciwnika, że większa część jego pleców przylega do maty, a on sam nie obejmuje nogami trzymającego. Czas trzymania liczy sędzia czasowy przy stoliku od momentu ogłoszenia trzymania przez sędziwego arbitra komendą osaekomi do momentu jego zakończenia (komenda - toketa) lub przerwy w walce (mate). Jeśli duszenie lub dźwignia są skuteczne powinny zakończyć walkę przed czasem. Prawidłowo utrzymane trzymanie przez okres 20 sekund daje zawodnikowi +2 dodatkowe punkty - walka jest przerwana, a następnie natychmiast wznowiona z pozycji klęczącej za-zen. W tym przypadku zawodnicy klęczą naprzeciwko siebie w odległości ok. 2 m zwróceni do siebie twarzami.
Jakie trzymania są punktowane?
Napisano Ponad rok temu
Napisano Ponad rok temu
Nie bo dosiad to nie pozycja wedlug tych przepisow tak jak i wpiecie za plecy.czyli to o czym mówił saku
Napisano Ponad rok temu
Pozwole sobie zacytowanc fragmenty maila jakiego otrzymalem od oganizatora a tyczacy sie przepisow.
Napisano Ponad rok temu
1pkt. przyznaje się w czasie walki zawodnikowi , który założy przeciwnikowi dzwignię,
duszenie lub trzymanie i techniki te maja szansę powodzenia. „Wyrocznią” w tym
przypadku jest sędzia prowadzący walkę na macie. Jak w każdym sporcie niewymiernym, jest to
oczywiście subiektywna ocena sędziego, który bazuje na swoim doświadczeniu ( a tylko tacy
sędziowie, tzn. doświadczeni, powinni być dopuszczani do prowadzenia walki na macie). Tę
umiejętność oceny i kwalifikacji techniki sędzia ma szansę pogłębiać i doskonalić na kursach
sędziowskich, w których powinien często uczestniczyć. U nas kurs taki jest przed/przy okazji
każdych zawodów. Na dodatek sędziemu na macie pomagają sędziowie boczni, którzy czasami ze
względu na ustawienie zawodników mają szanse lepiej widzieć zakładaną technikę. W wyniku
prawidłowo założonego duszenie lub dźwigni przeciwnik powinien się poddać, ale przecież on
walczy i w wyniku tej walki może wyjść z dzwigni lub przerwać duszenie, lub po prostu je
wytrzymać, bo było słabo wykonywane. To są typowe sytuacje, w których zawodnik otrzyma 1pkt.
Osobną sprawą są trzymania. Prawidłowo założone trzymanie to takie, gdzie większa część pleców
trzymanego przylega do maty, a on sam nie obejmuje nogami tułowia, głowy czy uda trzymajacego. Z
obchwytu przedramienia lub łydki łatwo się wyswobodzić. Tak jak poprzednio – gdy sędzia
zauważy, że te warunki są spełnione – ogłasza założenie trzymania i przyznaje 1pkt. Czas
liczony jest przy stoliku sędziowskim i po upływie 20 sek. sędzia czasowy sygnalizuje to
sędziemu prowadzącemu walkę na macie, a ten ogłasza chwilową przerwę w walce – [mate] i
przyznaje trzymającemu dodatkowe +2pkt. (tak jakby ippon w judo, ale ippon nie kończący walki).
Po czym walka jest natychmiast wznawiana w parterze (z pozycji za-zen, naprzeciw siebie ). Gdy
przed upływem 20 sek trzymany wyjdzie (wyswobodzi się z trzymania), pozostanie tylko 1pkt. dla
trzymającego za założenie trzymania.
Jest jeszcze jeden element walki, za który można dostać 1 pkt. Jest to wyniesienie. Gdy Uke
(przeciwnik) jest trzymany w gardzie (pomiędzy nogami Tori) lub Tori jest za plecami Uke (lub
jakaś taka podobna sytuacja) ale nie umie lub nie chce lub nie może wykonać techniki kończącej,
a Uke wstanie z nim do wyprostu w taki sposób, że Tori nie ma żadnego kontaktu z matą przez
ponad 2 sek. to sędzia powinien przerwać na chwilę walkę i przyznać wynoszącemu 1pkt. Dlaczego?
Bo ten, który wyniósł swojego przeciwnika tak wysoko, pokazał, że kontroluje sytuację (gdy
utrzyma 2sek. to pewnie mógłby i utrzymać dłużej). Mógłby w tym momencie w realnej walce
(„ulicznej”) opaść z partnerem, rzucić się z nim spadając np. na głowę trzymającego,
czy z rozmachem uderzyć głową trzymającego o podłoże. Nie zrobi tego, bo to jest sport i tu nie
chodzi o uszkodzenie przeciwnika, ale „w nagrodę” powinien dostać 1pkt. Sędzia zatem
przerwie walkę po ok. 2 sek , przyzna 1pkt. i nakaże wznowić walkę w parterze z pozycji za-zan
(walczący klęczą naprzeciw siebie w odległości ok. 1,5 - 2m zwróceni twarzami do siebie). Dobry
zawodnik, kontrolujący przeciwnika w parterze nie pozwoli się wynieść, albo odsunie się od
wynoszącego, tak że dalsza próba powstania do pozycji stojącej byłaby bezzasadna i mogłaby
zostać potraktowana za ucieczkę z parteru i ukarana karą [shido] = - 1pkt (punkt dodatni dla
przeciwnika).
Napisano Ponad rok temu
ale boczna czy dosiad to przecież trzymania i są punktowane za samo osiągnięcie takiej pozycjiNie bo dosiad to nie pozycja wedlug tych przepisow tak jak i wpiecie za plecy.czyli to o czym mówił saku
Napisano Ponad rok temu
Napisano Ponad rok temu
tylko dosiad nie jest trzymaniem ale z niego prosto przej do trzymania.
Dosiad to trzymanie jak dlugo przeciwnik bedzie na plecach i sprawuje sie pod nasza kontrola(przy czym nie majstruje przy naszych nogach).
Tate Shiho Gatame, Kuzure Tate Shiho Gatame, Kata Gatame. Wszystkie te pozycje to odmiany dosiadu. Uznane i rozpoznawane w Judo, a zatem i w JJ.
Sedzia winien oglosic trzymanie na chwile po tym jak zawodnik zdobedzie dosiad. To ile punktow, jesli wogule, zdobedzie zawodnik zalezne jest od tego jak dlugo utrzyma swojego przeciwnika w tej pozycji.
Definiujac trzymanie lepiej napisac czym ono nie jest. Tak jest prosciej.
Napisano Ponad rok temu
Przeciwnik musi byc unieruchomiony i wieksza czescia plecow dotykac maty co nie jest do osiagniecia samym dosiadem. Dlatego przejscie tylko do dosiadu nie jest punktowane.
Napisano Ponad rok temu
To co wymieniles to sa trzymania ktore wykonuje sie z dosiadu - sam dosiad kiedy rece dosiadajacego sa tylko oparte o mate nie jest trzymaniem
Jak dlugo przeciwnik jest wieksza cześcią na plecach i nie moze za wiele w tej pozycji zrobic (czyli jest unieruchomiony) to to jest trzymanie jak kazde inne.
Zreszta jaka jest roznica miedzy trzymaniem z dosiadu czy np. z bocznej? W obu przeciwnik probuje sie uwolnic, uda mu sie uciec, swietnie, wyszedl z trzymania, nie udaje? Coz, no to traci punkty. To bardzo proste kryterium.
Z mojego punktu widzenia nie wazne w jakiej pozycji zlapiesz przeciwnika, jak i za co go zlapiesz. Jak dlugo lezy na plecach i nie moze za wiele zrobic to to jest trzymanie. Istotne jest jedynie to czy nie oplata nas nogami.
Przejscie do zadnego trzymania nie jest punktowane. Dopiero czas w czasie ktorego mamy pod kontrola przeciwnika
P.S
W tate_shiho_gatame obie dlonie moga spoczywac spokojnie na macie :wink:
Napisano Ponad rok temu
Do roku lub dwoch cwiczenia - beda poczatkujacy - powyzej zaawansowani.
Ćwiczenia czego?
Użytkownicy przeglądający ten temat: 0
0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych
10 następnych tematów
-
Ju Jitsu w Toruniu - gdzie?
- Ponad rok temu
-
Nie ujmujac nic stylowi...
- Ponad rok temu
-
Aiki-Jujitsu
- Ponad rok temu
-
Zakup Gi w 3miescie
- Ponad rok temu
-
Kodokan Shin-Ryu Ju-Jutsu
- Ponad rok temu
-
relacje z obozów 2004
- Ponad rok temu
-
PT Budokanowcy - jaki fraczek?
- Ponad rok temu
-
szukam klubu jiu jitsu we wrocławiu
- Ponad rok temu
-
JJ - newbie prosi o poradę.
- Ponad rok temu
-
[Warszawa] Budokan - jakie wrażenia?
- Ponad rok temu