techniki aikido to nie jest wingmann kwestia wiary, a praktyki...
kolejny raz wyciagasz na wierzch dyskusje na temat skutecznosci technik aiki, niby od innym szyldem, pewno nie specjalnie, ale o to tu chodzi, bo twoje pytanie to nic innego jak:
skoro techniki aikido nie dzialaja to nie przydadza sie do obrony, to w takim razie dlaczego latacie do dojo x razy w tyodniu?No ale jest ciut inaczej. Kazdy kto widywal aikido na pokazach itp. mowiac o aiki widzi obszerne koliste ruchy, uke latajacych na 3m itp. A to przeciez tylko czesc aikido, wiele technik jest na ulicy niemozliwych do wykonania, co nie jest tylko bolaczka aikidokow. Identycznie jest w karate, taekwondo, capo i innach sztukach uderzanych, a pewny jestem tez, ze nie kazda technika tak oslawionego skutecznoscia bjj nadaje sie na ulice. Te techniki sluza w ogromnej wiekszosci do nauki ruchu, wyrobienia sobie kontroli dystansu, swiadomosci kontroli nad uke itp. Ale sa i inne, ktore z powodzeniem mozna przeniesc na ulice i zadzialaja, oczywiscie w miare naszych umiejetnosci. Nie moga to byc techniki skomplikowane, bo nie ma na to czasu i tez przeciwnik nie bedzie czekal az skonczysz kolo niego tancowac i cos mu tam zlamiesz. Trzeba tez zapomniec ze kogos sie tak pieknie rzuci jak w dojo - wystarczy spojrzec na poczatkujego jak zachowuje sie na pierwszym treningu - czasami robi cos co dla nas jest bez sensu, czesto wystawiajac sie na wiekszy bol i kontuzje, a powod jest prosty - on nie zna technik i sposobow wyjscia z nich. To samo bedzie na ulicy, jak uda ci sie zrobic kotegehe to nie ma co liczyc na to ze facet nam piekne yoko-ukemi odstawi, ale co najwyzej kleknie. Technik na ulice trzeba sie uczyc specjalnie z mysla o ulicy i tak je robic na macie, ale to juz zalezy od instruktorow - czego i jak ucza. Sa szkoly gdzie nie ma to najmniejszego znaczenia, a sa gdzie cwiczy sie tego dosc sporo.