Będzie widniej...
Napisano Ponad rok temu
Szykujcie kassę na nowe lampki, bo jeszcze przed latem będę miał ciekawe propozycje. :twisted:
-- M.
Napisano Ponad rok temu
Niezłe świeczki się szykują :twisted:Philips Lumileds HB White LED
Current 350 mA 2000 mA
Lumens 136 502
Lumens per Watt 115 61
Watts 102 8.3
Napisano Ponad rok temu
Ale jazda 8O
Tak mi przyszło do głowy, żeby w dwóch zdaniach te lumeny wyjaśnić. Może nie każdy się połapuje, z jakimi wartościami zaczynamy mieć do czynienia.
Im więcej lumenów (skrót: lm), tym jaśniej, definicja IMHO nieważna tu i teraz. Skrót lm/W oznacza liczbę lumenów uzyskiwaną z jednego wata mocy.
- Żarówka standardowa z żarnikiem wolframowym na 220V ma wydajność maks. 18 lm/W
- Żarówka halogenowa z bańką kwarcową, to maks. 30 lm/W
- Diody LuxeonIII, które jeszcze są reklamowane jako super nowość, to wydajność w granicach 40 lm/W (dioda Luxeon 3-watowa: 37 lm/W, 5-watowa: 27 lm/W)
- Diody Cree 7090 XR-E (diody SSC to ten sam luminofor w innej obudowie), to przełomowa wydajność ok. 90 lm/W
- Teraz jest zapowiedź nowych Lumileds o wydajności 115 lm/WMaksymalna teoretyczna wydajność dla światła białego wynosi około 250 lm/W i chyba 680 lm/W dla światła o długości 555 nm.
I co z tego wynika? Jeśli latarka świeci siłą 100 lumenów (bardzo jasno, w klasycznym Maglite 3D to może 30 lm się uzbiera) i jest zasilana z 2 akumulatorów AA (o pojemności 2500 mAh), to:
- Dioda Luxeon III z binem Uxxx poświeci około 2 godzin
- Dioda Cree XR-E z binem P4 poświeci około 3,5 godziny
- Dioda zapowiadana w tym wątku poświeci przez 5 godzin.Albo inaczej -- przy takim samym zasilaniu przez 2 godziny świecenia można uzyskać następującą siłę światła:
- Dioda Luxeon III z binem Uxxx około 110 lm
- Dioda Cree XR-E z binem P4 około 270 lm
- Dioda zapowiadana w tym wątku da z siebie 350 lm.-- M.
Napisano Ponad rok temu
Wiesz ja się zastanawiam, kiedy dojdzie do tego, że w reflektorach samochodowych, czy oświetleniu mieszkań całkowicie przestanie się opłacać stosowania oświelenia klasycznego, czy powszechnych dziś żarówek energooszczędnych. Oczywiście wiem, że oświetlenie mieszkań na ledach da się zrobić, tyle, że teraz to raczej jeszcze ciekawostaka jest. W samochodach się stosuje, ale nie na oświetlenie główne. W UK widziałem ledy montowane w górnych lampach pociągu, oraz jako tylne i boczne światła pozycyjne. Oczywiście w tych wypadkach pakowano ich już sporo, ale też jasnością ustępowały nawet LUXom I.Tak mi przyszło do głowy, żeby w dwóch zdaniach te lumeny wyjaśnić. Może nie każdy się połapuje, z jakimi wartościami zaczynamy mieć do czynienia.
Napisano Ponad rok temu
Technologia wykonania - dioda jest elementem b. małym (0,5 mm) - o rząd mniejszym niż bańka ksenonowa (ok 4 mm) - to zmusza do wykonania odbłysników (granica światłocienia), sterowania (samopoziomowanie) i regulacji po wymianie z dokładnością o rząd wyższą - a to są problemy technologiczne producentór lamp nie diód.
A poza tym póki co jeszcze można zarobić na produkcji xenonów i nowych lamp halogenowych... Jestem przekonany, że technologie już są, tylko czekają na odpowiedni moment - masowe wprowadzenie na rynek obniży koszty jednostkowe, a poza tym producenci diod cały czas nie osiągnęli bariery po której nic więcej w diodach niebędzie można zrobić. To pozwoli na bezpieczne prace i homologację lamp z ostateczną wersją mocnej i silnej diody bez obaw że konkurencja zaoferuje diodę jeszcze jaśniejszą.
Ale te problemy wcale nie przeszkadzają cieszyć się z coraz jasniejszych i dłużej świecących cacuszek. Pozdr Zenobee
Napisano Ponad rok temu
Audi już w 2004 roku A6 zrobiło z diodami w przednich lampach:
[link widoczny dla zalogowanych Użytkowników]
Pozdrowionka
Napisano Ponad rok temu
Jednak wolałbym bardziej radykalne rozwiązania oparte na tytanach nowej generacji. :wink:Each headlamp in the Audi A8 6.0 incorporates a module with five white Luxeon LEDs arranged in a five-point pattern, like the five spots on a dice, to form a combination daytime running lamp and night-time position lamp.
Zalety diodowego oświetlenia dostrzegli nawet Amisze, którzy ze swoim podejściem do techniki są nieco staroświeccy.
[link widoczny dla zalogowanych Użytkowników]Oświetlenie powozów, nakazywane przez prawo stanu Pennsylwania (gdzie mieszka większość wspólnoty Amiszów), to dla Amiszów prawdziwy kłopot. Prawo stanu Pensylwania, gdzie mieszka największa część populacji Amiszów, nakazuje oświetlanie powozów parą lamp. Tradycyjne lampy są zasilane bateriami 12V, które wystarczają zaledwie na 6-8 godzin. Wciąż trzeba je ładować, co jest energochłonne i o tyle uciążliwe, że podstawowym źródłem prądu dla Amiszów są baterie słoneczne. Elam S. Beiler zbudował więc nowe lampy w oparciu o diodę Luxeon V. Jedno ładowanie wystarcza teraz na 100 godzin. Produkt sprzedaje się doskonale.
Wynika z tego, że jednak czasami wiedzą co dobre. :wink:
Napisano Ponad rok temu
No tak, tyle, że Hella (bo to ona chyba to zrobiła) nie wprowadziła tego na rynek.Hejo!
Audi już w 2004 roku A6 zrobiło z diodami w przednich lampach:
[link widoczny dla zalogowanych Użytkowników]
Pozdrowionka
Powiem więcej zwiększenie ilości punktów świetlnych zwiększa mozliwosci lamp - można je dzielić na dzienne, drogowe miejskie pozamiejskie autostradowe, dopalanie zakrętów, jazda po parkingu i manewrowa itp. Za jakieś 10 lat bedziemy jeździć ciekawie mrugajacymi samochodzikami
[link widoczny dla zalogowanych Użytkowników] , [link widoczny dla zalogowanych Użytkowników] , trochę o [link widoczny dla zalogowanych Użytkowników]. Ciekawię się będzie działo PS Na tej ostatniej stronce piszą o luxeonach dających 120 lm/W? To się tak szybko zmienia?? Pozdr Zenobee.
Napisano Ponad rok temu
I masz rację Zenobee.
Diody stwarzają wiele możliwości.
Nie mówię już o tym, jaką radochę mogą zwolennicy sensownego tuningu.
Napisano Ponad rok temu
Czy wymiana diody z Lumiledsa 3 na 5 (na przykład) nie spowoduje przegrzania elektroniki? Wolałbym swoją latareczką świecić a nie spawać
Pozdr Zenobee
Napisano Ponad rok temu
Jeśli przerabiać, to lepiej na taką diodę, która przy podobnej mocy elektrycznej daje więcej światła od starej.
Użytkownicy przeglądający ten temat: 1
0 użytkowników, 1 gości, 0 anonimowych
10 następnych tematów
-
GPS do tysiąca złotych||| GPS "turystyczny" vs Pal
- Ponad rok temu
-
GPS do tysiąca złotych||| GPS "turystyczny" vs Pal
- Ponad rok temu
-
Kershaw Cyclone - jak oceniacie
- Ponad rok temu
-
jak otworzyc glowice SF U2
- Ponad rok temu
-
Cechy latarki
- Ponad rok temu
-
Po co ci latarka, skoro możesz komórką sobie przyświecić?
- Ponad rok temu
-
Która latarka?
- Ponad rok temu
-
Fenix L1S
- Ponad rok temu
-
Nowości HDS Systems/Novatac
- Ponad rok temu
-
ponownie fenix pomocy kontra alfalux
- Ponad rok temu