Profesjonalny i tani (?) system ostrzenia noży
Napisano Ponad rok temu
A więc:
planuję zakup ostrzałki Spyderco Triangle, zanim jednak i o ile w ogóle to zrobię, pomyślałem, że można poszukać taniego substytutu tego systemu. Szukałem i znalazłem pewną stronę dystrybutora (producenta?) kamieni do ręcznego ostrzenia. Szukając owego substytutu wyszedłem z założenia, że o ile Spyderco Triangle to coś naprawdę, jak słyszałem, dobrego, to wcale nie oznacza to, że producent owego systemy odkrył coś, czego skuteczność może przypisać sobie (tu nasuwa mi się porównanie do stali D2, która "wypłynęła", że tak powiem, stosunkowo niedawno, a w rzeczywistosci jest znana i stosowana znacznie dłużej). Tak więc:
1. Materiał
Jedyne co wiem o Spyderco Triangle, to to, że są to pręty ceramiczne wykonane z aluminy. Nie wiem co to oznacza, mogę jedynie metodą przypuszczeń i skojarzeń dochodzić, że "alumina" ma coś wspólnego z aluminium, a więc glinem. Materiałem szeroko rozpowszechnionym w produkcji materiałów ściernych na bazie związków tego pierwiastka jest korund (materiał naturalny). Znacznie lepszym od korundu jest elektrokorund szlachetny - symbol 99A (to już materiał syntetyczny). Kwestię materiału mielibyśmy w ten sposób cokolwiek wyjaśnioną. Jedno nie podlega dyskusji - musi to być materiał ceramiczny oznaczony jako V a nie żywiczny oznaczony jako B. Jeżeli się mylę, podałem informacje nieścisłe - proszę o sprostowanie.
2. Twardość
Systemu ostrzącego będę używał do fabrycznie wyprodukowanego noża, stal N690. Zakładam, że wszystkie fabryczne noże są hartowane, tak więc stosując zasadę miękka stal - twardy material ścierny, twarda stal - miękki materiał ścierny, należałoby użyć pręta miękkiego czyli o oznaczeniu H,I, J lub K. Przy tej okazji przypominam skalę twardości wyrobów sciernych: bardzo miękkie: E,F,G, miękkie: H,I,J,K, średnio twarde: L,M,N,O, twarde: P,Q,R,S, bardzo twarde: T,U,W,Z. Zaznaczam przy tym, że twardość materiału ściernego należy rozumieć, nie jako twardość w sensie stosowanym do np. stali, ale jako opór, jaki stawia spoiwo przeciw wyrywaniu ziaren ściernych z powierzchni wyrobu ściernego.
W kwestii dobóru twardości materiału ściernego proszę o komentarze i rady.
3. Ziarnistość
To dla mnie największy problem i tu szczególnie apeluję o pomoc innych forumowiczów. Planuję zakup dwóch prętów - do ostrzenia wstępnego i wykańczającego (tak jak w Trianglu). Jakie dobrać wartości ziarnistości. Producent (dystrybutor) oferuje pręty o następującej ziarnistości:100 120 150 180 220 240 280 320 360 400 600 800 1000 1200. Zaznaczam, że nie wiem, czy te podane wartości to wiekości ziarna w mikrometrach czy też tak jak w papierach ściernych - im większa wartość, tym mniejsza ziarnistość.
Przy tej okazji należałoby sie równiez cofąć do kwestii dobóru materiału - czy na pręt do ostrzenia wstępnego nie lepiej użyć zamiast 99A materiału 99C (węglik krzemu zielony), który jest przewidziany w swoim zastosowaniu do stali utwardzanych i węglików? Taki materiał w moim mniemaniu szybciej będzie zbierał stal Producent (dystrybutor) oferuje taką opcję.
4. Kształt pręta
Najmniejszy problem. Producent (dystrybutor) oferuje pręty o przekroju poprzecznym kwadratowym, prostokątnym, trójkątnym, półokrągłym i okragłym. Nie kazda ziarnistość jest dostępna dla każdego przekroju. Wydaje mi się, zę każdy się nadaje, z wjątkiem okrągłych a optymalne będą trójkątne.
Powstaje pytanie: czy takie kombinowanie ma sens? Odpowiadam, że tak, pod warunkiem, że cena będzie przystępna, czyli znacznie mniejsza od ceny Triangla oraz pod warunkiek, że producent (dystrybutor) prowadzi sprzedaz detaliczną. To drugie to mniejszy problem, zawsze można skrzyknąć na forum większą grupę potencjalnych nabywców.
Zapraszam gorąco do dysusji, prosze o rady i sugestie.
Posiadaczy Triangla proszę o nie sabotowanie tematu
Napisano Ponad rok temu
mają pręty ceramiczne o różnej ziarnistości, spoiwie, kształtach itp
można sobie triangla zrobić w domu (z wiertarką stołową jeszcze łatwiej)
Napisano Ponad rok temu
Zapomniałem dodać najważniejszego - nazwy firmy, która oferuje owe pręty. Oczywiście, że chodziło MARBAT
Napisano Ponad rok temu
Sam zamierzam zrobić coś a'la Lansky System, bo używałem tej ostrzałki długo i uważam ja za bardzo dobry sprzęt. Trzeba tylko w nim poprawić kilka niedociągnięć konstrukcyjnych.
Triangle nie miałem i nie zależy mi na jego posiadaniu.
Napisano Ponad rok temu
korund tlenek glinu, minerał najtwardszy po diamencie, mętny, szary (k. zwyczajny), przezroczysty, czerwony (rubin) a. niebieski (szafir).
2. Twardość triangla to ok. 800 i 1200 (dlatego potrzebne są jeszcze diamenty). Na pręt do obróbki zgrubnej szukałbym czegoś poniżej 400
3. To czego nie zapewnią Ci pręty z tej firmy to rowek do ostrzenia szpicy. No i zobacz sobię instrukcję do Triangla jak można używać tych kamieni.
4. Też mi się wydaje, że ceramiczne, zielone powinny być ale nie wiem na pewno.
5. System profesjonalny to by było coś jak ProEdge z tymi kamieniami z Marbad (w oryginale używane są kamienie które muszą być moczone w wodzie).
6. Czy te pręty muszą być stosowane z olejem albo wodą ?
Interesujące produkty, też chyba kupię u nich coś po wyjaśnieniu pkt. 6.
A może poprosić jakiegoś kolegę z forum o wykonanie czegoś na podobieństwo ProEdge dostosowanego do różnych kamieni z Marbad ?
Ja byłbym zainteresowany.
PS
Jestem posiadaczem Triangla
Napisano Ponad rok temu
Właśnie szukałem kogoś, kto produkuje u nas takie rzeczy.sprawdź ofertę firmy MARBAD - [link widoczny dla zalogowanych Użytkowników]
mają pręty ceramiczne o różnej ziarnistości, spoiwie, kształtach itp
można sobie triangla zrobić w domu (z wiertarką stołową jeszcze łatwiej)
Wielkie dzięki za tą informację.
Napisano Ponad rok temu
Najlepiej byłoby gdyby robili NA WYMIAR, kopiując rozmaiary "trianglowe" . Wtedy wsadza się w dziury TRI-ANGLE i po zawodach
Napisano Ponad rok temu
cyt.: korund tlenek glinu, minerał najtwardszy po diamencie, mętny, szary (k. zwyczajny), przezroczysty, czerwony (rubin) a. niebieski (szafir).
Z tego co wiem, korund to rlenek glinu Al2O3
cyt.: Twardość triangla to ok. 800 i 1200 (dlatego potrzebne są jeszcze diamenty). Na pręt do obróbki zgrubnej szukałbym czegoś poniżej 400
Te oznaczenia to nie twrdość a ziarnistość - im większa wrtość tej licvzby, tym mniejsze ziarno
cyt.: . Czy te pręty muszą być stosowane z olejem albo wodą ?
Z olejem lub wodą ostrzymy na kamieniach naturalnych, typu Arkanzas lub belgijski. Na ceramice ostrzymy na sucho
Napisano Ponad rok temu
1. ostrzenie zgrubne: 120 (do bardzo stępionych noży lub profilowania ostrza)
2. ostrzenie właściwe: 280
3. ostrzenie wykańczające do nadania ostrzu ostrości porównywalnej z ostrością
brzytwy: 600
Twardość kamieni J lub K lub L lub M
Materiał: elektrokorund szlachetny 99A (chyba o barwie białej)
Pręty ceramiczne oznaczone jako V (nie
Niestety Marbad nie ma w ofercie prętów wykonanych z elektrokorundu szlachetnego w całym zakresie ziarnistości i w każdym kształcie. Obecnie z tego materiału ma pręty o ziarnistości 800 i twardości F1, a konkretnie:
Kwadrat 6x150 99A 800F- 24,13zl netto
Prostokat 3x6x150 99A 800F - 22,28zl netto
Prostokat 6x13x150 99A 800F-- 26,56zl netto
W standardzie mają pręty wykonane z węglika krzemu oznaczone jako 99C., a konkretnie:
standard to prostokat 99C 400-1200 twardosc K
ceny 17-30zl
I jest problem z zakupem - nie sprzedają detalicznie, mogą co prawda zrobić wyątek i wysłąć kurierem, ale należy mieć firmę lub powołać się na frmę zaprzyjaźnioną
Napisano Ponad rok temu
2. Twardość triangla to ok. 800 i 1200
to chyba nie twardość , a ziarnistość
zdrówka
marcins
Napisano Ponad rok temu
To akurat problem chyba nie jest :wink:I jest problem z zakupem - nie sprzedają detalicznie, mogą co prawda zrobić wyątek i wysłąć kurierem, ale należy mieć firmę lub powołać się na frmę zaprzyjaźnioną
Napisano Ponad rok temu
Korund to jest tlenek glinu ale są różne odmiany. Również naturalnie występuje w przyrodzie jako kamienie szlachetne.
[link widoczny dla zalogowanych Użytkowników]
są pewne wskazówki co do różnych materiałów i spoiw używanych do ściernic. Wygląda na to, że do ostrzenia ręcznego to nie ma znaczenia czy to żywica czy ceramika.
Napisano Ponad rok temu
Napisano Ponad rok temu
Napisano Ponad rok temu
Po ponad dwóch miesiącach temat wraca, co jest spowodowane moją upartością w dążeniu do celu, którym jest wykonanie taniej ostrzałki.
Otóż na dniach będę w posiadaniu elektrokorundu szlachetnego w proszku. Będą to ziarnistości 320, 600 oraz 800. Z każdego po 1kg. Moje pytanie jest następujące - jakiego spoiwa użyć do odlania z tego kamieni ostrzących? Na spoiwa ceramiczne raczej nie ma sznas, bo nie mam gdzie tego wypalić, ale mogą być żywiczne badź mineralne. Co będzie najlepsze? Myślałem o cemencie, cemencie ze szkłem wodnym lub żywicy epoksydowej. Wydaje mi się, że najlepsza będzie żywica epoksydowa, nie wiem tylko gdzie ją nabyć. Oczywiście można kupić na przykład kilka lub kilkanascie opakowań kleju Distal, ale ze względów ekonomicznych raczej mija sie to z celem. Czy zatem ktoś z forumowiczów wie, jaką żywicę nabyć do interesujących mnie celów? I gdzie nabyć? Najlepszy byłby to typ zywicy o stosunkowo małej lepkości, tak aby mozna było w łatwy sposób uzyskać jednorodną masę mieszając elektrokorund z żywicą - wiadomo, im mniejsza lepkość, tym łatwiej wymieszać. Musiałby być to też materiał o stosunkowo małym skurczu podczas wiązania, tak aby uzyskać kształt odlewu zgodny z zamierzonym. Planuję odlać pręty o przekroju trójkąta równobocznego o boku 5cm i długości 20cm.
A może da się wykorzystac do tego celu inne materiały stosunkowo tanie w porównaniu do zakupionej objetości - kleje do glazury, posadzki samopoziomujące, itp.
Proszę forumowiczów posiadających odpowiednią wiedzę i/lub doświadczenie w tej materii o informacje.
Jako dodakową informację mogę podac, że do oryginalnych ściernic żywicznych wykorzystywana jet żywica fenolowo-formaldehydowa. ktoś to sprzedaje detalicznie?
Pozdrawiam
Napisano Ponad rok temu
Koniecznie pisz o postępach, bo sam chciałbym sobie zrobić takie cudeńka.
Pozdrawiam
Napisano Ponad rok temu
Jezeli wyszłoby z tego coś porządnego możnaby zroić poradnik na miarę tego z "masters of steel" nt. robienia ostrzy chałupniczymi metodami.
BTW> czmu tak bardzo zależy Ci na trojkątnym przekroju ?
Napisano Ponad rok temu
Jezeli wyszłoby z tego coś porządnego możnaby zroić poradnik na miarę tego z "masters of steel" nt. robienia ostrzy chałupniczymi metodami.
BTW> czmu tak bardzo zależy Ci na trojkątnym przekroju ?
Napisano Ponad rok temu
1. Można ostrzyć na krawedziach i na płaszczyznach (tak jak w trianglu, w tej właśnie
kolejności)
2. Łatwo odlać ten kształt wykorzystując kątownik stalowy, np. 50x50mm jako formę
O postępach na pewno napiszę
Napisano Ponad rok temu
Która według Ciebie zywica z oferty na stronie, którą podałeś bedzie najodpowiedniejsza?
Użytkownicy przeglądający ten temat: 1
0 użytkowników, 1 gości, 0 anonimowych
10 następnych tematów
-
Sen...
- Ponad rok temu
-
Gliwice spotkanie.
- Ponad rok temu
-
Ostrzałka na szybko :)
- Ponad rok temu
-
Green beret 7" vs 5.5"
- Ponad rok temu
-
Nie z tej bajki - part 2
- Ponad rok temu
-
Dziwny artykuł....
- Ponad rok temu
-
Jak postarzeć ?
- Ponad rok temu
-
Stop molibdenu z wanadem
- Ponad rok temu
-
-=[RAT 1 Folder]=-
- Ponad rok temu
-
noz dla niego i dla niej
- Ponad rok temu