To zaledwie zarys, ale pokazuje co mam na myśli. Wszystko do rozwinięcia i uszczegółowienia, ale z nastawieniem na maksymalne uproszczenie
Sędziowie:
1. Grę ocenia sędzia przemieszczający się w polu gry tak, żeby nie przeszkadzać osobom grającym, ale móc interweniować w razie niebezpiecznych sytuacji
2. Sędzia zgłasza punkty gestami prawej lub lewej ręki dla przypisanego zawodnika (do rozwinięcia i ustalenia - oznaczenia zawodnika opaską, kolorem camisa itd), odpowiednimi gestami sygnalizuje faul, czy przerwę w grze.
3. Sędziowie stolikowi oznaczają punkty na tablicy punktowej według wskazań sędziego głównego
Punkty:
1. W trakcie gry za poszczególne techniki można zdobyć 1 punkt, cztery "ćwiartki" lub osiem 1/8 punktów przewagi.
2. Celem gry jest zdobycie całego punktu lub przewagi punktowej w stosusnku do przeciwnika.
3. Gra kończy się z chwilą zdobycia całego punktu lub z końcem rundy albo po zdyskwalifikowaniu jednego lub obu graczy, albo poddaniu się jednego z graczy.
4. Gra przerywana jest po zdobyciu przez przeciwnika ćwiartki punktu - celnego trafienia lub niepełnej wywrotki, rozpoczyna się od nowa spod bateria.
Punktacja
1. Cały punkt można zdobyć za: podcięcie lub wywrócenie przeciwnika w taki sposób, że nie zdołał uratować pozycji poprzez przejścia do queda, podparcie się na ręku lub na nodze. Do zdobycia całego punktu przeciwnik musi zostać podcięty przez techniki jak tessoura, banda, rasteira i upaść na plecy lub na bok bądź pośladki.
2. Przeciwnikowi, który został przewrócony z pozycji stania na rękach lub głowie (au, bananeira, au giro, quada de rins, pozycje gdzie ciało jest skierowane głową w dół i żadna ze stóp nie dotyka ziemi) i nie zareagował obroną, lądując lub turlając się na plecach pozwala się grać dalej, ale osoba, która spowodowała wywrotkę otrzymuje jedną ćwiartkę punktu.
3. Jedną ćwiartkę punktu otrzymuje się za:
- trafione lub wyraźnie zaznaczone (bez zasłonięcia, uniku, w otwartą pozycję) kopnięcia sierpowe (martelo, gancho) powyżej pasa.
- trafione kopnięcie obrotowe
- trafione uderzenie otwartą dłonią w bok głowy przeciwnika (galopante)
- technikę, która spowodowała wywrotkę bez pełnego upadku na plecy
- ...
4. nie punktuje się uderzeń w klinczu (joelhada, cotovelhada), gdy przeciwnik jest unieruchomiony przez trzymanie wykonywane przez niego lub na nim
5. zakazane jest:
- chwytanie za elementy stroju
- zakładanie duszeń
- zakładanie dźwigni na górne części ciała (kark, ramiona), o ile atak jest wyraźnie wycelowany w stawy górnych kończyn ciała (chave, kimura), dozwolone jest natomiast wykonanie np. tessoura na korpus, bark lub kark, by przerolować przeciwnika do przodu
5. Jedną ósmą punktu otrzymuje się za wykonanie podczas gry elementu akrobatycznego nie będącego atakiem jak: mortal, au sem mao, raiz, parafuso, mariposa, ...
6. Karę w postaci przyznania 1/8 punktu przyznaje się przeciwnikowi zawodnika, który: unika gry, przestaje wykonywać ginga podczas gry, jest niepotrzebnie agresywny (ataki niepunktowane), lub popełnia faule:
- kopnięcie w krocze,
- atak palcami w oczy, na krtań
- bencao w splot słoneczny
Jeżeli zawodnik uporczywie unika gry do rytmu wygrywanego przez bateria również można jego przeciwnikowi przyznać 1/8 punktu
7. Dyskwalifikuje się z gry zawodnika, który zachowuje się w stosunku do przeciwnika lub sędziów w sposob niesportowy (wyzwiska, obrażanie w inny sposób, plucie), nie wykonuje poleceń sędziego, albo popełnił trzeci faul.
Bardzo proste i gotowe do rozwijania. Zapraszam do dyskusji
