Skocz do zawartości


budo_neuroanimal

Rejestracja: Ponad rok temu
Poza forum Ostatnio: --
-----

Moje tematy

Silat, Arnis, Capoeira

Ponad rok temu

Witam. Chciałem, żebyście się przyjrzeli fotografiom z tego topicu i byście ocenili co sądzicie o Capoeira jako o walce z białą bronią. Czy pasuje to do niej, czy to raczej nie możliwe. Pytam osoby zaznajomione z nożem, pałką, ewentualnie maczetą...
Jeśli kogoś jeszcze interesują hipotetyczne powiązania pomiędzy sztukami walki, to warto by zajrzał na tego bloga.

Nowe odkrycia w sprawie Capoeira

Ponad rok temu

Witam. Chciałem się podzielić moimi odkryciami z zakresu etymologii niektórych słówek...

Maculêlê/Olelê Maculelê
- MaKelélé (j. KiKongo - Angola, j. KiTuba - Zair, Kongo) "dźwięk, hałas";
- Kulele (j. Senufo, dialekt Kulere - Wybrz. Kości Słoniowej) "ludzie";
- Kulele (j. KiHa, j. KiVinza - Tanzania) "daleko";
- MaKulele/MaKuleke (j. TshiVenda) "lud zamieszkujący w obszarze Pafuri, na granicy RPA z Mozambikiem (dawna Portugalska Afryka Wschodnia) i Zimbabwe, także ich przodek, który tam przybył z zamiarem zaludnienia nowych ziemii" (lud Venda ma korzenie w Tanzanii);
- Culele/Quelle (wieś Caála w prowincji Huambo w Angoli, -12.9791667° 15.5211111°);
- Maquele/Maquelle/Maquella de Zombo (wieś w prowincji Uige w Angoli)

Capoeira
- Pura/Pula (j. KiKongo) "zapasy, walka"
- KiPura/KiPula (j. KiKongo, j. KiTuba) "walka kogutów"
- KuPura (j. KiKongo) "grać"
- Kapi (j. Guaraní) "busz, suchy krzaczasty las"
- Kaá/Kaapĩ/Caá/Caapĩ (j. TupiNambá) j.w.
- Puéra (j. TupiNambá) "znacznik czasu przeszłego"
- ûera (j. TupiNambá) "stary, martwy, zły"
- Kaá-Puéra/Caá-Puéra (j. TupiNambá) "busz, który był", "busz w przeszłości"
- Kaapĩ-ûera/Caapĩ-ûera (j. TupiNambá) "stary, martwy, zły busz"
- Kapoeira "pomimo braku większych drzew jest miniaturową puszczą o pogmatwanych, wysokich zielskach i krzewach, w których łatwo ukryje się wół wyrośnięty, a cóż dopiero kurczak" (1928 "Rio de Oro" Arkady Fiedler 1894-1985);
- Kapuejra "młody lasek odrastający na miejscu wykarczowanej puszczy. Kapuejry wypala się co pewien czas, aby popiołem użyźnić ziemię pod świeże zasiewy" (1967 "Tętniący step" Bolesław Mrówczyński 1910-1982);
- Odontophorus capueira (j. Łacina) Spix "niemiecki biolog Johann Baptist von Spix 1781-1826, który w latach 1817-1820 zbierał okazy w Brazylii, tak nazwał ptaszka, podobnego wyglądem do kury, mieszkającego w buszu, przez rdzennych jej mieszkańców nazywanego jednakże w j. TupiNambá urú" (skąd też pochodzi nazwa Urugwaj);
- Capão (j. Portugalski) "wykastrowany kogut";
- Capoeira (j. Portugalski) "kurnik, zagroda", "coś dotyczącego wykastrowanych kogutów, np. walka kogutów" (panowie niewolników - ala kogutów - lubowali się w oglądaniu ich walk, co potwierdzają francuskie badania historii Moring - tańca-walki podobnej do Capoeira);

Ngolo (związane z siłą lamparta; Angola pn)
- ngôlo (j. CiLuba), ngo (j. Kituba, Ganda, Gwere, Kamba Kitu, Kamba Mach), engo (j. Gusii, Haya, Logooli, Nyambo, Soga, Tooro), í:ngo (j. Munukutuba) "lampart, pantera"
- ngo-zulu (j. KiTuba) "orzeł"
- n'golo (j. Pangwa) "owca"
- ngolo (j. Ngindo, j. Rufiji) "wielki, mocny"
- ngolo (j. KiTuba), golo (j. KiSuundi, j. CiLaadi) "moc, siła"
- ngolo/ungolo/ovi-ngolo (j. Umbundu) "odmiana cedru, dobrej jakości czerwonego lub żółtego drzewa"
- ngomá/n'goma/oñgoma - drewniany bęben (port. tambor de madeira)

Kongo, Angola (j.w.)
- KoNgo (j. KiKongo) "kraj lamparta"
- NgoLa (j. KiMbundu) "mocniejszy niż lampart"

Ngolo (związane z walecznością zebr; Angola pd)
- longolo/maongolo (j. Silozi) "kameleon/kameleony"
- n-golo (j. Mbunda Kwengo, j. Lojazi), nángolo/ngolo/oingólo/oñgolo (j. Umbundu) "zebra"
- óngólò, ongolo (ton wysoki, wysoki, niski) (j. Kwanyama), o n-goro (j. Ndonga, j. Herero) "zebra"
- òngòló/engolo (ton niski, niski, wysoki) (j. Kwanyama) "aktywność w walce, jedna ze sztuk walki z Angoli pd"
- olongola/ngola/olo-ngolo/ongolo/ongóro/ngonlo (j. Umbundu) "kolano, łokieć"
- ...-gol (j. Kwanyama) "skręcić staw, obrócić, schylać się, przyciągać"

Bantu (grupa etniczna Niger-Kongo B, zbiór wielu ludów z Czarnej Afryki)
- MuNtu (j. KiMbundu) "człowiek"
- BaNtu (j. KiMbundu) "ludzie"

Senzala (mała chata, dom niewolników poza domem ich pana, gdzie potajemnie kultywowali swoją kulturę)
- Sanzala (j. KiMbundu) "wioska, ród"

Mocambo (społeczność zbiegłych niewolników, ich wioska w niedostępnych terenach)
- Mukambo (j. KiMbundu) "ukryte"

Quilombo (miasto zbiegłych niewolników, złożone z kilku Mocambos), Quilombola (zbiegły niewolnik)
- Kilombo (j. KiMbundu) "stolica"

Zumbi (szef kempingu zbiegłych niewolników; również "zły duch"), Zumbi dos Palmares (ur. w 1655 w Palmares, stan Alagoas, ochrzczony przez ojca António Melo jako Francisco)
- Nzumbi (j. KiMbundu) "duch przodka"

Mangangá (mocny lekarz, uzdrowiciel), Besouro Preto "Cordão de Ouro" Manganga (Manoel Henrique Pereira z Santo Amaro da Purifição)
- Nganga (KiKongo) "specjalista rytuału"

Banguela (osoba bez przednich zebów), Benguela Toque (rytm Benguela)
- Banguela "grupa etniczna z Angoli pd-zach, znana z ceremonialnego wyrywania zębów"

Jaguar (czarny kocur, król dżungli, świetny pływak i wspinacz)
- îagûar (j. Tupi)

Tapir (takie dziwne zwierzę)
- Tapyr (j. Tupi)

Pirania
- Pirá (j. Tupi) "ryba"
- añã (j. Tupi) "diabeł"

Pará (rzeka i stan w Brazylii), Paraná (też rzeka i też stan w Brazylii)
- Pará (j. Tupi-Guarani) "wielka rzeka, morze"
- anã (j. Tupi-Guarani) "jak/jakby"

Karib (osoba z Karaibów)
- Karaĩb (j. Tupi) "duch zmarłej osoby", "przybysz, zwłaszcza Biały człowiek - jakby martwy"

Carioca (osoba z Rio de Janeiro)
- Karaĩ' (j. Tupi) "Białego człowieka"
- oca (j. Tupi) "dom"

Caatinga (eko-region w Brazylii pn-wsch z characterystycznym białym lasem, pomiędzy 3°S 45°W a 17°S 35°W, w którym żyje 15 milionów ubogich ludzi)
- Kaá" (j. Tupi) "suchy busz, las, drewno"
- tínga (j. Tupi) "białe"

Capoeiruçu (wieś w stanie Bahia, 12°34'60 S 38°58'0 W, 40.4 km od Cachoeira)
- Kaá" (j. Tupi) "suchy busz, las, drewno"
- puéra (j. Tupi) "który był, a już nie ma, stary"
- oçú (j. Tupi) "duży, wielki, szeroki, dziki, rozległy"

Kapibara/Capivara (największy żyjący gryzoń)
- Kaapĩ (j. Tupinamba) "trawy, buszu"
- ûara (j. Tupinamba) "zjadacz"
- Kapi (j. Guaraní) "trawy"
- ÿva (j. Guaraní) "mistrz"

Caboclo/Caboco (mieszaniec ras/typów antropologicznych, zwłaszcza indiańskiej i europeidalnej, ubogi, żyjący w lesie)
- Kaá (j. Tupi) "lasu"
- boc (j. Tupi) "który przybył z"

Aruanda (mityczny leśny byt, inny świat, w którym współżyją w harmonii leśne duchy indiańskich mieszańców Caboclos, bóstwa MiNkisi ludów BaKongo i Songye z basenu rzeki Kongo, bóstwa Orishas narodu Nago/Lucumi/Oyo/Yoruba)
- Aruanda (j. Kimbundu dialekt Ambundu) "Luanda" (obecna stolica Angoli)

Caboclo de Aruanda
- Kaá (j. Tupi) "lasu"
- boc (j. Tupi) "który przybył z"
- de (j. Portugalski) "odnoszący się do, pochodzący z"
- Aruanda (j. Kimbundu dialekt Ambundu) "Luandy"




Na koniec kilka filmików dla osłody:

- Piosenka w j. KiMbundu "Monami" wykonywana w 1964 r. przez N'Gola Ritmos (Tia Lourdes Van-Dunem, Nino, Fontinhas, Xôdo, Zé Cordeiro, Gégé)
- Muzyka z interioru południowej Angoli (m.in. plemię MuCubal)
- Dinho Nascimento (największy mistrz Berimbau de Barriga pokazuje alternatywną technikę grania, którą polecam jako, że sam jej używam)
- Buffy Sainte-Marie (mistrzyni muzyki Country gra na łuku ustnym, wymiennie z drumlą zwanym w Brazylii Berimbau de Boca)
- przodek Urucungo (jednego z łuków muzycznych występujących w Brazylii)
- Mestre Pastinha w latach 50-tych Centro Esportivo Capoeira Angola (CECA), Bahia, produkcja: Alceu Maynard
- Coco de Zambe (Coco Jambo i do przodu :) (jedna z sióstr Capoeira, inne to: Ladja/Danmye, Moring/Moringue, Punga Maranhense/Tambor de Crioula)
- przodek Gumbi i Raiza (technik z Capeoeira, Martial Arts Tricks, Multi Level Moves)
- przodek Corpo Fachado (zamknięte ciało, giętkość tak, iż się ostrze Ciebie nie ima)

Pzdr

Niewolnictwo w Brazylii

Ponad rok temu

Chciałem się podzielić z Wami smutną wiadomością, że niewolnictwo w Brazylii wcale się nie skończyło w 1888 roku. Jednocześnie radosna nowina - udało się całkiem niedawno uwolnić część niewolników.

Monday 16 January 2006
Although slavery was officially abolished in Brazil in 1888, Fr Rezende said the official estimate of just 25,000 slaves in Brazil could be way off the mark: "The real figure could be 250,000."
The campaign against slavery has taken centre stage since President Lula da Silva came to power in 2002. In 2003 a national action plan drafted a blacklist of companies involved.
"I once interviewed a worker with malaria and the farmer had given him a paracetamol and told him he would have to work for two months to pay for it," she told the Guardian. "I said to him, 'Why don't you run away,' and he replied, 'Run away to where? I don't have any money and I can't go home like this.'"
The Brazilian employment ministry said its officials raided 183 farms, the highest number since Swat-style teams were introduced 10 years ago. In total 4,133 workers were freed in 2005.
More...


Saturday 3 January 2009
Brazil officially abolished slavery in 1888 but activists believe thousands of impoverished Brazilians are still being lured into debt slavery.
Anti-slavery taskforce, which today works with armed members of the federal police, said it had undertaken 133 missions and visited 255 different farms in 2008, they had freed 4,634 workers.
More...


Jak widać z roku na rok liczba uwolnionych brazylijskich niewolników wzrasta.

Jednocześnie zaczęły się akcje uwalniania niewolników w krajach Afryki.
Przykładem jest statek zawrócony z Libreville (Gabon) i z Douala (Kamerun), na którym znajdowało się 250 zniewolonych dzieci.

Saturday 14 April 2001
Thousands of children aged nine to 12 are thought to be enslaved in Ivory Coast, the world's top cocoa producer. Anti-child labour campaigners say there they are forced to work 12-hour days, and are often subjected to physical and sexual abuse.
Every year border officials in Benin stop scores of children being transported to work abroad. But the full extent of the problem is hard to know.
More...



Przy okazji dwie ważne informacje rzucające światło na handel niewolnikami w przeszłości. Pierwsza o wpływie chęci wzmocnienia swojej pozycji oraz o manipulacji jakiej dokonywali Europejczycy na Afrykańczykach oferując im broń w zamian za współbraci - więcej tutaj, zaś druga o tym ile kosztowało kompanie zarabiające na niewolniczej pracy zniesienie niewolnictwa na przykładzie Brytanii - patrz tu.

Ikona FaceBook

Plany treningowe i dietetyczne
 

Forum: 2002 : 2003 : 2004 : 2005 : 2006 : 2007 : 2008 : 2009 : 2010 : 2011 : 2012 : 2013 : 2014 : 2015 : 2016 : 2017 : 2018 : 2019 : 2020 : 2021 : 2022 : 2023 : 2024