Skocz do zawartości


Zdjęcie

Z kąd ta zmiana w kata?


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
30 odpowiedzi w tym temacie

budo_zapas
  • Użytkownik
  • PipPipPipPip
  • 1015 postów
  • Pomógł: 0
0
Neutralna
  • Zainteresowania:Karate

Napisano Ponad rok temu

Z kąd ta zmiana w kata?
Witam mam pytanie głównie do ćwiczących Kyokushin jak i Goju ryu. Mianowicie oglądałem ostatnio wykonywanie kata tensho przez Mas Oyame i jest ono bardzo krótkie. Podobnie jest w Goju ryu i chyba Wado ryu. A obecnie w Kyokushin robi się bardzo obszerne. Wiec czy mógł by mi ktoś wyjaśnic skąd ta różnica? Czy Mas Oyama zmienił wygląd kata po upływie lat (filmik jest z młodości) czy może zmienił je ktoś z prowadzących Kyokushin po śmierci Oyamy jeśli tak to dlaczego? Maniak może ty znasz odpowiedz ?Ijeszcze do ludzi z tradycyjnego karate jak u was robi sie tensho i dlaczego tak? :)
  • 0

budo_karateka1
  • Użytkownik
  • PipPipPipPip
  • 2994 postów
  • Pomógł: 0
0
Neutralna

Napisano Ponad rok temu

Re: Z kąd ta zmiana w kata?
Juz o tym na forum było poprostu ludzie nie znający się na ternowaniu znaczenia kara w walkaxch kontaktowych jak KK zaczeli bezsennsownie wydłużać ruch , który stracił swoje znaczenie i przełożenie na kumite, gdyż najwyższym celem w KK jest walka.
Obecnie w KK ( nie wszędzie ) treniuje się mnóstwo nie potrzebnych przyruchów , które dodali sami europejczycy.Np. w IKO 1 Polska trenuje się forme wykonania kara jak w IFK kyokushin, sprzedając ksiązki Arnila
  • 0

budo_vince
  • Użytkownik
  • PipPipPipPip
  • 4029 postów
  • Pomógł: 0
0
Neutralna

Napisano Ponad rok temu

Re: Z kąd ta zmiana w kata?
a ma sie rozumiec, ze kata w kyokushinkai-kan nie zatracilo swoich "bojowych walorow" az do dzis ?
  • 0

budo_karateka1
  • Użytkownik
  • PipPipPipPip
  • 2994 postów
  • Pomógł: 0
0
Neutralna

Napisano Ponad rok temu

Re: Z kąd ta zmiana w kata?
Polska zawsze miała pecha do kata gdyż szefowie KK nie zabardzo przykładali wagę do nauki kata , gdyż nie znali jego znaczenia.Prosze sobie wyobrazić,że dopiero od roku w Polsce zaczęto nauczac BUNKAI do kata , gdzie trenujacy mogli poznać znaczenie ruchów kata. Ale jeszcze nie każdy ma ta przyjemnośc uczyć się właściwego bunkai.
W ubiegłym roku ponad 150 karateka z całej Polski ćwiczyło bunkai bezpośrednio do kancho Royamy ,-
  • 0

budo_patrol
  • Użytkownik
  • PipPipPipPip
  • 524 postów
  • Pomógł: 0
0
Neutralna

Napisano Ponad rok temu

Re: Z kąd ta zmiana w kata?
Tensho, które ćwiczymy u nas (w gosoku ryu) wydaje mi się tą krótszą wersją, ale podaj czym się obie różnią to będę w stanie odpowiedzieć, bo ja znam tylko jedną wersję.
  • 0

budo_zapas
  • Użytkownik
  • PipPipPipPip
  • 1015 postów
  • Pomógł: 0
0
Neutralna
  • Zainteresowania:Karate

Napisano Ponad rok temu

Re: Z kąd ta zmiana w kata?
Patrol w Goju ryu dwa pierwsze bloki sa krutkie a w Kk juz bardzo obszerne. A mas Oyama robil wlasnie takie krotkie, a np. w ksiazce Stevena Arniela jest bardzo obszerne. Jesli ktos moze to niech opisze lub wklei wersje jakie wystepuja w waszych stylach. I jak by ktos mial bunkai. ja wklejam link do tensho ktore u nas sie wykonuje, nie jest perfekcyjne ale sie staram (wersja kk).(przepraszam za jakosc niestety serwer nie puszcza:))

[link widoczny dla zalogowanych Użytkowników]
  • 0

budo_ninja65
  • Użytkownik
  • PipPipPip
  • 187 postów
  • Pomógł: 0
0
Neutralna
  • Lokalizacja:Warszawa

Napisano Ponad rok temu

Re: Z kąd ta zmiana w kata?
Panowie nazywajmy rzeczy po imieniu. Wy pytacie o tensho w Goju Kai a nie o tensho w Goju Ryu (między nimi jest b. duża róznica). Tensho w kyokushin wzięło sie właśnie z Goju Kai. W Okinawa Goju Ryu tensho jest przede wszystkim bardziej miękkie. Przejścia są bardziej płynne itd. A co sie tyczy bloków tahich jak np. tora guchi (dwóch ostatnich) to sa one bardziej ekonomiczne. Tensho jest odwrotnością sanchin (sanchin to - go natomiast tensho to - ju). Do tensho nie ma bunkai.
Pozdrawiam.
  • 0

budo_zapas
  • Użytkownik
  • PipPipPipPip
  • 1015 postów
  • Pomógł: 0
0
Neutralna
  • Zainteresowania:Karate

Napisano Ponad rok temu

Re: Z kąd ta zmiana w kata?
[link widoczny dla zalogowanych Użytkowników]
to kolejny link do tensho. Ninja 65 a masz moze mozliwosc wkleic lub podeslac filmik albo schemat ,kata Goju Ryu bardzo bym prosil. A co do tensho i bunkai to sensei mi mowil ze nie ma. Ale moze ktos twierdzi inaczej wolalem sie upewnic :) rozumiecie trzeba wszystkie zrodla sprawdzac
  • 0

budo_vop23
  • Użytkownik
  • PipPipPipPip
  • 613 postów
  • Pomógł: 0
0
Neutralna

Napisano Ponad rok temu

Re: Z kąd ta zmiana w kata?
[quote name="karateka1"]Prosze sobie wyobrazić,że dopiero od roku w Polsce zaczęto nauczac BUNKAI

Oj to niestety prawda. Bunkai zawsze byl domena innych styli.
Ale to na szczescie sie zmienia i w KK zaczyna sie to wprowadzac.

Natomiast roznice w kata sa wydaje mi sie powszechne. Wielu mistrzow te same kata wykonuje nieco odmiennie i uczniowie to powielaja . Ale czy to jest bledem ?
  • 0

budo_karateka1
  • Użytkownik
  • PipPipPipPip
  • 2994 postów
  • Pomógł: 0
0
Neutralna

Napisano Ponad rok temu

Re: Z kąd ta zmiana w kata?

Prosze sobie wyobrazić,że dopiero od roku w Polsce zaczęto nauczac BUNKAI

Oj to niestety prawda. Bunkai zawsze byl domena innych styli.
Ale to na szczescie sie zmienia i w KK zaczyna sie to wprowadzac.

Natomiast roznice w kata sa wydaje mi sie powszechne. Wielu mistrzow te same kata wykonuje nieco odmiennie i uczniowie to powielaja . Ale czy to jest bledem ?


A gdzie ucza Bunkai?w KK
  • 0

budo_chemik
  • Użytkownik
  • PipPipPipPip
  • 863 postów
  • Pomógł: 0
0
Neutralna
  • Lokalizacja:Poznań

Napisano Ponad rok temu

Re: Z kąd ta zmiana w kata?

Do tensho nie ma bunkai.
Pozdrawiam.


No nie wiem, w goju-ryu Higaonny nauczają interpretacji, a przynajmniej ja się z taką zetknąłem na stażu z Sydneyem Lijenhorstem (chyba tak się pisze)
  • 0

budo_ronja
  • Użytkownik
  • PipPip
  • 96 postów
  • Pomógł: 0
0
Neutralna
  • Lokalizacja:Toruń

Napisano Ponad rok temu

Re: Z kąd ta zmiana w kata?

Wielu mistrzow te same kata wykonuje nieco odmiennie i uczniowie to powielaja . Ale czy to jest bledem?

Nie, nie jest błędem, dopóki mistrz (czyt. nauczyciel) wie co pokazuje, potrafi wyjaśnić swoje ruchy w kata podpierając się odpowiednim bunkai. Ale jeżeli jest to bezmyślne kopiowanie czyichś ruchów, no to chyba jest błąd....
  • 0

budo_meikyoan
  • Użytkownik
  • PipPipPip
  • 181 postów
  • Pomógł: 0
0
Neutralna
  • Lokalizacja:W-wa

Napisano Ponad rok temu

Re: Z kąd ta zmiana w kata?
Zawsze mi się wydawało, że sanchin i tensho to katasłużące do nauki nad oddechem i napięcia mięśni, tyle, że opierające się o przeciwne aspekty karate - go i ju. Ćwiczę je od lat i nigdy nie słyszałem o jakimkolwiek bunkai do nich, choć kto wie :?:
  • 0

budo_karate_koks
  • Użytkownik
  • PipPipPipPip
  • 1150 postów
  • Pomógł: 0
0
Neutralna
  • Lokalizacja:Pelplin/Godziszewo
  • Zainteresowania:Karate

Napisano Ponad rok temu

Re: Z kąd ta zmiana w kata?
Jesli chodzi o Karate Tradycyjne, to ja o kata Tensho nie slyszalem. Chyba, ze wystepuje pod inna nazwa. (np tak jka Pinan<--->Heian).
  • 0

budo_gaweł
  • Użytkownik
  • PipPipPipPip
  • 622 postów
  • Pomógł: 0
0
Neutralna
  • Lokalizacja:Białogard
  • Zainteresowania:Karate

Napisano Ponad rok temu

Re: Z kąd ta zmiana w kata?
Tensho Kata...
M.Higaonna na jednej ze swoich kaset szkoleniowych, dotyczących właśnie Tensho dokładnie tłumaczy "zastosowanie" poszczególnych ruchów z tej formy na asystencie. Czy jest to Bunkai? No sami oceńcie.
J.Szymankiewicz, autorytet w sprawach sztuk walki w jednym ze swoich artykułów dotyczących Karate wspomina o zastosowaniach ruchów w Tensho (J.Szymankiewicz ćwiczył onegdaj-jak się nie mylę- Doshinkan Karate).
Jest wiele szkół Okinawa Goju Ryu w Polsce znamy (co nieco) jedną, a więc kto wie jak jest gdzie indziej?
  • 0

budo_ninja65
  • Użytkownik
  • PipPipPip
  • 187 postów
  • Pomógł: 0
0
Neutralna
  • Lokalizacja:Warszawa

Napisano Ponad rok temu

Re: Z kąd ta zmiana w kata?
No więc właśnie. Ja osobiście mimo iz ćwiczę ten styl to nie słyszałem o bunkai do tensho w Okinawa Goju Ryu Morio Higaonny. (zastosowanie ruchów a bunkai to dwie rózne rzeczy).
Pozdrawiam.
  • 0

budo_ninja65
  • Użytkownik
  • PipPipPip
  • 187 postów
  • Pomógł: 0
0
Neutralna
  • Lokalizacja:Warszawa

Napisano Ponad rok temu

Re: Z kąd ta zmiana w kata?
A co sie tyczy linków czy filmików Okinawa Goju Ryu M. Higaonny na necie to b. ciężko jest coś znalezć. Graniczy to prawie z cudem.
Pozdrawiam.
  • 0

budo_chemik
  • Użytkownik
  • PipPipPipPip
  • 863 postów
  • Pomógł: 0
0
Neutralna
  • Lokalizacja:Poznań

Napisano Ponad rok temu

Re: Z kąd ta zmiana w kata?

Jesli chodzi o Karate Tradycyjne, to ja o kata Tensho nie slyszalem. Chyba, ze wystepuje pod inna nazwa. (np tak jka Pinan<--->Heian).


W Karate Tradycyjnym, które Ty ćwiczysz nie ma tego kata. Jest ono popularne w goju-ryu, chociaż w uechi-ryu już go nie ma, a obydwa te style mają dosyć podobne źródło. Swego czasu I. Iorga na obozie w Sztutowie je pokazywał jako przerywnik.
  • 0

budo_maniak
  • Użytkownik
  • PipPipPipPip
  • 814 postów
  • Pomógł: 0
0
Neutralna
  • Lokalizacja:Warszawa

Napisano Ponad rok temu

Re: Z kąd ta zmiana w kata?
Zapas a mogłbys podac linka do tego kata w wykonaniu Oyamy? Bo jezeli ogladałes takie archiwalne nagranie Sosai to tam jest tylko fragment tego kata , natomiast jezeli widziałes fragment pokazu na jakis zawodach (chyba z 5 mistrzostw swiata ) to tam troszeczke pozmieniał na potrzeby pokazu.

Z tego co wiem, to Sosai nie miał inklinacji do wprowadzania draestycznych zmian w jakim kolwiek kata. zreszta wszystkie kata przejał z Shotokan i Goju Ruy w niezmienionej formie. Tak na marginesie to Sosai i Kenji Kurosaki byli uczniami Gogena i to od niego Sosai dostał w latach piecdziesiatych (bodajze w 1956) 6 dan. Polecam film o Goju Ryu z lat pięcdziesiatych (pokazane sa treningi, kata , zastosowanie technik w samoobronie, kumite itd - fajny materiał poglądowy :) ) - jest do sciagnięcia z dc.

Co do bunkai Tensho to shihan Bobby Lowe pokazywał zastosowanie okreslonych technik z tego kata , tak wiec polecam jego kasete self defense rowniez na dc jest dostepna.
  • 0

budo_karateka1
  • Użytkownik
  • PipPipPipPip
  • 2994 postów
  • Pomógł: 0
0
Neutralna

Napisano Ponad rok temu

Re: Z kąd ta zmiana w kata?

Jesli chodzi o Karate Tradycyjne, to ja o kata Tensho nie slyszalem. Chyba, ze wystepuje pod inna nazwa. (np tak jka Pinan<--->Heian).


hehehehhhe
  • 0


Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych

Ikona FaceBook

10 następnych tematów

Plany treningowe i dietetyczne
 

Forum: 2002 : 2003 : 2004 : 2005 : 2006 : 2007 : 2008 : 2009 : 2010 : 2011 : 2012 : 2013 : 2014 : 2015 : 2016 : 2017 : 2018 : 2019 : 2020