Skocz do zawartości


Zdjęcie

Klamra-przepisy


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
Brak odpowiedzi do tego tematu

budo_pietrass
  • Użytkownik
  • PipPipPipPip
  • 527 postów
  • Pomógł: 0
0
Neutralna
  • Lokalizacja:Łódź

Napisano Ponad rok temu

Klamra-przepisy
Jeden z najgłupszych przepisów w zapasach sprawiający że laik nie zabardzo wie co się dzieje w walce. Coś na ten temat:

POWODY WPROWADZENIA KLAMRY DYNAMICZNEJ

Wprowadzanie klamry jako metody walki z pasywnością rozpoczęło się 30 lat temu. Eksperyment został przeprowadzony przez Pana Lenc podczas międzynarodowego turnieju w Leningradzie, a Pan Svensson, członek Biura FILA ponowił pomysł, który został uprzednio porzucony. Propozycja Pana Svenssona została przyjęta i wprowadzono klamrę bez podania sprecyzowanej definicji oraz interpretacji co do jej wprowadzenia.
Należy stwierdzić, że klamra przyniosła wspaniałe wyniki i można tez powiedzieć, że klamra „uratowała” zapasy od pasywności.
Obecna interpretacja nie przyniosła oczekiwanych wyników. Nie chcieliśmy, aby wykonanie klamry był takie jakie jest w tej chwili. Dzięki poniższej interpretacji wyniki będą lepsze.

1. CELE
Pragnęliśmy, aby klamra uwieńczona była akcja przynoszącą punkty techniczne lub zakończyła się położeniem na łopatki.
- Aktualne słabe punkty
Według obecnego przepisu zapaśnik, który pierwszy przerwie uchwyt otrzymuje ostrzeżenie i schodzi do parteru, podczas gdy jego przeciwnik otrzymuje 1 punkt.
- Konsekwencje tego przepisu
Ostrzeżenie, po którym następuje zejście do parteru, nie jest celem logicznym naszej decyzji, gdyż przerwanie walki za powodu rozerwania klamry przez jednego z zapaśników uniemożliwia drugiemu wykonanie chwytu.
Mogliśmy zdecydować tak aby dać ostrzeżenie i nakazać zawodnikowi pasywnemu zejście do parteru i przyznać 1 punkt bez wprowadzania przepisu o uchwycie klamrowym.
Obecny przepis o klamrze oraz ostrzeżenie za przerwanie uchwytu uniemożliwiają za zapaśnikowi, który nie przerwał klamry wykonanie szybkiej akcji, na przykład suplesu i tak zamiast otrzymać 3 lub 5 punktów, otrzymuje on tylko 1 punkt. W ten sposób jest on bardzo poszkodowany.
Z drugiej strony, zapaśnik który przerwał klamrę mógłby dzięki szybkiej akcji, podczas gdy jego przeciwnik trzymałby go w uchwycie klamrowym, zmienić swoja pozycję aby wykonać nową akcję i otrzymać punkty.

2. WRPROWADZENIE PRZEPISU O KLAMRZE DYNAMICZNEJ
Już uprzednio przedstawiłem idee dotyczące tej kwestii niektórym członkom Komisji sędziowskiej. Zaakceptowali oni w całości moje propozycje.
Już przed Igrzyskami Olimpijskimi, zdefiniowałem swoją stanowisko dotyczące wykonania uchwytu klamrowego. Pomysł ten został przyjęty i efektywnie zrealizowany w większej części. Opisałem 4 fazy pozycji klamrowej po losowaniu:
- pierwsza faza: pozycja zapaśników ciało w ciało
- druga faza: zapaśnik, który wygrał losowanie zakłada klamrę bez zmieniania pozycji swojego ciała oraz pozycji ciała przeciwnika
- trzecia faza: przeciwnik zakłada klamrę bez zmieniania pozycji z faz 1 i 2
- czwarta faza: Arbiter sprawdza zapięcie przez zapaśników klamry, upewnia się że trzy poprzednie fazy zostały wprowadzone, gwiżdże i walka zostaje rozpoczęta.

3. PRZERWANIE UCHWYTU KLAMROWEGO
Naszym zamiarem nie było aby klamry kończyła się ostrzeżeniem i walką w parterze, ale aby klamra wprowadzała dynamiczną walkę. Aby do tego doszło zerwanie klamry nie może oznaczać przerwania walki.
Dlaczego?
a) Gdyż zapaśnik, który założył uchwyt ma ogromną szansę na jego wykonanie gdyż jego przeciwnik nie ma prawie żadnych możliwości aby stawić opór temu uchwytowi.
B) Gdyż zapaśnik, który zerwał klamrę ma szansę zmienić chwyt i wykonać inny.
c) Aby jasno zdefiniować sytuację „klamrową”, należy zawsze poczekać na ostateczny wynik uchwytu klamrowego.
d) Arbiter oczekuje na wynik akcji ze strony zapaśnika, po zerwaniu klamry, mającego dogodną sytuację do wykonania chwytu trzymając nadal w klamrze swojego przeciwnika. Lub arbiter może czekać na zakończenie akcji zapaśnika, który zerwał klamrę. W ten sposób, daje się szansę zapaśnikowi, który znajduje się w pozycji dogodniejszej do wykonania chwytu oraz jego przeciwnikowi do wykonania nowego chwytu (dzięki zerwaniu klamry).

Konsekwencje
a) Jeżeli zapaśnik zerwie klamrę i ucieka przed chwytem przeciwnika, otrzymuje on ostrzeżenie. Jego przeciwnik otrzymuje 1 punkt oraz prawo do wyboru pozycji.
B) Jeżeli przeciwnie zapaśnik, który zerwał klamrę rozpocznie nowy chwyt i zdobędzie punkty, nie zostanie on ukarany a walka będzie się nadal toczyć. Jeżeli zapaśnicy nie wykonają żadnego chwytu, pierwszy który zerwał uchwyt zostanie ukarany tak jak w przypadku sytuacji w punkcie a).
c) Czas oczekiwania na wykonanie chwytu po zerwaniu klamry nie jest ograniczony. Arbiter sam ocenia sytuację na macie aby stwierdzić czy dana sytuacja może zakończyć się akcją lub czy zawodnicy znaleźli się w „martwym punkcie”. Jedynie tylko w tym momencie może on ukarać zapaśnika, który znajdował się w dogodnej sytuacji, który puścił uchwyt i który nie chciał wykonać chwytu.
Zawsze jest czas aby ogłosić wyżej wymienioną karę.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, arbiter może nakazać klamrę po raz drugi, podczas drugiej fazy walki lub podczas dogrywki, gdy walka jest pasywna i gdy jeden z zapaśników otrzymał dwa kolejne ostrzeżenia za pasywność.
Na podstawie wyżej wymienionych parametrów, dzięki prawidłowej interpretacji można zdefiniować „pozycję dynamiczną” uchwytu klamrowego. Póki zapaśnik trzyma przeciwnika w pozycji uchwytu w klamrze, należy umożliwić walkę dynamiczną w ataku i obrony obu zapaśników, gdy ten który nie zerwał uchwytu jest w dogodnej pozycji, podczas gdy jego przeciwnik ma szansę przejąć przewagę dzięki zmianie chwytu, ale w żadnym wypadku nie może on uwolnić (wycofać) swojego ciała z podjętego chwytu (ucieczka z chwytu), wykonując chwyt kontynuując walkę.

Dzięki „dynamicznej klamrze” osiągnięto cel i uniknięto oceny sędziowskiej dotyczącej zapaśnika, który zerwał uchwyt pierwszy. Ocenę, która wprowadzała nerwy i powodowała składanie protestów i skarg.

Milan Ercegan
Prezydent FILA








Pismo od FILA z dnia 28 maja 2001 (ref. 01/C043/hc)

Przedmiot pisma: zastosowanie klamry i wyjaśnienie tego przepisu po rozegranych Mistrzostwach Europy w Budapeszcie i Istambule

Powód: Biuro FILA po rozegranych Mistrzostwach Europy w stylu wolnym i klasycznym uchwaliło następujące zastosowanie klamry. Jednocześnie Biuro FILA odrzuciło różne propozycje dotyczące wyboru klamry oraz skrócenia czasu trwania klamry do 30 sekund.
Niniejsze rozporządzenie wchodzi natychmiast w życie i obowiązuje na wszystkich imprezach zapaśniczych.

SYTUACJE, W KTÓRYCH NALEŻY NAKAZAĆ UCHWYT KLAMROWY

Zasada ogólna: jeżeli jeden z zawodników zdobył 3 punkty techniczne niezbędne do zwycięstwa, wtedy to nie nakazuje się klamry aż do końca walki.

W pierwszej części walki:
Gdy wynik wynosi 0-0 na koniec pierwszej fazy walki, wtedy należy wprowadzić klamrę. W innych przypadkach nie ma klamry w pierwszej fazie walki.

W drugiej części walki:
Zdobyte punkty dzięki klamrze na początku drugiej fazy walki lub na początku dogrywki nie zmieniają następujących sytuacji:
1. Gdy podczas trwania drugiej fazy walki nie zostanie zdobyty żaden punkt techniczny i gdy jeden z zawodników otrzyma 2 ostrzeżenia za pasywność (P) sędzia nakazuje klamrę. Zawodnikiem, który zakłada klamrę jest ten, który nie otrzymał dwóch pasywności.
2. Gdy na początku dogrywki wynik walki wynosi: 1-0, 1-1, 2-1, 2-2, 2-0, należy nakazać uchwyt klamrowy od samego początku dogrywki. Zawodnik, który otrzymał mniej pasywności podczas trwania całej walki, pierwszy założy klamrę. W przypadku równiej ilości ostrzeżeń, losowanie wyłoni zawodnika, który pierwszy założy klamrę.
3. Jeżeli po klamrze nakazanej na początku dogrywki zawodnicy nadal nie zdobyli 3 punktów technicznych niezbędnych do zwycięstwa, należy zastosować zasadę nakazania klamry po dwóch ostrzeżeniach za pasywność tak jak w drugiej części walki.
4. Ogólna zasada mówi, że klamra może trwać maksymalnie jedną minutę. Jednakże ten maksymalny czas trwania może zostać skrócony do 30 sekund gdy klamra zostaje nakazana pod koniec drugiej fazy walki. W tym przypadku może ona zostać nakazana między 5 minutą i 1 sekundą a 5 minutą i 29 sekundą. To samo dotyczy pierwszej minuty dogrywki.
5. W przypadku otrzymania pasywności w ciągu ostatnich 30 sekund drugiej fazy walki lub dogrywki, należy wprowadzić wybór pozycji.
6. W przypadku uchwytu klamrowego nie ma zastosowani reguła tak zwanej „wpadki”, zawodnik który znajduje się pod spodem lub został zdominowany traci punkt lub punkty.

Wszystkie inne wyjaśnienia dotyczące zakładania klamry i klamry dynamicznej nadal obowiązują.

Raphael Martinetti Milan Ercegan
  • 0


Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych

Ikona FaceBook

10 następnych tematów

Plany treningowe i dietetyczne
 

Forum: 2002 : 2003 : 2004 : 2005 : 2006 : 2007 : 2008 : 2009 : 2010 : 2011 : 2012 : 2013 : 2014 : 2015 : 2016 : 2017 : 2018 : 2019 : 2020 : 2021 : 2022 : 2023 : 2024