10 Najczęstszych błędów kierowców
1. Szybkie wjeżdżanie w kałuże:
- jedną z najgorszych rzeczy jakie mogą przytrafić się silnikowi, jest zassanie wody do cylindrów.
2. Jazda na półsprzęgle:
- jazdę na półsprzęgle stosuje się tylko przy powolnych manewrach, jednak część kierowców zupełnie nieświadomie obciąża sprzęgło, trzymając nogę na jego pedale podczas jazdy. Nawet minimalny nacisk na pedał sprzęgła powoduje dosunięcie tzw. łożyska wyciskowego sprzęgła do sprężyny talerzowej, wprawiając łożysko w ruch. Zwróćmy uwagę na to aby podczas jazdy noga swobodnie spoczywała na podnóżku obok pedału sprzęgła, a nie na nim.
3. Hamowanie na luzie:
- Pomijając hamowanie awaryjne każdemu zmiejszeniu prędkości powinno towarzyszyć hamowanie silnikiem. Powodów jest kilka.
Oszczędność paliwa, stabilność ruchu auta, bezpieczeństwo.
4. Hamowanie na nierównościach:
- Jeżeli mamy przed sobą dziurę w drodze, której nie jesteśmy w stanie ominąć, to ewentualny manewr hamowania kończmy przed nierównościami, a nie w niej. Wpadnięcie w dziurę podczas hamowania powoduje ogromne przeciążenie elementów zawieszenia.
5. Powolne przyspieszanie:
- Ten sposób wcale nie sprzyja oszczędzniu paliwa. Rozpędzanie naszego auta trwa wtedy długo i w efekcie marnuje się paliwo. Najefektywniej przyspieszamy wciskając pedał gazu w około 80% i gdy obroty są utrzymywane w okolicach momentu max.
6. Pokonywanie progów zwalniających całą szerokością auta:
- Jeżeli tylko mamy możliwość to progi zwalniające warto pokonywać jedną stroną samochodu. Przy pokonywaniu progów całą szerokością auta pojawiają się znacznie większe siły w przednim zawieszeniu i w skrajnym przypadku samochód może nawet lekko podskoczyć - nie sprzyja to trwałości zawieszenia.
7. Uruchamianie silnika przy włączonych światłach:
- Podczas rozruchu może dochodzić do skoków napięcia, które niekorzystnie wpływają na żywotność żarówek. Dlatego zaleca się, aby najpierw uruchomić silnik, a dopiero potem włączyć światła.
8. Jazda na niewłaściwych obrotach:
- Silnikowi szkodzą zarówno nieskie, jak i zbyt duże obroty pracy.
9. Wyłączanie turbodoładowanego silnika bez odczekiwania na schłodzenie turbosprężarki:
- Turbosprężarka jest smarowana i chłodzona olejem silnikowym. Jeżeli "turbo" jest rozgrzane i nagle wyłączymy silnik to obieg oleju zatrzymuje się i olej pozostający w ułożyskowaniu "turbo" może się spalić, zmieniając się w kokosowy osad. Pamiętajmy aby po jezdzie odczekać około pół minuty (dotyczy się to jazdy po za miastem kiedy na naszym liczniku wskazówka przekracza 100km/h) Po spokojnej jeździe po mieście, nie ma konieczności schładzania "turbo"
10. Częste jeżdzenie z małą ilością paliwa:
- Częste jeżdzenie z małą ilością paliwa może być nie korzystne zarówno dla silnika jak i dla pompy paliwowej.